Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 52 av 52

Ämne: TBS Discovery med APM 2.5

  1. #41

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    172
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Bjärred

    Standard

    Jag har hissat ner APM-hexan från taket, uppdaterat Mission Planner och anslutit med usb. Ett klick på TERMINAL ger:
    Note - CLI vorks over usb only.
    Nu kan jag skriva logs och får då veta vilka parametrar som loggas. Dessutom en lista på log-filer, nåja inte filer men startadresser till loggade data.
    Lars

  2. #42

    Standard TBS Discovery med APM 2.5

    Citat Ursprungligen postat av bjerred Visa inlägg
    Jag har hissat ner APM-hexan från taket, uppdaterat Mission Planner och anslutit med usb. Ett klick på TERMINAL ger:
    Note - CLI vorks over usb only.
    Nu kan jag skriva logs och får då veta vilka parametrar som loggas. Dessutom en lista på log-filer, nåja inte filer men startadresser till loggade data.
    Lars
    Ok, då ska jag koppla in sladden.

    Tack!

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  3. #43

    Standard TBS Discovery med APM 2.5

    Jag tycker en sak är lite märkligt och det är när jag kalibrerar kontrollerna i Mission Planner. Alla utom throttle går från ca 1000 - 2000 men inte throttle, den går från ca 1000 till 1600.

    Den hovrar fint på ca 50% men jag tycker den är lite svag på toppen, kanske inbillning

    Ni som flyger/flugit med ArduCopter, känns detta normalt eller har ni ungefär samma utslag på alla kontroller?

    Jag har mina ESCar kalibrerade, hoppas jag. Har följt instruktionerna och fått förväntade pip iallafall.

    Gissar att om det är så att jag inte får ut full gas via kontrollen så har ArduCopter tillgång till hela registret? Såtillvida allt annat är uppsatt som det ska och fungerar som förväntat, eller?

    --
    S


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  4. #44

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    172
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Bjärred

    Standard

    1000-2000 är väl pulslängden för PWM och är ok. 1600 för throttlemax är för lite. När du kalibrerar med MP kan du se insignalen med en analog markering. Får du lika lång markering för throttle som för de andra? Om inte, så sätter sändaren begränsning. Min Graupnerhar programmerbara utsignaler. Sätter jag max lågt där blir inte PWM-max 2millisekunder.
    Lars

  5. #45

    Standard TBS Discovery med APM 2.5

    Citat Ursprungligen postat av bjerred Visa inlägg
    1000-2000 är väl pulslängden för PWM och är ok. 1600 för throttlemax är för lite. När du kalibrerar med MP kan du se insignalen med en analog markering. Får du lika lång markering för throttle som för de andra? Om inte, så sätter sändaren begränsning. Min Graupnerhar programmerbara utsignaler. Sätter jag max lågt där blir inte PWM-max 2millisekunder.
    Lars
    Hmm... Jag får undersöka det lite närmare.

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  6. #46

    Standard TBS Discovery med APM 2.5

    Idag flippade den på rygg och ramlade ner. Inget gick sönder men den beter sig lite märkligt tycker jag, även innan flippen. Inget kändes överdrivet varmt och den ville upp i luften direkt efter.

    Det smyger sig på en känsla av att man inte kan lita på den helt enkelt, utan att man kan sätta fingret på vad det är.

    Skiftade ut elektroniken nu ikväll när ungarna var i säng, så man får flyga lite och inte bara testa, kalibrera, testa, justera, kalibrera, testa... Ja ni förstår

    Har en WKM, som jag ska ha på en annan maskin senare, den åkte på nu ikväll. Får flyga den utan GPS tillsvidare så kan man utforska lite större område än de närmaste 10 metrarna Allt är på plats, inkopplat, kalibrerat för en tur i gryningen. Börjar med en liknade setup som jag hade på Discoveryn när jag flög den med Naza.

    Det är säkert jag som behöver lära mig mer om ArduCopter, så den åker säkert på något i framtiden, jag gillar konceptet

    --
    S


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  7. #47

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    172
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Bjärred

    Standard

    Sickan,
    precis så reagerar jag också, så jag väntar nu på CC3D. Australiensaren juz har visat att CC3D går att flyga med. Ochopen source måste det vara!
    Ser fram mot nya rapporter kring APM.
    I väntan på CC Rev... Jag minns övergången från heltalsberäkningar till flyttal i mjukvara till flyttalsprocessor.
    Lars

  8. #48

    Anders_Ns avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    10
    Jobb
    Teletekniker
    Klubb
    Ripa Modellflygklubb

    Standard Quad med APM2.5

    Hej

    Har hållit på nu ett tag med att försöka få rätt på min APM 2.5 men känner liksom du att man inte kan lita på den. Har en hel del konstiga ryck som kan komma lite när som. Om man låter den stå i Loiter så kan den helt plåtsligt vända sig 90 grader eller så. Även lite skumma motorryck händer ganska ofta. Tycker att den flyger mycket sämre än mitt KK 2.0 kort.

    Kör liksom du nu med 2.8 men tycker att 2.71 har varit den som varit mest flygbar inte bra men iallafall flygbar. Har haft en hel del volter i samband med starten när den bara helt plötsligt vid lite lätt gaspådrag bara rusat på motorerna.

    Har ställt P till 0.110 och d till o.

    När P stod på 0.175 så bara for den upp i luften vid minsta lilla gaspådrag och vände upp och ner, Har blivit en hel svärm med propellrar.

    Får väl göra som Ekis och sätta den i en flygmaskin om man inte får till det.

    Mvh
    Anders
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0108.JPG 
Visningar:	103 
Storlek:	176,7 KB 
Id:	32975   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0103.JPG 
Visningar:	98 
Storlek:	227,4 KB 
Id:	32976  

  9. #49
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Anders_N Visa inlägg
    Hej

    Har hållit på nu ett tag med att försöka få rätt på min APM 2.5 men känner liksom du att man inte kan lita på den. Har en hel del konstiga ryck som kan komma lite när som. Om man låter den stå i Loiter så kan den helt plåtsligt vända sig 90 grader eller så. Även lite skumma motorryck händer ganska ofta. Tycker att den flyger mycket sämre än mitt KK 2.0 kort.

    Kör liksom du nu med 2.8 men tycker att 2.71 har varit den som varit mest flygbar inte bra men iallafall flygbar. Har haft en hel del volter i samband med starten när den bara helt plötsligt vid lite lätt gaspådrag bara rusat på motorerna.

    Har ställt P till 0.110 och d till o.

    När P stod på 0.175 så bara for den upp i luften vid minsta lilla gaspådrag och vände upp och ner, Har blivit en hel svärm med propellrar.

    Får väl göra som Ekis och sätta den i en flygmaskin om man inte får till det.

    Mvh
    Anders

    Tjena jag kör på CRIUS AIO 1.1/MegapirateNG - Men det är ju same same som originalet

    Testa att lägga acro rate P till en vridpott på sändaren så att du få bra värde. Jag kör med RATE_P på ca 60 med samma setup som du. Jag märkte rätt snabbt att;

    Kortet är extremt känsligt för vibrationer, MYCKET mer än KK2.0 som flög PERFEKT med samma ram/esc/motor/8" prop. Jag hade först kortet dikt an mot ramen och den vobblade som tusan även med lågt P. Sen satte jag allt i en låda med ca 1cm dubbelhäftande tejp på 4 ställen. Uj, bättre men lådan kom i självsvängning och det var inte bra det heller. Nu har jag höjt massan med lite aluminiumbitar och lite dubbelhäftande tejp. Mycket bättre. Har beställt gummin med M3 gäng som ska på och det kan bli bra om de inte är för hårda. Har också beställt sorbothane, gyrokuddar och massa annat för att testa olika upphängningar. En annan variant är att höja massan på kortet och sätta det på en skumgummitbit som är lagom hård.. Glöm inte heller att sätta skumgummi på barometern. Den gillar inte ljus och drag.

    Ska sätta upp den i en ställning och kalibrera efter denna guide snart:

    http://diydrones.com/forum/topics/ar...r-tuning-guide

    Läsvärt, där sätts I som många gånger glöms bort.

    Kör hårt!

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  10. #50

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    I är mycket bra för att bromsa upp regleringen, samt att den kommer bli mer exakt . kör man med endast p
    så får du alltid en liten regleravvikelse vilket I-Delen ordnar upp.

    Har man små vibrationer/brus så ska man passa sig för d-delen som då kan ställa till det nått brutalt.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  11. #51

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    172
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Bjärred

    Standard

    Sickan,
    hur går det med APM2.5? Har succen med CC3D helt tagit över? Magnusvr har heller inte rapporterat om sin APM2.5.
    Trist...
    Lars

  12. #52

    Standard TBS Discovery med APM 2.5

    Det blir mest CC3D på Discon nu, trivs med den och känner att jag utvecklas i någon mening, känner mig trygg med den

    Jag kände aldrig det samma med APMen men jag har inte gett upp, den ska in på en annan ram vad det lider.

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

Liknande ämnen

  1. COG/COT DIscovery
    Av slaffe i forum FPV Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-25, 10:37
  2. TBS Discovery
    Av Sickan i forum Quad
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-12-15, 16:06
  3. Tbs discovery
    Av Perka76 i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-09, 21:41
  4. TBS Discovery FPV :)
    Av Sickan i forum FPV Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-19, 11:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •