Hej på Er !
På senare tid har jag tagit upp båtåkning igen efter att ha haft ett tjugo år långt uppehåll i den sporten. Jösses vad mycket nytt det har tillkommit vad gäller utrustning och tillbehör. Jag känner mig som nybörjare igen och står ganska handfallen när jag ska välja motorer, fartreglage mm. För det lär nog bli ganska mycket elbåtar nu när alla störs av nästan allting. Men vad alla benämningar står för har jag haft lite svårt att klura ut. Diameter, KV, Watt, Amphere osv, ja det är mycket att hålla reda på. Och då tänkte jag att det kanske var läge att skicka en förfrågan om utrustning och materiel till några handlare här i landet och förhöra mig. Jag vill ju så gärna handla inom landet. Men se, det var inte så enkelt. Jag skickade ungefär samma frågor till fyra olika återförsäljare om deras varor. Olika motorer och passande reglage, propellerstorlekar/-axlar osv men dom visade inte något större intresse för mig och mina undringar. Jag fick bara ett säger ett svar vilket jag tycker är dåligt. Endast Miniracingteknik svarade på min fråga vilket jag dock uppskattar. Så jag lär nog lägga mina beställningar där.

Nu har jag visserligen ivrat för att vi ska gynna våra inhemska handlare men fasen vet om jag inte håller med många av er som handlar utomlands. Speciellt när man får så dåligt gensvar av våra näthandlare här i landet. Så dom varor som inte finns på Miniracingteknik, kommer jag nog att handla utomlands i fortsättningen.

Nåväl, jag har införskaffat en enmeters segelbåt till lugna sommarkvällar, monterat ihop en stor Segabåt med 26cc bensinmotor och håller dessutom på med att bordlägga en Riva Aquarama på 135 cm. Det är till denna båt som jag behöver lämplig elutrustning. Så finns det någon i vårt avlånga land som kan rekommendera en vettig elmotor som kan dra en större snurra runt 60 mm, gärna med lite klös i även om det inte ska gå allt för fort, hör då av er. Jag lovar att sätta in en bild när skapelsen är färdig.

Kay krut

Nu även båtåkare.