Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Aeronaut Diva

  1. #1

    Standard Aeronaut Diva

    Efter alla år av flyghobby fick jag infallet att bygga en modellbåt för RC. Jag lockades av den vackra motorbåten Diva från Aeronaut men tyckte den var i minsta laget. Beslutet blev att skanna av delarna i datorn och förstora dem till dubbla formatet. Det har fungerat bra.
    Det resulterande skrovet mäter 112x36cm
    Byggsatsen vill jag gärna sälja. Halva priset tycker jag är rimligt. Byggsatsens grundstruktur monterades ihop utan lim för att få en överblick. Fantastisk passform! Delarna har sedan lagts tillbaka i kartongen.
    Motorn blev en 380kV outrunner från Engel Modellbau. Den beställdes egentligen för en större flygmodell. Jag tyckte dock att den drog oacceptabelt mycket ström med mitt 8s LiPo-paket.

    Bilden på den färdigbyggda modellen har jag hämtat från Aeronaut´s hemsida
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2318.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	192,0 KB 
Id:	75424   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2395.PNG 
Visningar:	77 
Storlek:	1,03 MB 
Id:	75425   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Aeronaut Diva.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	21,7 KB 
Id:	75426  
    Senast redigerat av Rune E den 2023-01-09 klockan 06:33. Anledning: Justerad grammatik

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Även jag drabbades av "båtflugan" i mitten av sommaren 2022. Dock inget bygge men lite fix med en båt jag byggde i ungdomen (början av 60-talet) som nu har fått känna på att färdas i vattnet.. På köpet blev det inköp av en "färdig-båt" som gick lite snabbare och sen även en liten 65 cm seglare - och den sistnämnda var nåt helt nytt får mig. Vi blev ett tämligen stort gäng som träffades en gång i veckan för att köra motorbåt och RC-segla. Jäkligt kul måste jag säga. Och tanken är att ta upp detta igen när sjöarna och vädret så tillåter. Din Diva har jag också sneglat på för det är en snygg båt. En av båt-kompisarna hade byggt en annan Aeronaut-modell - segelbåten Bella - och den är otroligt charmig och seglar också riktigt bra.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Så kul att kunna träffas i grupp. På 80-talet var vi ett litet gäng i Gbg som kappseglade med en 36" entypsbåt vid namnet Mickey Finn. Vi höll till runt de närliggande sjöarna och vid ett par tillfällen vid Näckrosdammen mitt i stan. Att vara ute på egen hand ger ju inte så mycket i längden.
    I höstas provkörde jag i alla fall skrovet på Divan vid Härlanda Tjärn. Motorstyrkan räcker till med råge. Den stack iväg som en pil. Någon planingströskel märkte jag inte av. Ska bara försöka dämpa bort de högfrekventa ljudet som fortplantar sig i skrovet.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2441.jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	144,8 KB 
Id:	75427  

  4. #4


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 223
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Kul bygge! Just den layouten på båt tycker jag är rätt mysig.
    Har sparat ned bilder på liknande båtar för ev kommande byggen.
    Jag har också börjat bygga båt..igen. Var många år sedan sist.
    Separat tråd kommer senare.
    Dryga metern är en bra storlek. Då klarar de lite sjö.
    Posta gärna flera bilder fr bygget sedan.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Man behöver nog inte vara så orolig för att de mindre båtarna inte skulle tåla sjön - det är i alla fall min erfarenhet. Min äldsta är en "Semo 5 RC Commander" (Truedssons) och den är tror jag runt 65--70 cm och har inga problem ö h t. Kompisar har snabbare båtar runt 40--45 cm och de fungerar hur bra som helst i alla fall i den lilla "pöl" vi kör i. Fast roligast är nästan våra segelbåtar trots att jag personligen helt saknar erfarenhet av segelbåtar. De flesta kör Joysway Dragon Force 65 som fungerar väldigt bra. Men till våren skall förhoppningsvis min Wentzels Comet och min Semo T42 också i vattnet...
    Roger

  6. #6

    Standard

    Så här ser båten ut idag. Pappersklämmor kom väl till pass när jag limmade stödlisterna till den avtagbara överdelen. Överdelen har jag för övrigt breddat då jag tyckte skarndäcken såg oproportionerligt breda ut på Aeronauts bild.
    Väggskydd av sammanvävda tunna teakribbor var vanliga på 70-talet. Glad att jag sparade ett trasigt på vinden. Jag limmade en ribba i sänder på däcket med snabblim vilket gick överraskande bra.
    Avbärarlisterna i mahogny var tidskrävande att få på plats då de måste vara både krökta och vridna. Jag fick såga långa längsgående snitt innan jag fick fick dem på plats.
    Bordläggning och däck är tillverkade i 1,5 mm björkfaner inköpta från Calexico Wood. Butiken ligger lyckligtvis på promenadavstånd hemifrån. Två längder 170x10 cm kostade mig bara 84kr. Bra alternativ till björkplywood då faneret i hög grad kan böjas längs fiberriktningen utan att spricka.
    Spanten är 4mm björkplywood förstärkta med 80g glasfiberväv/epoxy på båda sidor. Lamineringen gjordes innan spanten sågades ut vilket resulterade i rena fina snitt. Alla övriga träytor förutom däckets ovansida är behandlade med väv och epoxy.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2961.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	153,4 KB 
Id:	75428   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2962.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	171,8 KB 
Id:	75429  
    Senast redigerat av Rune E den 2023-08-12 klockan 18:31.

  7. #7

    Standard

    Närbild på fördäcket
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2965.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	187,5 KB 
Id:	75430  

  8. #8

    Standard

    1,5mm björkfaner. (Ingen blötläggning eller uppvärmning krävs)
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Björkfaner 1,5mm.jpg 
Visningar:	61 
Storlek:	31,4 KB 
Id:	75431  
    Senast redigerat av Rune E den 2023-01-09 klockan 15:06. Anledning: tillägg

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Snyggt Rune... Du får bygga en Aeronaut Bella som nästa bygge.
    Roger

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Kul tråd! När jag var tonåring byggde jag en båt ritad av Pelle Pettersson, Alfa 24, jag tror det var SEMO som gjorde den byggsatsen. Problemet var de stenhårda borden av balsa som jag inte lyckades böja trots blötläggning. Bytte till tunnare balsa, men det var väldigt ömtåligt. 40 år senare bytte jag ut motor mm och körde på nån sten, ett litet hål i balsan. Kanske vore bra att lägga på plywood, 1 mm eller?

  11. #11

    Standard

    Svårt att råda när man inte vet hur det ser ut. Kanske du kan posta en bild?
    Balsa kan nog fungera om man förstärker med väv/lamineringsepoxy på in- och utsida.
    Gissar att Roger (McRegor) har bra koll på Semo´s båtar

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tyvärr har jag inte så bra koll på dessa båtar annat än de jag själv har. Min Commander är byggd av mahognyfaner i skrovet, T42:an i min ägo har tunn plywood men jag har hört att det finns nån serie som jag tror hade balsa-skrov. Men för att förstärka ett färdigt skrov borde det väl fungera med 0,4 mm ply för så stora belastningar brukar det ju sällan bli.
    Ni som vill "snabb-bygga" nåt kan ju testa att bygga i depron eller Ikea's motsvarighet (5 mm) - väldigt lättarbetat. Det finns en hel del att finna på nätet om lättbyggda "depron-båtar" - bl a på Youtube.
    F ö tar jag gärna emot tips på borstlösa drivlinor till dessa gamlingar. I min Commander har jag f n en klassisk borstad 500-motor men skulle vilja ha nåt lite piggare i min Comet och inte minst i T42:an. Men man är liksom nybörjare i dimensionering av motorstorlek, kV och propeller-storlek när det gäller båtar. Flygmaskiner har man ju lång erfarenhet av men att dimensionera för båtar är liksom nåt helt annat...
    F ö kan jag tipsa om att göra en "båtlyft" för att enkelt lägga i och ta upp båtarna ur vattnet från en brygga. Vi har 3D-printat vissa delar och sen använt vanliga elinstallations-rör till resten. Om nån är intresserad så kan jag ta en bild på min för lite inspiration...
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2023-01-10 klockan 09:23.

  13. #13

    Wedde63s avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    116
    Jobb
    Design Engineer Scania
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    Spännande med uppdatering av motor till T42:an. I min (Balsa-varianten) sitter det nu en 3,5:a, men skulle väldigt gärna klämma dit en el-snurra.
    //Anders

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Vet inte heller riktigt, men jag satte i en sån här i min Alfa 24 som är ca 75 cm lång: https://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1619. Rätt högt kV på den, så fick dra ner rejält på max throttle. Ingen vattenkylning. Innan dess hade jag en borstad växlad 550.

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vilken propp-storlek använder du, mikaelbe ?
    Roger

  16. #16


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 223
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Att välja drivlina till båtar är mycket svårt.
    Frågan har varit uppe många ggr på RC-Groups bl.a.
    Det bästa är nog att hitta någon båt som är likvärdig och sedan kopiera setuppen om det går?
    Det är ju massor av variabler som spelar in.
    Två båtar som är 80 cm långa kan ju ha tämligen olika deplacement. även om de i stort sett är samma typ av båtar.
    Skall båten köras i platt vatten eller ute i sjön med många fartvariationer/ accelerationer mm?

    // Mats W
    Flygsmurfen

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mats - just därför som det är intressant att höra vad andra valt till sina olika båtar så att man kan dra lärdom av detta.
    Är det t ex planande skrov i ungefär samma storlek så kan man säkert kopiera en lyckad setup rakt av.
    Sen kör man ju ofta inte dessa relativt små RC-motorbåtar i grov sjö utan försöker hålla sig till hyggligt "platt" vatten - det är ofta roligare så. Inte ens fullstora fritidsbåtar är roliga att färdas i när det går lite hårdare sjö.
    Roger

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Vilken propp-storlek använder du, mikaelbe ?
    Roger
    Det är en tvåbladig med diameter 5 cm, stigning vet jag inte.

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    mikaelbe - Ok - ingen aning om var du köpte den så kan man kanske lista ut stigningen. Fast det kanske är länge sen du köpte proppen.
    Roger

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Oj, det var säkert 40 år sen, den är röd i plast .

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •