Hej alla kamera/filmentusiaster!

För någon dag sedan kom den av vissa efterlängtade firmwareuppdateringen till GoPro Hero2 som upgraderar kameran med Protune, en mode som mer än dubblerar "bitraten" från 15 till 35 Mbit/s och som ger möjlighet att lagra video på SD-kortet utan vare sig färgkorrigering eller skärpning. Dessutum finns möjlighet att filma med 24.00 bilder/s vilket inte gick tidigare. Allt detta är mumma om man önskar "postprocessa" filmer på egen hand.

Jag har bara hunnit göra några snabba tester ännu och här är mina första intryck: Färgerna i Protune-läget upplevs inledningsvis som lite bleka, men man inser efter en stund att så blir det givetvis när kameran inte själv lägger på färgkorrigeringar. Avsaknaden av skärpning kan göra att bilden ser lite mjukare ut, speciellt om bilderna innehåller kontrastrika motiv med skarpa kanter mellan objekt. Bildåtergivningen i lågdagrarna (skuggorna) är avsevärt bättre än tidigare. Den högre bithastigheten medför att bilden inte "hackar" vid snabba rörelser, men å andra sidan tappar man inspelningstid. Med mitt SD-kort gick inspelningstiden med 720p och 23.96 fps ned till mindre än hälften när jag gick över till Protuneläget med 720p och 24.00 fps.

När man spelar in i Protuneläget tycks inte HDMI-live vara i funktion, kanske beroende på den högre bithastigheten. För min del utgör det sistnämnda ingen begränsning eftersom jag ändå aldrig använder den signalen under flygning.

I kamerans menyer kan man valfritt slå till/från Protune så att alla de tidigare inspelningsmoderna finns kvar ograverade (såvitt jag kan se).

Enklast kan den nya firmvaren laddas ner till kameran genom att man installerar den senaste versionen av Cineform Studio på datorn. När kameran ansluts så kommer programmet att säga ifrån att det finns en firmwareuppdatering tillgänglig.

Länk: http://gopro.com/support/hd-hero2-firmware-update/