Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Likadana motorer med olika starka magneter

  1. #1

    Standard Likadana motorer med olika starka magneter

    Jag har ett par st motorer till mina Multirotor-byggen som har mer eller mindre starka magneter.

    Vissa motorer vrider man lätt runt med fingrarna utan "indexering" dvs utan starka positioner mellan magneterna.

    Andra motorer är svåra att vrida runt pga starkare magneter - stark indexering.


    Alla motorer fungerar bra, är av samma märke/modelle givetvis. (Keda 2022-L)

    Frågan som dyker upp är vilken av dessa motorer är "bäst" dvs har bra vrid men minst batteriförbrukning?

    Mina funderingar är att om det är svagare magneter (mindre indexering) så är det sämre drag i motorn, men batteriet räcker längre

    Om magneterna är starkare (mer indexering) ger det ett större motstånd att bara rotera motorn, detta måste överkommas mha batterikraft (mer förbrukning)


    Någon som har svar eller ytterligare funderingar?

    Samma fenomen har jag på ett par TGY 2204/14 för inomhusmodellerna


    // UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Jag har ett par st motorer till mina Multirotor-byggen som har mer eller mindre starka magneter.

    Vissa motorer vrider man lätt runt med fingrarna utan "indexering" dvs utan starka positioner mellan magneterna.

    Andra motorer är svåra att vrida runt pga starkare magneter - stark indexering.


    Alla motorer fungerar bra, är av samma märke/modelle givetvis. (Keda 2022-L)

    Frågan som dyker upp är vilken av dessa motorer är "bäst" dvs har bra vrid men minst batteriförbrukning?

    Mina funderingar är att om det är svagare magneter (mindre indexering) så är det sämre drag i motorn, men batteriet räcker längre

    Om magneterna är starkare (mer indexering) ger det ett större motstånd att bara rotera motorn, detta måste överkommas mha batterikraft (mer förbrukning)


    Någon som har svar eller ytterligare funderingar?

    Samma fenomen har jag på ett par TGY 2204/14 för inomhusmodellerna


    // UndCon
    Bland de ballaste motorerna du kan köpa för pengar är Hackars inrunners. De har inga märkbara magnetklick alls :-) Det hänger alltså inte ihop hur bra en motor är. Däremot om du nu har likadana motorer som känns olika så är ju tillverkarens toleranser en smula generösa.
    Superhero

  3. #3

    Standard

    Jag förväntar mig inga underverk på kina-motorer...

    Men jag blir nyfiken på om jag kan mäta upp dessa på något bra sätt - har ingen Wattmeter eller dylikt så jag får väl ta mina EagleTree grejjor att mäta med - de ligger på hyllan för närvarande så det enda som behövs är ett par adapter-kablar Deans>JST

    Det skulle vara intressant att se om de har olika W och A - men då behövs det väl någon rigg som mäter dragkraft också...

    Nu har jag monterat den med minst indexering på min Foamie - får för mig att den är något tystare (mindre visslande ljud)
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #4

    Standard

    Som Henke skrev har "hacken" inget med motorns prestanda eller vridmoment att göra. Världens effektivaste motor för RC (Kontronik Tango) snurrar med endast lagrena som friktion, världens starkaste motor (vridmoment) för RC har har endel "hack" (Plettenberg Predator) generellt sätt så är motorns antal poler en bra indikation på högt vridmoment.

    En bra elmotor har starka magneter, för RC kan magneternas styrka va upp till N50 men ju starkare magneter destå dyrare och destå lägre temp klarar de av. En dyrare motor för flyg brukar ha mageter kring N45 - N47 (N för Neodymium och 45 står för styrkan 35-52) med en temptålighet på H = 120grader, SH= 180grader. För tex RC bilar så ska de va billiga och dåla hög temp samt varv, då kör man klenare magneter tex N37 som kan klara upp till 200grader.

    Så en magnets gradering är första bokstaven "N" är magnet typ, siffran sen "47" står för styrka, 1-2 bokstäver "SH" står sedan för temp tålighet, det kan sedan vara ytterligare bokstäver som beskriver magnetens ytskick "NiCu".

    Tar man en lågprismotor från tex HC så kan KV talet skilja sig upp till 20% på samma modell, en dyrare kvalitets motor kan detta ligga inom 0,5-1% vad gäller KV och resistans. Samma kan förekomma med LiPo batterier, stor skillnad i kapacitet och resistans, även vikt, medans ett dyrare premium alternativ kan ha mycket lägre felmarginal.

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Jag förväntar mig inga underverk på kina-motorer...

    Men jag blir nyfiken på om jag kan mäta upp dessa på något bra sätt - har ingen Wattmeter eller dylikt så jag får väl ta mina EagleTree grejjor att mäta med - de ligger på hyllan för närvarande så det enda som behövs är ett par adapter-kablar Deans>JST

    Det skulle vara intressant att se om de har olika W och A - men då behövs det väl någon rigg som mäter dragkraft också...

    Nu har jag monterat den med minst indexering på min Foamie - får för mig att den är något tystare (mindre visslande ljud)


    Du kan börja med att kolla hur mycket de varvar och se om de skiljer sig mellan varandra. Kör dem utan last vid en exakt spänning, tex 3v och mät varvtalet. Belastar du motorerna med mer än 5A kan du också pröva att byta ut JST kontakterna till något bättre.

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Det skulle vara intressant att se om de har olika W och A - men då behövs det väl någon rigg som mäter dragkraft också...

    Dragkraften är ju bara en slaggprodukt. Mät varvtalet bara. Olika W och A vet jag inte vad du menar med.

    Mäter du effekt och varvtal så kan du räkna ut vridmomentet. Effekt(på motoraxeln) = varvtal * vridmoment (SI enheter)

    Byter vi ut SI enheterna mot varv per minut, newtonmeter samt hästkrafter så använder man följande formler

    Effekt = (Vridmoment x Varvtal) / 7024


    Vridmoment = (7024 x Effekt) / varvtal
    Superhero

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Hej ! Har haft samma problem som du löste det som du ser på allmäna tips på sid 3 mätning av dragkraft, det fungerar bra.Ha det! mvh B-Å

  8. #8

    Standard

    Attans - jag måste alltså bygga något som mäter varvtalet...får ta en Arduino och en sensor från en gammal mus
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  9. #9

    Standard

    Sen finns ju alternativet att strunta i det iom du vet om det och styrkortet ändå är det som kompenserar. Iom budgetsaker så antar jag du bygger dito tri,kvadd eller nåt så montera sakerna, kalibrera reglagen och provflyg. När du sen på lämplig höjd drar fullgas så kanske den drar åt nåt håll, sänk då EPA på höga delen för trotteln. Brukar hamna på 85-95% på mina billiga byggen
    Fast har du riktigt stora kV variationer kanske du vill köra större/mindre propp på nån motor? Det är som Joacim skriver, stor variation på vissa kineser...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Liknande ämnen

  1. Är det här likadana motorer?
    Av Sipen i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-03-01, 22:20
  2. Störs FPV utrustningen av magneter?
    Av HenrikGG i forum FPV Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-08, 22:29
  3. Video på 2st likadana Rafale med P20 och T25
    Av henke2 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-26, 23:00
  4. limma magneter??
    Av Daniel L i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-06-21, 13:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •