Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Nybörjarfråga

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    41
    Jobb
    Vindkraftstekniker

    Standard Nybörjarfråga

    Hej!

    Jag har ganska nyligen upptäckt att möjligheterna med fotografering från en multirotor öppnar upp en hel värld av möjligheter. Jag har också inset (eller börjar!?) att vägen dit är oerhört lång.
    Jag har ingen RC erfarenhet, och undrar på vilket sätt man skall komma igång.

    Finns det något färdigt nybörjarkit att köpa, eller är det till att börja bygga något eget?
    Är en flygsimulator (typ AeroSim) en "inkörsport" för att se om det här är något som jag kan lära mig?

    Jag är inte ute efter att det skall kosta så lite som möjligt, men jag vill heller inte köpa på mig en dyr Mikrokopter som kommer ligga kraschad i första buske.

    Men, mitt slutliga mål är att kunna fotografera med en lättare DSLR kamera.

    Tack på förhand!

  2. #2

    Standard Nybörjarfråga

    Citat Ursprungligen postat av Edenberga Visa inlägg
    Hej!

    Jag har ganska nyligen upptäckt att möjligheterna med fotografering från en multirotor öppnar upp en hel värld av möjligheter. Jag har också inset (eller börjar!?) att vägen dit är oerhört lång.
    Jag har ingen RC erfarenhet, och undrar på vilket sätt man skall komma igång.

    Finns det något färdigt nybörjarkit att köpa, eller är det till att börja bygga något eget?
    Är en flygsimulator (typ AeroSim) en "inkörsport" för att se om det här är något som jag kan lära mig?

    Jag är inte ute efter att det skall kosta så lite som möjligt, men jag vill heller inte köpa på mig en dyr Mikrokopter som kommer ligga kraschad i första buske.

    Men, mitt slutliga mål är att kunna fotografera med en lättare DSLR kamera.

    Tack på förhand!
    Jag började med en AR.Drone 2 men den fick ungarna ganska snabbt ärva

    Därefter köpte jag för stort, som vanligt och fick komplettera med en mindre efter någon vecka.

    Skaffade då ett DJI F450 kit med Naza och GPS för att träna med. Gav resultat snabbt, mycket bättre än simulatorn som jag tränat på innan.

    Uppgraderade efter några veckor till bättre motorer och propellrar och ytterligare någon vecka senare bytte jag chassi till TBS Discovery. Den flög tyvärr bort

    Nu tycker jag att min stora Cinestar 8 är lättflugen, vilket jag verkligen inte tyckte i början

    Den bortflugna Discon ersätter jag nu med en ny men med en annan kontroller. Det blir APM 2.5 och Arducopter.

    Har också en Y6a från HAB på gång som jag ska flyga med Naza och GPS.

    De kameror jag använder är främst olika små FPV-kameror och GoPro Hero 2, Sony Nex-5 och CX740.

    Jag är helt övertygad om att man kan börja billigt, eget bygge t ex, men också lägga väldigt massa pengar om man vill. Men det är nog bra att lära sig genom att krascha billiga koptrar och propellrar

    För min del handlar det mer om att flyga än bygga, kanske. Även om jag lärt mig uppskatta byggandet också de senaste månaderna.

    I'm hocked

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    41
    Jobb
    Vindkraftstekniker

    Standard

    Tack för ditt svar Sickan!
    Låter som du skaffat en rejäl samling

    Vart handlar man smidigast detta?
    Hittade detta från en firma i Hong Kong: http://www.flying-hobby.com/shop/f45...n-p-10428.html
    Det var något sådant kit du rekommenderade?

    Sen behövs det väl en del reservdelar också

  4. #4

    Standard Sv: Nybörjarfråga

    Citat Ursprungligen postat av Edenberga Visa inlägg
    Tack för ditt svar Sickan!
    Låter som du skaffat en rejäl samling

    Vart handlar man smidigast detta?
    Hittade detta från en firma i Hong Kong: http://www.flying-hobby.com/shop/f45...n-p-10428.html
    Det var något sådant kit du rekommenderade?

    Sen behövs det väl en del reservdelar också
    Ja precis, ett sånt kit var det fast utan radio. Jag tror man kan komma undan billigare med en annan lösning men detta är väldigt nära plug n play. Det största problemet brukar vara att komma in i kalibreringsläge

    Köp någon extra uppsättning proppar och ett gäng ackar. Jag gillade de mindre propparna med 4s ackar på 4000mAh.

    --
    S

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  5. #5

    Standard Nybörjarfråga

    Här har du en riktigt bra tråd, även om du eventuellt väljer DJI F450 och inte TBS Discovery.

    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=34341

    Tänkte framförallt på det som handlar om Nazan Om du väljer den som kontroller.

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    41
    Jobb
    Vindkraftstekniker

    Standard

    Kanon, tack!

    Skulle jag kunna besvära dig med att länka till lämpliga proppar och ack...
    Tack för länken på discovery bygget. Skall kollas igenom
    Vilken mode är vanligast att man använder? Eller är det en smaksak med Mode 1 eller 2.
    Jag har är ju helt grön så det kanske inte spelar den minsta roll

  7. #7

    Standard Nybörjarfråga

    Citat Ursprungligen postat av Edenberga Visa inlägg
    Kanon, tack!

    Skulle jag kunna besvära dig med att länka till lämpliga proppar och ack...
    Tack för länken på discovery bygget. Skall kollas igenom
    Vilken mode är vanligast att man använder? Eller är det en smaksak med Mode 1 eller 2.
    Jag har är ju helt grön så det kanske inte spelar den minsta roll
    Jag gillade dessa på F450an.

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Lipo_Pack.html

    med

    http://team-blacksheep.com/products/product:122

    Minns inte, men det kan vara så att axeln på DJI har någon form av avfasning. Vet inte om det blir problem med "vanliga" proppar. Kanske någon annan här kan svara på det.

    Testflygning

    http://www.youtube.com/watch?v=c8kHDz6YN04

    --
    S

    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  8. #8

    Standard Nybörjarfråga

    Citat Ursprungligen postat av Edenberga Visa inlägg
    Vilken mode är vanligast att man använder? Eller är det en smaksak med Mode 1 eller 2.
    Mode 2 ska det vara Det är nog det vanligaste i Sverige. Kan vara bra om man behöver hjälp eller ska hjälpa någon, kanske.

    --
    S

    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    41
    Jobb
    Vindkraftstekniker

    Standard

    Tack för hjälpen Sickan!
    Ett DJI F450 kit är beställt

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Edenberga Visa inlägg
    Tack för hjälpen Sickan!
    Ett DJI F450 kit är beställt
    Du kommer inte ångra dig. fantastisk ram !
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  11. #11

    Standard Nybörjarfråga

    Citat Ursprungligen postat av Edenberga Visa inlägg
    Tack för hjälpen Sickan!
    Ett DJI F450 kit är beställt
    Det var så lite så. Fick faktiskt hem en ram idag Ska plocka på lite gamla grejer på den och ha den liggandes i bilen.

    Skön och liten kopter att ta fram efter vägarna när man är ute och åker, om man ser något roligt att fota/filma eller flyga på

    Jag kör en hel del i jobbet och då ser man ofta kul ställen att flyga på men har inget med sig.

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    41
    Jobb
    Vindkraftstekniker

    Standard

    Nu har jag fått hem och flugit en del med 450:n! Hur kul som helst
    Jag fuskade lite och beställde den färdigbyggd.
    Har hittills gått riktigt bra, men så idag så tyckte jag att den betedde sig underligt efter start, och när det kändes helt fel slog jag över till "failsafe". Inte ens det hjälpte utan den fortsatte sin kurs i hög fart och jag slog i panik av gasen helt = fritt fall från ca 15m rakt ned i trottoaren!
    Allt som var fäst med dubbelhäftande tejp lossade, men allt annat höll!! Helt otroligt!

    Har fäst upp allt igen, kalibrerat GPS:n och provflugit. Funkar fint.
    Är väldigt konfunderad över vad som hände vid kraschen. Testade både "Atti mode" och "GPS atti mode" + "failsafe" men ändå gick det fel.
    Är det någon som har råkat ut för liknande, eller har något idé på vad som kan ha hänt.

    Sickan: Du skrev att en multikopter flög bort för dig...vad hände?

  13. #13

    Standard Nybörjarfråga

    Min betedde sig lite knepigt, var lite ryckig i luften, dagen innan den försvann och tappade sedan RC helt men fail safe betedde sig som förväntat så den flög hem och landade.

    Justerade antennerna på kvällen och gjorde range check, allt såg bra ut.

    Dagen efter, på ca 10 meters avstånd slutade den svara på kommandon igen och drev iväg. Jag slog av sändaren men fail safe kickade inte in som förväntat den här gången.

    --
    S

    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  14. #14
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Edenberga Visa inlägg
    fritt fall från ca 15m rakt ned i trottoaren!
    .......Helt otroligt!
    "Helt otroligt" att du hade sån tur att den inte landade i en barnvagn med en bebis i..!!!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  15. #15

    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    41
    Jobb
    Vindkraftstekniker

    Standard

    Ja Jocke...även om jag inte skrev det blev jag helt kall i kroppen och höll tummarna att ingen fick den på sig.
    Det är dock inte så mycket folk som rör sig här, men fy fasen vad det kunde gått illa... Det var den ena lärdomen.
    Sen vad som hände får man väl inte svar på. Tydligen är det sånt som händer!?

  16. #16

    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    41
    Jobb
    Vindkraftstekniker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sickan Visa inlägg
    Min betedde sig lite knepigt, var lite ryckig i luften, dagen innan den försvann och tappade sedan RC helt men fail safe betedde sig som förväntat så den flög hem och landade.

    Justerade antennerna på kvällen och gjorde range check, allt såg bra ut.

    Dagen efter, på ca 10 meters avstånd slutade den svara på kommandon igen och drev iväg. Jag slog av sändaren men fail safe kickade inte in som förväntat den här gången.
    Usch...tack för infon. Nästan så att man ger upp tanken med att kunna fotografera från en multikopter. Kan ju bli både risk för att någon blir skadad och att det blir dyrt när grejorna åker i backen.

Liknande ämnen

  1. Nybörjarfråga: mod 1 till mod 2
    Av erolwi i forum Helikopter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 16:21
  2. Nybörjarfråga om iCharger 206B
    Av Deep Purple i forum Batterier och Laddare
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-01-15, 12:14
  3. Nybörjarfråga
    Av Nyss_lyft i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-17, 12:17
  4. Nybörjarfråga-räkna drivlina
    Av Gramse i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 12:23
  5. Nybörjarfråga
    Av banana i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 22:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •