Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Kan man lita på hobbyking?

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard Kan man lita på hobbyking?

    Hej alla!

    Jag har, som så många andra fått upp ett sug att bygga en quad. Så till den milda grad att jag sitter med muspekaren på köpknappen.

    Mina krav/förhoppningar är en quad som orkar bära en gopro, kan ge mig 7-8min flygtid, hyffsat lättbyggd och lätt att transportera. Fpv, gps och gimbaler skjuter jag på framtiden. Vill mest kunna flyga runt och använda min gopro för film och lite foto. Kan man sedan flyga på en 3s 2200 mah ack är det perfekt. Har nämligen några sådana som också används i en liten EF Extra 48".

    Med tanke på hobbykings fördelaktiga priser tänkte jag köpa hela kalaset där. Nu till rubrikens innebörd, är grejerna som de rekommenderar att föredra? Man får ju hoppas att de har testat grejerna ihop...vad jag menar är om deras rekomendationer funkar!

    Flygvana har jag, främst från flygplan. Tävlar i imac med min 2,2m Extra 300, flyger depronflax inomhus och busar rundor med min "lilla" Extra när vädret inte är för blåsigt. Flugit lite vanlig heli i simulator. Kan hovra och flyga rundor planlöst. (I simulator alltså)

    Tänkte lägga upp min shoppinglista här med mina resonemang under. Snälla-om något är galet, hojta till!

    Ram, här har jag två alternativ som jag funderar på.

    Dels; http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ter_Frame.html
    Denna tycker jag ser så läcker ut! MEN, jag undrar om kolfiberbommar och så mycket kolfiber är att föredra för en nybörjare. Som jag har förstått det så är lösningen med runda bommar inte alltid så bra, de kan röra sig i fästena. Spänner man för hårt så spricker det. Inget vidare.

    Så... Jag har även tittat på den här skapelsen; http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ame_600mm.html
    Inte riktigt lika snygg, men den verkar mer vettig. Det jag funderar på är om den kanske blir lite tung... Ska förvisso bara ha med en gopro med "fodral" upp, men man har ju lärt sig från modellflygandet att desstolättare, dessto bättre.

    När det kommer till motorer har jag följt hobbykings rek, och lagt till dessa; http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...r%5FMotor.html
    Inte de billigaste i hobbykings rekomendation, men det var så lite skillnad från deras billigare förslag.

    Fartreglage, kör på turnigy plush 25a med bec; http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ontroller.html

    När det kommer till hjärtat av quaden, styrkortet, har jag blivit snurrig på alla benämnigar och namn, men ett namn som återkommer är kk2.0. Efter att ha sett en video på programeringen så blev jag såld. Perfekt med displayen också. http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...l%5FBoard.html

    Sedan blir det hobbykings slowfly proppar, stämmer storleken bra med storlek på motor och fartreglage? http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...FGreen%5F.html
    Stämmer storleken så blir det nog att jag unnar quaden ett gäng apc proppar istället.

    Jag har läst rundor, och jag är medveten om att det finns trådar om detta sedan tidigare. MEN, förhoppningsvis kanske någon annan än jag kan få nytta av denna tråden.

    Tänkte beställa i morgon, så om ni har lust att svara och komma med kommentarer vore jag tacksam!

    Med vänlig hälsning,
    Magnus, malmö

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Kan man lita på hobbyking?

    Skulle som vanligt rekommendera ett Dji-naza kit istället. Byt ut de medföljande propparna till apc, orginalgrejorna kan gå av i luften. Finns rekommenderade inställningar på Dji:s hemsida så du behöver i princip inte ställa in naza själv.

    Fördelar: lätt att flyga, stryktålig ram, lätt att bygga, du har samma grejor som en massa andra. Fungerar även tämligen problemfritt. Har aldrig kraschat p.g.a fel på naza.

    Det man ska passa sig för generellt när man bygger på billiga delar är dåligt lödda bulletkontakter. Skiten kan fungera när du flyger iväg till att i nästa sekund falera när kontakten blivit lite varm. Är själv uppe i 10000kr i krasch innan jag fattade felet och lödde ihop allt utom ack-kontakten. Tror dock inte att det är fel på dji-grejorna. Jag körde rc-timer.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Ok, naza verkar poppis, men också dyrare?
    Var köper man bäst dessa prylar?

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Förresten, vilka ackar är lämpliga? Vilket C-tal ska man köra på?

  5. #5

    Standard

    Kör du Quad har du 4 ggr motor/ECC

    med 18A fartreglage kan din Quad förbruka 18*4 dvs 72A konstant och mer i Peak.

    En acce som räcker till ca 10 minuter på en mindre Quad är ca2200mAh och då är det lämpligt med ex NanoTech med minst 35C
    formeln är 2200mAh * 35C = 77000mAh

    dela med 1000 eftersom det är milliAmpere så 77000/1000 = 77A
    DVS något mer än ovan 4 ESC kan förbruka konstant

    räkna även ut Burst-värdet
    Accen kanske har 35-70C
    2200*70/1000= 154A
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard Sv: Kan man lita på hobbyking?

    För filmning är 4000-5000mAh och 20c ganska lämpligt. Parallellkoppla två av dina 2200 blir ju perfekt.

  7. #7

    Standard

    paralellkopplingar funkar bra - jag kör på min 450Quad med 1300maH batterier
    2-3 st beroende på situation och kamera /fpv utrustning som sitter på.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Kunde inte hålla mig, prylarna beställda! Blev ramen med fyrkantiga aluprofiler, samt Hobbykings rekomenderade prylar till.

    Med frakt slutade kalaset på 1800 kronor, tyckte jag var acceptabelt. Ska bli kul det här!

Liknande ämnen

  1. Hobbyking
    Av bataki i forum Helikopter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-04, 09:25
  2. Höjd via gps går ej att lita på
    Av kamelkungen i forum FPV OSD
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-07-10, 09:02
  3. HobbyKing FPV / UAV
    Av streem i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-10, 11:28
  4. Kan man lita på limmade linkar?
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 22:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •