Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Värma fast Koverall

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    2
    Klubb
    Sunne Flygklubb

    Standard Värma fast Koverall

    Eftersom jag inte hade tillgång till Balsaloc provade jag att spä ut vitlim med vatten och måla på ytorna där klädseln skulle värmas fast. Hade tidigare läst om detta förfarande. Tyvärr så fastnade klädseln rätt så dåligt, vid sträckningen lossnade klädseln där den värmts fast. Jag bytte då ut vitlimmet (Casco trälim) mot Karlsons klister. Limmet ströks på direkt ur tuben på alla kanter där klädseln skulle fästas, limmet ströks sedan ut med en pensel som regelbundet doppades i kemiskt ren aceton, detta för att få limytan jämn och slät. När limmet torkat värmde jag fast klädseln med ett strykjärn, resultatet blev över förväntan. Dock har jag inte provat att värma fast två lager klädsel på varann till ex bakkanten på en vinge. Så när jag satt fast ena sidan av vingen har jag gjort om Karlsons klister-proceduren igen. Kan även nämna att hela konstruktionen hade från början målats med cellulosalack även där klädseln inte skulle värmas fast. Nästa moment blir nu att måla den värmesträckta klädseln med spännlack.

  2. #2

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Hej!
    Jag använde Stixit som funkade perfekt. Funkade bra när man lägger dubbelt också om man lägger på ett extra lager lack på väven. Det är Sig:s egen lack som är avsedd för Koverall men jag tror den kan vara lite svår att få tag på.
    Är väl några miljökrav antar jag. Den luktar lika mycket som cellulosalack.
    Du kan lacka fast klädseln på samma sätt som man gör med siden om det strular annars.
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    2
    Klubb
    Sunne Flygklubb

    Standard

    Hade jag haft Stixit så hade jag naturligtvis använt det i stället, tyvärr verkar det inte gå att få tag på inom Sveriges gränser. Karlsons klister och aceton luktar dessutom mindre bekräftar min sambo! Cellulosalackandet inomhus satte vår relation på hårda prov tack vare den starka lukten.

Liknande ämnen

  1. En liten Cub-film att värma sig med i höstmörkret....
    Av McLund i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-10-14, 21:24
  2. How Fast vs Airspeed Microsensor
    Av Matjon i forum Elektronik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-08, 18:57
  3. Nu är man fast igen!
    Av Diesel i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 08:30
  4. Att klä med Sig´s Koverall
    Av McLund i forum Skalamodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 10:49
  5. Tejpa fast ett servo ?
    Av haskell i forum Metanolmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 21:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •