Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 80

Ämne: Fun Cub

  1. #21

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag skrev att en bixler duger för att lära sig grunderna. är grunderna samma sak som att flyga en .60 size aerobatic ?

    Är mycket tveksam till att jag skulle kunna flyga något med sådan brutall rollrate eller vad man nu kallar det för om man jämför med dom maskinerna i simulator, även om jag kan både flyga och landa dom där. verkligheten är aldrig riktigt desamma .

    Inget handlar egentligen om vad jag kan eller ej, utan snarare en fin uppmaning till att inte ta i för mycket, det räcker att säga att den inte är bland dom lättare maskinerna att flyga, många klarar helt klart av det en del har lite svårare för det.
    Just funcuben har jag sett 4 pers (om jag inte räknar fel) haft som första maskin , visst ett par gånger i backen för ett par av dom men det har gått utan större bekymmer.
    Just i denna tråd märktes det ganska tydligt att funcuben ändå va rätt bra för nybörjare , iallafall som jag kan se det.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  2. #22

    Standard

    En Bixler är ett mellansteg från Simulator till vanlig Trainer.
    Att tänka på är att om man flyger en trainer lika sakta i landningar som en Bixler
    så stallar man ner den i backen så man inte har en trainer längre.

    Men att lära grunderna på en Bixler är kanon!
    Man lär sig höger & vänster och höjdroderstöttnig.

  3. #23

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PatrikE Visa inlägg

    Men att lära grunderna på en Bixler är kanon!
    Man lär sig höger & vänster och höjdroderstöttnig.
    Precis , skönt att någon förstår mig
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Precis , skönt att någon förstår mig
    Men det du syftar på är det nog ingen som har tvivlat på Simon...
    Hälsningar
    Roger

  5. #25

    Standard

    Vilken kul tråd det blev, mycket erfarenhet i ett sammanhang. Började själv med en snarlik kärra till Bixler - tappade den rätt snart en dag då det blåste lite för mycket över träden - hade nog kunnat fått ner med skev roder nu försvann den med uppvindarna. Sedan fortsatt jag med en lättare el-trainer - billig, och svag motor - blev en del vurpor. Det var först när jag fick en kärra med bra drag, väl balanserad och kvalitet på grejorna som det blev kul att flyga. Nu kunde jag "gasa" mig ur svåra lägen och få höjd och komma igen. En annan bra erfarenhet var att flyga en EPP kärra från RC Factory - gav en hel del självförtroende och känsla för spakarna - kaxigt att hovra etc. Ser jag tillbaka på min korta RC flyg karriär så hade den säkert blivit mycket snabbare och billigare om jag fått hjälp via en klubb eller av någon erfaren flygare.
    Nine Eagles Skyrunner, Wilga 2000, GP Seawind, RC factory Edge 540, Parkzone Icon A5, Multiplex Funcub

  6. #26

    Standard

    har en bixler vad rekomenderar ni att jag skaffar för plan efter de då i stället för funcub?

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Om du känner dig bekväm med att flyga Bixler så är jag övertygad om att du klarar att flyga FunCub utan problem.

  8. #28

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Om du känner dig bekväm med att flyga Bixler så är jag övertygad om att du klarar att flyga FunCub utan problem.
    +1
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av grand14 Visa inlägg
    har en bixler vad rekomenderar ni att jag skaffar för plan efter de då i stället för funcub?
    Jag började med Phoenix simulator...mååååånga timmar, sen Bixler och lite quad....just nu en tricopter och lyckades även med ca 5 flygningar med Beaver http://www.mft.nu/custom/3002/pages/...?ProdID=351974 utan att förstöra den
    Med andra ord den är fortfarande helt flygduglig

    Utan att kuna jämföra min Beaver med en FunCub tror jag du borde klara FunCuben om du är duktig att flyga Bixler.

  10. #30


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja, fixar du en Bixler så tror också jag att du klarar av en Funcub. Om inte annat så är dom ju båda byggda av ett material som klarar av en hel del pilot-misstag och det underlättar ju. Sen är det ju som någon påpekat lite annorlunda med en Cub för det brukar krävas att man använder alla roder simultant vid en sväng - i alla fall om det skalls se snyggt ut. Nu är nog inte Funcub riktigt lika känslig som andra Cubbar efter vad jag sett så du reder säkert ut det om du har flygvana från t ex en Bixler.
    Hälsningar
    Roger

  11. #31

    Standard

    En lite annan fråga i sammahanget: Vilken typ av lim funkar på mutliplex-modellerna?

  12. #32
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Ca Lim och Uhu poor kontaktlim att tex limma ihop kroppshalvorna med.

    Matsa...

  13. #33

    Standard

    Ingen som provat tapetklister i brist på annat?
    vhfm/m

  14. #34


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tapetklister är nog bland det sista jag skulle testa på det materialet.
    Roger

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    "If it ain't broken, don't fix it."
    Gör precis så som Multiplex rekommenderar i bruksanvisningen. Använd CA+kicker
    Min erfarenhet är att det fungerar utmärkt.

  16. #36

    Standard

    Tapetklister !?## wtf
    Höll på att spilla ut kaffet över bordet

    Jag gillar Multiplex eget CA lim "Zacki for Elapor"

  17. #37
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det går i och för sig att t.ex. limma servo med smältlim, men det är för tungt att laga med. Men tapetklister??? Det är gjort för att vidhäftning mellan vägg och tapet ska vara så låg att tapeten går att ta ner hel när man tröttnat på den. Det är definitivt inget för modellflyg.
    fredrik

  18. #38

    Standard

    Hur pass bra är setupen på fun cubn PNP paketet man kan köpa? är det helt ok kan man hänga den i propen med den setupen eller är den mer för standard flygning? Eller ska man satsa på köpa den biligare kit varianten som man måste köpa till alla belar själv?? Är inte jätte insat hur det är att byga ihop planen från steg 1.

  19. #39
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    I en annan tråd skriver Roger (mcRegor) att det räcker med cirka 100 grams motor. I Multiplex powerkit är det cirka 134 grams motor så det ska räcka att propellerhänga. Man kan följa Multiplex Manual för att sätta ihop planet. Vill man inte göra fel kan man antingen läsa på rcgroups om hur man gör i monteringstrådar, eller torrmontera utan lim och se att allt blir åt rätt håll.
    fredrik

  20. #40


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det var nog Michael som hade egen erfarenhet av att köra med 100 g motor - jag har det inte men det var ett antagande baserat på vad jag läst om både prestanda och tp-problem med alltför mycket vikt längst fram.
    Sen beror det ju på vilken motor man väljer också.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •