Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: 1,3 ghz system slutade funka i luften!

  1. #1

    Standard 1,3 ghz system slutade funka i luften!

    Idag när jag flög fpv med min naza quad så slutade min videolänk att fungera när den knappt var inom synhåll.

    Detta har aldrig hänt förut men funderar på om de kan vara min 2,4 ghz radio länk samt gps:en som inte vill fungera ihop. Som tur är ändra jag till fail-safe läget och quaden kom fint och mjukt tillbaka .

    Nu blir det nog till att byta till 5,8 ghz litar inte längre på mitt 1,3. Har ni andra varit med om nått liknande?

    Mvh Defuncta

  2. #2

    Standard

    Kör du med lågpassfilter och vilket 1.3 system använder du?

  3. #3

    Standard

    Japp kör med lågpass filter samt 8-kanals video/audio sändare+mottagare 1.2/1.3 GHz 800 mW från rcflight.se

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Har varit med om det inomhus, det berodde med största sannolikhet på värme.
    Med samma prylar som du har. har du kvar skalet på sändaren ?
    egentligen borde man nog gå ner lite i mw för det finns ju knappt någon fartvind som kyler på quaden.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5

    Standard

    Är det foxen så är det nog värme problem, testa att ta bort höljet

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Har varit med om det inomhus, det berodde med största sannolikhet på värme.
    Med samma prylar som du har. har du kvar skalet på sändaren ?
    egentligen borde man nog gå ner lite i mw för det finns ju knappt någon fartvind som kyler på quaden.
    Tagit bort skalet och klistrat en del kylfläns från en cpu kylare på sändaren så den blir inte så varm borde inte vara det....
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	416833_10151094722581239_1370707489_n.jpg 
Visningar:	202 
Storlek:	52,9 KB 
Id:	32963

  7. #7

    Standard

    Vad är det för klister? Ser ut att vara kylpasta om det är det så kolla så det inte är för tjockt för då gör det motsatsen till att leda värme Det ska va så tunt som möjligt men endå så att det täcker.

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Defuncta Visa inlägg
    Tagit bort skalet och klistrat en del kylfläns från en cpu kylare på sändaren så den blir inte så varm borde inte vara det....
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	416833_10151094722581239_1370707489_n.jpg 
Visningar:	202 
Storlek:	52,9 KB 
Id:	32963
    1, Det ser ut som du har klistrat den med CA, det går inte måste vara värmepasta. Utan pasta så gör flänsen i praktiken ingen nytta alls.
    2, Den sitter på helt fel ställe om den skall vara effektiv. Slutsteget sitter "andra sidan" precis vid antennen. Sätt flänsen där istället. Fronten är bara ett lock som inte har kontakt mer än på sidorna.

    Vad gäller frekvens, på 1,2 så räcker 400mw mer än dubbelt så långt som 5.8 600mw. Det är mer troligt att du har dåliga ackar som inte klarar hålla spänningen, ett tydligt sätt att i luften se detta är att bilden liksom försvinner mer och mer. Kan vara svårt att skilja på om det är räckvidd eller dåligt ack. Kolla acken samt om ditt kablage kanske har glapp kontakt.

    Förklara gärna vad ditt 2.4 system och GPS har med att video länken försvinner att göra?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Förklara gärna vad ditt 2.4 system och GPS har med att video länken försvinner att göra?
    Tänkte att det stördes på nått sätt eftersom gps:en kan störas av 1,3 ghz. Men upptäckte nu att problemet inte var mitt 1,3 ghz system utan att det var min gopro kamera som antagligen börjar att ge sig efter några krascher, var av ett par riktigt ordentliga.

    Tittade på inspelningen och den bara stängdes av i luften. Har haft problem att den startar sig av sig själv i mellan åt men den har inte krånglat under inspelning för än nu.


    Ska flytta kylflänsen till andra sidan
    Senast redigerat av Defuncta den 2012-10-21 klockan 08:32.

  10. #10

    Standard

    Aha se där, så bra att du fann felet! Sånt kan annars göra en galen innan man löser det...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  11. #11

    Standard

    Problem igen med mitt 1,3 ghz system, igår när jag flög så var räckvidden extremt dålig, alltså max 2 meter. Sen flimrade det någon millisekund sen blev de bara kolsvart i brillorna.

    Tänkte att de var mina klöver antenner då de har varit med om det ena och andra så de är lite fel böjda. Bytte antenner till de som ingick när jag köpte mitt paket, dessa ska ha ca 1 km räckvidd enligt tillverkaren. Men räckvidden är fortfarande max 1-2 meter ibland var de svart hela tiden.

    Vad tror ni de kan vara för fel? Ingen värmeproblem iaf för sändaren är svinkall eftersom det är minus ute nu...


    Mvh Defuncta

  12. #12

    Standard

    Låter som slutsteget pajat i sändaren.
    Eller mottagaren, har du någon annan mottagare att prova med?
    Är sändaren kallare än den brukar så tror jag den är kass.
    Har du startat den utan antenn någon gång?
    För då är det risk att slutsteget pajar.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av metric Visa inlägg
    Låter som slutsteget pajat i sändaren.
    Eller mottagaren, har du någon annan mottagare att prova med?
    Är sändaren kallare än den brukar så tror jag den är kass.
    Har du startat den utan antenn någon gång?
    För då är det risk att slutsteget pajar.
    Okay, nej jag har aldrig startat den utan antenn. Funkade prefekt för några veckor sen och helt plötsligt så var de bara svart... Ja ja 5,8 ghz systemet kommer snart så provar det ett tag...

Liknande ämnen

  1. Första turen slutade i krasch
    Av Sipen i forum Hexa
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2013-04-03, 11:58
  2. Hur länge ska lipos funka ?
    Av Stiffe i forum Batterier och Laddare
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-12-13, 15:19
  3. Får inte min headtracker (DT-3K) att funka
    Av zeno i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 22:42
  4. Kan en Parkmaster funka för en nybörjare?
    Av MLLraptor i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-19, 20:15
  5. I dag är det en vecka sedan jag slutade röka!
    Av Wåfflan i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 11:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •