Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Parkzone eller Durafly

  1. #1

    Standard Parkzone eller Durafly

    Tänkte köpa mig en warbird men vilket märke ska man ta av durafly eller parkzone ?? ser ut att va mer finnesser på durafly men hur är kvaliten? Funderade på en t28 trojan såg att durafly har flpas och infällbara landningsställ och parkzone har inte de.skiljer bara non hundring i pris melan dom? Eller ska man satsa på en parkzone t-28 håller dom högre kvalite ??

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Prisskillnaden vill jag säga inte existerar - du har m a o betalat lika mycket för en Durafly innan du har den hemma på bordet som du har för en Parkzone som du kan köpa i Sverige från t ex Östersunds Modellhobby,.
    Den största skillnaden är att Parkzone-varianten flyger mycket "lättare" - inte minst beroende på att den faktiskt är ca: 3 hg lättare. Durafly har en lite kraftigare setup (motor) men tycker du att draget inte räcker i Parkzone så kan du "proppa upp" den en del bara du mäter och håller den inmatade effekten inom gränserna för motor och reglage. Det går också att sätta på den 3-bladiga proppen från Durafly-varianten men då måste du ta upp centrumhålet rätt mycket. I mitt fall ökade strömförbrukningen rätt exakt med 50 % när jag bytte propp och visst fick jag lite mera "drag" men inte riktigt i proportion till höjningen av strömförbrukningen så jag bedömer den 3-bladiga som lite mindre effektiv.
    Sen kan du få (mekaniska) bekymmer med de infällbara ställen och då kanske främst nosstället. Den verkar dessutom svårare att starta och landa på gräsfält än vad Parkzone-varianten är - det är i varje fall vad min kompis säger som flyger en Durafly. Troligen beroende på att de infällbara ställen ger en lite annorlunda placering av ställen rent geometriskt samt också att den kanske har en aning mindre hjul (men det har vi inte mätt) och inte minst att den är tyngre. Överhuvudtaget är Parkzone-kärran väldigt enkel och okritisk att flyga och starta/landa (om man inte är nybörjare - då finns det bättre kärror). Jag flyger min på 3S2200-ackar vilket fungerar utmärkt. Som standard är den inmatade effekten inte speciellt hög på Parkzone (strax över 200 W) men lustigt nog räcker det rätt bra. Men man kan proppa upp så man får drygt 300 W med standard-drivlinan om man vill ha mera.
    Slutligen - jag har för att testa monterat in ett OrangeRX 3-axligt gyro för att ytterligare förbättra stabiliteten i blåst. Det fungerar faktiskt riktigt bra bara man inte ökar på gainen alltför mycket. När kompisen testade detta i sin Durafly så gick det överhuvudtaget inte att använda. Hans slutsats var att de elektriska landställen strulade till det på något sätt för när han kopplade ur dessa så fungerade det tydligen när han "torrflög" på backen. Märkligt....
    Hälsningar
    Roger
    PS: Kan du välja så ta den röd/vita varianten om du vill ha en kärra som är lättare att se i luften. Jag fick den grå/blå och var tvungen att sätta på lite orange "lysande" film för att kunna se den hyfsat lätt i olika lägen. Sen kan jag säga att jag flyger min Parkzone mycket oftare än han sin Durafly om nu det säger något....

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Parkzone alla dar i veckan. Jag håller med Roger om att den är bättre. Det bling-bling som finns på Durafly kan man lika gärna vara utan. Det vore i mitt tycke bättre om de gjort plan som flög bättre än levererar med halvdåliga extragrejor som hjul och positionsljus.
    fredrik

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Är grymt nöjd med min parkzone Wildcat flyger riktigt fint. lite vindkänslig är den allt men har ingen aning om hur durafly är
    kan bara säga att Parkzones maskiner är bra.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5

    Standard

    Parkzone t-28 eller en Fun cub som andra plan när man vill ha lite mer avancerad kärra??

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Nu är ju modeller just det och inte så mycket skala över dessa.
    Den största skillnaden är väl storleken till MPX fördel om man vill ha stort.
    Originalen var ju helt olika med T-28 som ett avancerat plan och CUBen som en rätt ordinär sak.
    Att jämföra FUNCUB med PZ T28 är nog väldigt svårt.
    Båda är bra och skoj fast på olika sätt. Fast jag hade klart tagit en PZ T28 som avancerad fortsättningsmodell.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Nu är det så att frågeställaren flyger från fotbollsplaner (han har skickat meddelanden till mig och berättat detta) och inte på ett flygfält och eftersom dom dessutom inte verkar så välklippta så tror jag mera på en Funcub med de stora hjul den modellen har.
    //Roger

  8. #8

    Standard

    Någon här som vet hur pass bra det funkar att buklanda en sån här parkzone t-28? knäcker man propen på den bara man tänker tanken eller är det bara att sätta ner den?

  9. #9
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Om du flyger på en "inte så välklippt" bollplan ske det nog funka bra att buklanda i gräset.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Läste en test på Parkzone Spitfire i en tidning häromdagen och den fick mycket beröm både kvalitetsmässigt och flygningen. Samma sak med E-flite's Hawker Hurricane som också är i "cellplast" men lite större, den fick också bra kritik både kvalitet och flygmässigt (i en annan tidning) men den är lite större (136 cm spännvidd) än t ex Parkzone Spitfire (110 cm).
    Tänkte bara nämna det, kan ju vara bra att veta ang Parkzone.

    Parkzone T-28 har ju lite "buk" i alla fall på undersidan men så har du skevroderhornen på undersidan som sticker ut som ej kan få sig törnar om du buklandar utan landställ på. Att den inte har propsaver tror jag väl kan gå bra ändå om gräsmattan är mjuk men senare i höst när det blir kärle i marken kan det kanske bli en annan femma. Om du har nån äng med högt gräs så prova där till att börja med, det blir mjukare för modellen.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Parkzone_T-28.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	77,4 KB 
Id:	32973  

  11. #11

    Standard

    Hej lånar tråden lite är relativt ny inom rc flyg. Har just bestält mig en parkzone t-28 och jag tyckte orginal propen på den va lite väll dyr någon som har nått förslag på vad man ska ha för alternativ prop till den??

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av grand14 Visa inlägg
    Hej lånar tråden lite är relativt ny inom rc flyg. Har just bestält mig en parkzone t-28 och jag tyckte orginal propen på den va lite väll dyr någon som har nått förslag på vad man ska ha för alternativ prop till den??
    En propeller är som ett bildäck, det står tydligt på den vad det är för dimension, sen är det bara att ta med dig dessa siffror till din handlare. Väljer du en handlare med någon form av stolthet så spelar märket du köper i princip ingen roll, precis som med bildäcket.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag har som sagt en T-28 och jag tror att det följde med en reservpropp och jag har f ö inte kört sönder nån propp på den kärran heller. Just nu testar jag den 3-bladiga propp som finns att köpa som reservdel till Durafly T-28 (i samma storlek) vilket genererade ca: 50 % mera inmatad effekt men kanske inte riktigt lika stor ändring i hur man uppfattar prestanda. Dock måste man borra/brotcha upp hålet i proppen rätt avsevärt så risken finns att det kan bli obalans av den orsaken.
    Även om den är lättflugen så skall du nog ändå ha hyfsad flygvana innan du tar dig an den - m a o ingen ren nybörjarkärra.
    Roger

  14. #14

    Standard

    Fick mail i dag att min t-28 jag bestälde var slut i lager och att det var lång leverans tid på den. Är det någon här som har provat att flygga en parkzone f4u corsair som kan gmämföra den med t-28an om den är likvärdig eller mer svår flugen?? Så om jag ska ändra min order och ta den i stället för den fans i lager så man slipper vänta 2-3 månader på planet?

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    1
    Klubb
    Tullinge modellflygklubb TMF

    Standard

    Hej, jag har en Parkzone Trojan och en Durafly trojan och jag är nöjd med båda. PZ:as T28 är mkt enklare och har inte samma fina finish och detaljer som Duraflys T28. När det gäller flygegenskaper så flyger båda bra men Duraflykärran har mer vikt vilket kräver mer fart och kräver därför även mer fart vid landning osv. Parkzones trojan är en grymt snäll kärra att både flyga och landa, både på buk och med landningsställ. Jag har buklandat min PZ på en åker massor av gånger och den enda gången jag haft sönder propeller och motorkåpa vid landning var när jag träffade en frusen grästuva med en dålig landning. Servona klarar sig fint, har aldrig gått sönder för mig. Orginalproppen är mkt tålig. När det gäller duraflykärran så har jag bara landat på asfaltsbana då den är tyngre, har bräckligare motorkåpa och trebladig propp, känns sådär för buklandning. Men som sagt så blir man nog nöjd oavsett vilken av dom man köper, eller så kan man göra som jag för vad är bättre än en Trojan? Jo två trojaner

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av grand14 Visa inlägg
    Fick mail i dag att min t-28 jag bestälde var slut i lager och att det var lång leverans tid på den. Är det någon här som har provat att flygga en parkzone f4u corsair som kan gmämföra den med t-28an om den är likvärdig eller mer svår flugen?? Så om jag ska ändra min order och ta den i stället för den fans i lager så man slipper vänta 2-3 månader på planet?
    Alla är vi olika och alla har olika preferenser. Känner du på dig att du har kläm på det hela så är en Corsair absolut inte svårare att flyga. Det handlar mer om det psykologiska än formen på flygplan i detta fallet. Bägge är lågvingade flygplan men det ena har en mera klassisk form som inbringar mera säkerhet hos piloten, på gott och ont.

  17. #17

    Standard

    Någon här som har någon erfarenhet av parkzone p-47? hur den är?

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Det är en i klubben som kör en pzone p-47 och är jätte nöjd. själv har jag en wildcat och är även jag nöjd, lite väl vindkänslig kanske men flyger bra.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Liknande ämnen

  1. Svensk J28 av HK Durafly DH100 Vampire?
    Av Boopidoo i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2020-10-10, 09:35
  2. HK Durafly P47 Thunderbolt-1100mm
    Av Pelleflygare i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-12-04, 06:57
  3. Parkzone
    Av grand14 i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-10-15, 23:26
  4. ParkZone Habu 32e
    Av Sigun i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 17:37
  5. Parkzone Sukhoi!
    Av bjornez i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-11-18, 12:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •