Min son (12 år) har inte flugit så mycket tidigare, men nu har han blivit riktigt ivrig att öva på simulatorn. Igår var vi till fältet och han fick flyga GWS Slowstick och AXN Floater-Jet (en Easystar-kopia med skevroder). Efter litet övning i dubbelkommando fick han soloflyga Slowsticken med flera lyckade flygningar (och landningar) och även AXN Floater Jet flög han flera gånger och landade själv (jag var då kopplad till honom med dubbelkommando men behövde inte ta över kontrollen).

Han vill nu ha ett eget plan och jag tror att en Funcub kunde passa. Jag kommer att skola in honom på planet i dubbelkommando de första flygningarna så det torde inte vara några problem med nybörjarkrascher.

För att hålla ner kostnaderna har jag tänkt beställa ett tomt flygplan från http://www.lindinger.at och all elektronik från HobbyKing. Batterier har jag väl 7 st 3-cells 2200 mAh vilka jag tror passar i planet. Drivlinan får gärna vara så nära originalet som möjligt.

Är inte så kunnig vad gäller elmotorer, hur de passar och prestanda. Om ni känner till pålitliga servon får ni också föreslå sådana. Elektroniken beställer jag från Hobbyking.

Originalsetup:
Motor: Himax C 3516-0840 (134g, 350 W, KV 840, 5 mm motorskaft) körs på 11,1 V LiPo
Reglage: MULTIcont BL-30 S-BEC (30 A, BEC ska klara 6 servon, detta har max 2 A BEC)
Propeller: 13x4
Servon: 4 st Multiplex NanoS till vingen (1,08–1,3 kg/cm, vikt 8,3 g)
Servon höjd och sida: 2 Multiplex TinyS (2,6–3 kg/cm, vikt 16,4 g)

Söker alltså motsvarande drivlina och servon från Hobbyking, och har fastnat i mitt surfande då utbudet och variationen är så stor.