Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Produkttest, GPS tracker "Mini A8". Köpvarning!

  1. #1
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Thumbs down Produkttest, GPS tracker "Mini A8". Köpvarning!

    Hej!

    Efter en incident nyligen då jag såg en kamrats Quad glida bort i vinden för att aldrig återfinnas, beställde jag en GPS Tracker på Ebay. De är till min förvåning väldigt billiga nu, mot för något år sedan.
    Jag köpte såklart den billigaste, en "Mini A8"
    http://www.ebay.com/itm/271053472848...84.m1497.l2649

    Prisvärt måste man säga, 150:- ink frakt.

    Första simkortet, ett Telia Refill, funkade inte. Läste på nätet, i andra annonser står det att det inte får vara ett 3G-simkort utan måste vara ett vanligt GSM. Lite osäker på den saken, men testade med sonens Tele2-Refill-kort. Det gick bra!

    Enheten har ett par funktioner:
    1. Man kan ringa upp den och får då höra allt ljud omkring den via dess mikrofoner.
    2. Man kan skicka koden "DW" via SMS och får då tillbaka två SMS, ett med länk till en karttjänst som bara funkar i Kina, och ett SMS med närmaste adress. Detta funkar faktiskt, nästan. Fick en adress i Bjärred, som ligger knappt en mil bort.
    3. Det intressanta, man skickar "GPS" i ett SMS, och får inom en minut tillbaka GPS-koordinaterna. Var det tänkt i alla fall. Det enda jag får tillbaka är ett SMS med texten "Sorry!".
    Jag tolkar det som att den inte vet var den är.


    Jag har provat under två dagar, satt den på olika ställen i trädgården, på garagetaket, studsmattan... alla med en klar vy mot himlen. Startar om hur många gånger som helst. Ingen skillnad.

    Andra nackdelar/(fördelar?) är den minimalistiska designen.
    Enheten startas genom att man sätter i SIM-kortet. Stängs av genom att man tar ut SIM-kortet. Lite jobbigt i vissa lägen.
    Den finns en enda lysdiod som indikator, den sitter innanför skalet. Man får ta bort Sim-kortsluckan och titta lite snett in, så ser man att den tänds i 10 sekunder när man satt i SIM-kortet. Då vet man att den startar. Sedan inget mer.
    Det finns också en SOS-knapp, trycker man på den rings ett förprogrammerat telenummer upp.
    Man kan också skicka koden 1111 för att aktivera automatisk uppringning när micken hör ljud över 45db.

    Funktionerna är alltså helt OK, men det hade varit bra om den fungerade. Den har också en stor Android-symbol på sig, men varför vet jag inte. Den har inget med Android att göra.

    Laddning sker via USB, batteriet ska enligt manualen hålla 12-15 dagar. När man laddar vet man inget om status, det tänds ingen lampa. Laddar den? Är den slut? Är den full? Ingen aning.

    Jag flaggar alltså för att man INTE ska köpa en "Mini A8" GPS Tracker.

    Mvh
    Magnus

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    På nått sätt lät texten mer positiv än negativ.
    Sorry säger även en del bilnavigatorer när dom inte har tillräckligt med satelliter.

    Trist. även jag funderar på nån typ av tracker.

    Android loggan tror jag faktiskt är just för att det är en android.
    Det är ett ruggigt enkelt sätt att använda gps och lokalisering och allt sådant om man tar en Android telefon
    allt är liksom redan färdigt. sen behöver man ju inte ha någon skärm eller tangentbord , bara att gömma hjärnan
    innanför ett skal.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Efter att ha googlat en massa nu under förmiddagen, står det klart att det är en riktig bluff-produkt. Det finns flera i samma prisklass. Det står GPS och SirfIII osv, men de har ingen GPS-mottagare. Det är bara GSM-positionering, vilket för mig betyder +/- 10 km i precision. Ren bluff. Ett Sirf-chip är tydligen lika stort som hela denna enheten är, så det är fysiskt omöjligt.
    Trist!
    Har istället beställt en TK102 som är väl dokumenterad som en OK produkt. Kostar $40 med frakt.

    Återkommer när jag testat den.
    http://www.ebay.com/itm/New-Mini-Rea...3ef17e198#rwid

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Trist om du nu är en bluff.

    Gsmpositionering är väldigt mycket bättre än 10km det kan jag ju lova iofs, 50 meter och under det skall nog inte vara några problem, men det är under förutsättningen att man har kontakt med 3 antenner.

    Men men , vart har du hittat infon om bluffprodukt m.m jag vill läsa lite.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Trist om du nu är en bluff.

    Gsmpositionering är väldigt mycket bättre än 10km det kan jag ju lova iofs, 50 meter och under det skall nog inte vara några problem, men det är under förutsättningen att man har kontakt med 3 antenner.

    Men men , vart har du hittat infon om bluffprodukt m.m jag vill läsa lite.
    Du får nog ta och läsa på lite mer om tekniken.
    I staden en radie med 400 m, på landet större.
    I USA finns andra myndighetskrav så där är exaktheten bättre. I Europa används huvudsakligen TA-mätning (timing advance). Eftersom noggranheten i mätningen är rätt låg blir positioneringen inte så exakt.
    fredrik

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Det är inte vad jag hört från folk inom branchen men tänker inte tjata mot. jag själv har inte läst en rad om det
    utan fått systemet förklarat för mig.

    Men är säkert som du säger, skönt att det finns folk här som kan det mesta som kan reda ut trådar.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Liknande ämnen

  1. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  2. "Mini" Plexus
    Av Sigun i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-22, 08:44
  3. "upplösning" på "borstade" fartreglage?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 09:22
  4. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •