Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Kurvteknik

  1. #21

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag kan kolla hur skevrodren egentligen står på den. Att den inte har nån "wash-out" är jag ganska säker på. Den har klippt omkull dramatiskt en gång när jag (som vanligt) försökte köra som om den var en seglare (har börjat lära mej nu, att hålla fart alltså). Den lättare, som bara väger ca 700 g, det är den jag kör mest. Den har inte heller den nån vingskränkning, men skevrodren står upp en aning, som väl kan fungera som alternativ till det. Det är den jag kommit på mej att vilja svänga med hyfsat mycket sidoroder, o kontrollera lutningen med skevroder.
    /Lars

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det tycks som om denna tråd växlat över från att diskutera den ursprungliga frågeställningen om det för vissa flygplan behövs motskev för att bankningsvinkeln inte ska öka under en sväng, till att diskutera frågan om vilken rodergivning som behövs för att flygplanet ska svänga rent. Den sistnämnda frågeställningen handlar mestadels om behovet av att kompensera för skevrodrens sekunderna verkan (skevroderbromsen) med ett lagom stort sidroderutslag och /eller differentierade skevroderurslag. Skränkning av vingen (washout) har ganska liten inverkan härvidlag.

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Frågan handlar väl om att hjälpa en modellflygare som tycker sig ha problem med en viss kärra!

    Lekman!
    Du bor inte i stockholmstrakten? Gör du det är du välkommen ut till oss i Väsby Modellflygare så kan jag hjälpa dig trimma in kärran.

    Hälsningar!
    Jan K
    Väsby Modellflygare

  4. #24

    Standard

    Förlåt en försiktig kommentar... tror kanske att vi pratar förbi varandra här.
    Om jag tolkar ursprungsfrågeställningen rätt inbegriper den flygning i låg fart och en del sidrodergivning. För högvingade modeller och modeller med v-form medför sidrodergivning samtidigt ett rollmoment. Det är därför även sidrodermodeller lutar när de svänger. Skevroder i början kan naturligtvis snabba på bankningen men sid-och skevroder tillsammans kan bli för mycket rollmoment och då är definitivt det rätta att gå tillbaka med skevrodren, i vissa fall kan säkert en aning motskev vara helt okej. (Att begränsa lutningen med sidroder är naturligtvis helt fördärvligt om farten är låg, då hamnar vi snabbt i spinnroder-mode!)
    Att flyga som Janne, i god fart, utan att blanda in sidroder är naturligtvis också möjligt och fungerar i de allra flesta fall. Ser det och känns det bra är det rätt. Att det sen finns vissa drögiga modeller som man måste pressa runt med alla roder man har är en annan sak.
    Diskussionen om att flyga rent är lite hypotetisk, ingen av mina piloter har nånsin klagat! (Även om jag ganska ofta är väldigt glad att jag slipper sitta i modellen!)
    Allt är rätt så länge det ser okej ut!
    Och ser det inte rätt ut är det både kul och intressant!
    KristianB
    (Som försöker styra med alla roder samtidigt för det har Pär Lundqvist skrivit i Allt om Hobby är bra!)

  5. #25

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jaka, Det hade varit kul att komma förbi Väsby med planen, men jag är inte i Stockholmstrakten nuförtiden. det var många år sen, när jag pluggade men nu är jag förpassad till skogarna i värmland. Flyger över hyggen o på skogssjöar....
    /Lars

  6. #26

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Det kanske bara är jag , men jag tänker inte på hur jag rör fingrarna när jag flyger. Svänger jag och ser kärran banka för mycket så bankar jag tillbaka. Mitt tips är att inte tänka så mycket, flyg istället!

  7. #27
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har läst två artiklar om hur man flyger med roder. Speciellt den andra artikeln är grundlig och som jag uppfattar det bra.
    1) http://www.airbum.com/articles/ArticleRudder.html
    2) http://www.troybuiltmodels.com/ns/le...x.shtml#rudder

    mvh //Fredrik
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •