Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Kurvteknik

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard Kurvteknik

    Hej
    Har märkt att jag , när jag försöker göra en sväng med planet hyfsat plant liggande, (typ med Dynam Catalina mm) Att jag ofta får börja spaka tillbaka med skevroder under själva svängen. Det ger alltså att jag går genom stor del av svängen med korsade roder, . Vet inte om det egentligen känns så bra. Har en gång i ett fullstort plan som jag fick spaka lite själv fått kritik från piloten.... -Kör inte med spinnroder sa han!
    KAnhända går jag in med för mycket skevroder från början? Om jag är mer sparsam med skeven o jobbar mer med sidoroder... eller?
    Nån som har lite tips här?

    /Lars

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det är inte ovanligt att man måste ge motskev i en sväng för att inte bankningsvinkeln ska öka efter hand. Fenomenet märks oftast på flygplan med långsmal vinge, dvs. med högt sidoförhållande. Får du någon gång tillfälle att flyga fullskala segelflyg kommer du att tydligt känna av fenomenet.

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    OK.
    Tack, då kanske jag inte alltid är helt fel ute, även om det kan vara befogat att testa lite olika beteenden med sida o skev,.. o höjd..
    /Lars

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Vingen har ju bärkraft/lyftkraft. Yttervingen går ju fortare i svängen och får mera lyft än innervingen. Ska man svänga plant så måste man hålla motroder.
    Se på de 3-kanalare som inte har skevroder alls men som ändå kan rolla enbart med sidoroder !
    Jämför inneplan som inte har någon lyftande profil, som svänger med enbart sidoroder utan att man behöver skeva mot.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Hej!
    På fullskala segelkärror börjar man alltid svängen med både skev och sida åt rätt håll men när man är i svängen styr man alltid emot mer eller mindre med skeven. Särskilt i en brant sväng.
    Så det är helt normalt!
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  6. #6
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Då man flyger rakt fram har flygplanet en viss anfallsvinkel. Dvs, att nosen pekar upp ett par grader högre än flygplanets färdlinje. Tänk då vad som händer om man flyger rakt fram )med nosen ett par grader högre än färdriktningen). Om man då skevar omkull planet kommer det att "hänga" snett på vingarna. Nosen kommer att peka uppåt i svängen. För att motverka detta ger man "bottenroder". Dvs, att man ger sidroder åt samma håll som man skevar planet. Bottenroder kallas det för i fullskala är det den sidroderpedal som är lägst i svängen man trampar på. Motsatsen är topproder - pedalen som är närmast himlen... :-).
    Då man ger sidroder inåt svängen kommer planet att gira och fortsätta rolla åt det håll man gett sidroder. Då måste man helt enkelt motverka detta genom att minska skevroderutslaget och t.o.m. i vissa fall hålla motskev för att ligga kvar i svängen.
    Allt detta slipper man i tung luftfart - där har man en automatisk Yaw Damper som ger korrekt sidroder för att planet ska flyga rent.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Ska var kortfattad.
    Nej! Du ska inte behöva ge något motskev när du svänger! Har du en rätt intrimmad kärra ska du bara behöva ge skev och höjd...och planet ska bara flyyyyta genom svängen, hur fint som helst utan en massa korrigeringar.

    En framtung kärra vill gärna dyka med nosen i en skarp 90 eller 180 graders sväng.


    Har du kollat att du inte har glapp i linkagen och att alla roderytor är styva ( du ska kunna trycka med flera kilo utan att roderytorna sviktar.

  8. #8
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Jag älskar alla dessa olika svar!
    Ligger CG rätt och kärran behöver korrigeras i en kurva, gör då det och va glad.

    Mvh
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Ska var kortfattad.
    Nej! Du ska inte behöva ge något motskev när du svänger! Har du en rätt intrimmad kärra ska du bara behöva ge skev och höjd...och planet ska bara flyyyyta genom svängen, hur fint som helst utan en massa korrigeringar.
    Med risk för att framstå som provokativ så måste jag hävda att Jaka i detta fall skriver kvalificerat strunt. Det finns många exempel på synnerligen vältrimmade flygplan såväl i modell som i fullskala som när de väl ligger i en etablerad sväng kräver motskev för att inte bankningsvinkeln ska öka. Ska man generalisera kan man hävda att fenomentet blir mer påtagligt ju större sidoförhållande vingen har (långsmala vingar) och ju mer långsamflygande flygplanet är. Så gott som varje segelflygplan av modernt snitt uppvisar denna egenhet och det gäller även i viss mån även ett flygplan som Catalina där konstruktören valt att använda en ganska långsmal vinge för att minska det inducerade motståndet och därmed ge flygplanet lång räckvidd och flygtid. Ett annat exempel på ett flygplan som uppvisade samma tendens var B-24 Liberator.

    När det gäller konstflyg- och pylonflygplan märks inte fenomenet av beroende på ett avsevärt lägre sidoförhållande och att även hårt bankade svängar i lite högre hastighet inte innebär någon större relativ lyftkraftskillnad mellan ytter- och innervinge.

    Ytterligare ett exempel kan man själv studera om man sitter i ett trafikflygplan som ligger och kurvar inför landning. Farten är ganska låg och bankningsvinkeln kan ibland vara hyfsat stor. I dessa fall brukar man kunna se att piloten i svängen ger motskev för att inte bankningsvinkeln ska öka.

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Hej
    tackar för alla svar. Det är just med Catalinan jag reagerat på att jag tydligt fått ge motskev igenom böjen. Det är kul att ha många olika typer av plan att köra o få olika upplevelser av. Har inte fått DC3an i luften än. Huvudsakligen på grund av att jag saknar bra ställe att vara på . Just nu väntar jag på en snöfri sjöis, som lägst -10 °C o vindstilla,... lördag eller söndag vore bra med tanke på att det är mörk när man åker på morgonen o oxå när man kommer hem på kvällen, den kanske blir kvar på backen...
    /Lars

  11. #11

    Standard

    Olika flyg beter sig olika och det beror på CG, hastighet, vingform, flygmodell, attackvinkel, hur man går in i en sväng och en massa annat. Oves svar lät närmast verkligeheten och samma som jag lärt mig i UL-teorin. Man borde ha kuuuulan i telemetrin! :-D Tummen upp! =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Eller den lilla ulltråden som sitter fastejpad fram på huven på alla segelkärror.
    Den ska alltid peka rakt bakåt hur man än spakar. Reagerar mycket snabbare och exaktare än kulan.
    Borde ju gå att fixa på en FPV-kärra iof...

    Ett modellplan eller en riktigt kärra uppför sig ju på samma sätt i luften. Fast man kanske inte märker att ett modellplan kanar lite på tvären på samma sätt.
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Har aldrig märkt att jag behövt använda motskev på några av mina kärror, vare sig de varit pylonkärror eller av annat slag som som t.ex Catalina och DC-3. -Men jag kanske är för okänslig?

    Korsade roder !??? Sidroder behövs inte (ska inte användas) men något modellflygplan i de vanliga storlekarna (förrutom stora segel och CUB liknande farkoster )
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC05828.JPG 
Visningar:	219 
Storlek:	146,6 KB 
Id:	33111   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_DSC06166.JPG 
Visningar:	151 
Storlek:	85,6 KB 
Id:	33112   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Marutaka DC-3 in pits1.jpg 
Visningar:	115 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	33109   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Yak-54 från vänstersida.JPG 
Visningar:	148 
Storlek:	78,1 KB 
Id:	33110  
    Senast redigerat av jaka den 2012-10-27 klockan 22:40.

  14. #14
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Hej Jaka,

    Skulle tro att du inte har följt med i dina modeller så att du har kunnat se/känna att du gör rena svängar.

    Ett tips, tejpa fast en ulltråd på nosen på modellen och övervaka ulltråden med en kamera när du flyger, jag kan garantera att du upptäcker att du skall nog använda sidoroder för att göra en ren sväng.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  15. #15
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det brukar synas ganska tydligt på t.e.x meeting när man ser olika kärror i luften vilka chaufförer som tycker att sidrodret inte ska petas på annat än på backen.
    Att hålla höjden i en sväng samtidigt som rumpan ska vara kvar upp brukar inte funka alls,oavsett kärra.
    Ett knep för o få det att se bättre ut brukar vara att samtidigt som man svänger så tappar man höjd,det kan lura ögat.

    Sen är det så för mig att börja svängen med sidrodret och "hålla emot med skeven" gör att jag får till en sväng jag gillar,
    rumpan stannar kvar upp då.
    Oftast på högvingade kärror men det finns även lite långsammare lågvingade som trivs med det.
    Men som Michael skriver,går det undan så behövs det sällan,då håller den kvar baken upp hyfsat ändå så att det ser bra ut.

    Som jag ser det så är det kanon om man lär sig använda alla roderytor i luften och inte bara flyga med högerspaken,att flyga snyggt är en konst i sig och det fodrar att man använder höjd,skev,sida och gas på många kärror..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Lekman!
    Det skulle vara intressant att veta hur din Catalina beter sig när du gör en skarp 90 eller 180 graders sväng på konstant höjd...en pylonsväng! Du ska göra svängen på låg höjd så att du ser hur kärran uppträder.
    Du ska alltså bara svänga med skev och höjdroder när du gör den här testen. Vill planet dyka (doppa nosen i svängen) är planet för framtungt!
    Målet är att planet ska flyta genom svängen utan att vare sig dyka med nosen eller hänga med häcken och du ska inte behöva göra några korrigeringar alls vare sig med höjd eller skevrodret och definitivt inte med sidrodret.

    Det här testet jag gör med alla mina plan, pylonkärror såväl skala och sport och jag kan försäkra dig att ingen av mina kärror hänger med häcken trots att jag bara svänger med skev och höjd.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Marutaka DC-3 landing.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	27,9 KB 
Id:	33152   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Marutaka DC-3 in flight.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	16,8 KB 
Id:	33153  

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    98
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard

    Hej Lekman,

    Jag har en Catalina på 2,45m i spännvidd och har samma erfarenhet som du, att jag måste ge korsade roder.
    Känns knepigt då jag inte har erfarenhet av så stora plan, men det känns flygbart och kul att spaka den.

    Hur stort är ditt?

    MVH Tomas

  18. #18
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Har en gång i ett fullstort plan som jag fick spaka lite själv fått kritik från piloten.... -Kör inte med spinnroder sa han!

    63-64 när jag låg i Ljungbyhed på flygutbildning med Saab Safir fick jag lära mig att spinnroder var fullt höjdroder och fullt sidoroder, skevroder var aldrig inblandat när vi skulle spinna.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  19. #19

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Hej
    Jag har två Catalinor , en Dynam o en Guanli. Den senare kan man kanske beskriva som Kinesisk-billig (även om Dynam också väl kommer från Kina). De är ungefär lika stora 1470 o 1380 i vingspann, men Dynam är betydligt tyngre. 1300 g mot 700 – 780 g. Med den tyngre , Dynam, tycker jag inte att det funkar så bra att huvudsakligen svänga med skev/höjd o ha lite sido för att försöka få det att se snyggare ut. Vid låg fart (jag tycker om låg fart, tror jag) tappar den höjd för mycket. Jag har fått börja svänga lite mer plant, att använda sidoroder mer o inte fokusera på skev/höjd som jag gjort mer med lättare plan jag har. Därav upplevelsen att behöva stötta, tillbaka med skevrodren under svängen.
    /Lars


    ps: jag ska surfa lite på nätet om Pylonsväng
    Senast redigerat av lekman den 2012-10-29 klockan 14:26.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det är subtila grejer vi snackar om så med ord kan det vara lite svårt att beskriva och ge tips. Men jag ska försöka.
    Min Kyosho Catalina med som har en spännvidd på ca 174cm och som väger 1,7kg (har för mig det iallafall, det var minst 10 år sedan jag vägde den) går att fås att flyga lika långsamt som en högvingad trainer (ca 20km) och den svänger helt stabilt med bara skev och höjdroder.Den hänger inte med häcken, behöver inte motskev i svängen och tappar inte höjd.
    Den beter sig kort sagt likadant som en vanlig högvingad (och lågvingad med) trainer. Hur stabil som helst med andra ord!

    Jag har under de år jag flugit och bedrivit flygskola råkat ut för att folk kommit med flygplan som inte svängt bra. Deras flygplan har svängt dåligt och betett sig allmänt konstigt. Modellerna har vid kraftig sväng t.ex åt vänster plötsligt svängt åt höger. När jag landat deras plan och tittat närmare på vingarna så har problemet visat sig vara skeva vingar.

    Kan det vara så att din Catalina inte har "wash-out" i vingarna eller att skevrodren "hänger"?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •