Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Parallellkoppla

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard Parallellkoppla

    Hej
    Om man vill parallellkoppla ett par LiPo-ackar,så förmodar jag att det borde förutsättas att de är likadana. Jag brukar se till att de båda ligger på samma vilospänning, för att slippa strömmar mellan dom vid hopkopplingen. -Men , hur är det med skillnader mellan ackarna som har att göra med åldrandet att göra, vad händer om en ack är mer använd o har tappat prestanda? Finns det risker med detta?
    /Lars

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Vid paralellkoppling spelar det ingen roll hur stor acken är eftersom dem alltid kommer hålla samma spänning. Du kan alltså koppla ihop en 3cells 360mAh och en 3cells 4000mAh utan problem. Man gorde detta en del förr när ackarna var väldigt dyra, men i dagsläget är det sällsynt eftersom ackar inte kostar speciellt mycket längre.

    8S8P Kokam 340 från 2003 nån gång.

    Superhero

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Hej
    JAjust så blir det ju. De kommer att hålla varandra i handen när det gäller spänning. Den mindre kommer att laddas ur långsamt, på grund av att den sitter ihop med den större..... Genom att parallellkoppla får jag stor flexibilitet. Har bara 3cells 1300 mAh, som jag använder i olika konstallationer.
    /Lars

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    Hej
    JAjust så blir det ju. De kommer att hålla varandra i handen när det gäller spänning. Den mindre kommer att laddas ur långsamt, på grund av att den sitter ihop med den större..... Genom att parallellkoppla får jag stor flexibilitet. Har bara 3cells 1300 mAh, som jag använder i olika konstallationer.
    /Lars
    Att en gång koppla ihop till ett större paket är okej, jag gör själv så för att ge mina billiga borrmaskiner, vinkelslipar och mutterknackare ett nytt kraftfullt liv(sjukt bra faktiskt), men då förblir den nya acken ett paket sin livslängd ut. Att löpande ändra mellan konfigurationer är som uppgjort för det skall bli fel. Kopplar du ihop en laddad och en tom acke blir det väldigt fel.

    Men visst funkar det rent tekniskt.
    Superhero

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag har bara hittills kopplat ihop likadana ackar med varandra, samma fabrikat o samma C-tal. Jag har oxå noga mätt att de är laddade till samma tomgångsspänning innan jag plockat ihop dom. Varför jag startade tråden var en tanke, om en av ackarna börjar bli lite trött, så blir det väl så att den inte längre levererar samma ström (har ivarje fall en sån erfarenhet att en äldre av samma sort, typ mm inte ger samma drag i ett plan, då som ensamt ackpaket) om en somsagt börjar bli lite trött , hur blir det då om den sitter parallellkopplad med en som är piggare? Att koppla ihop två med olika C-tal borde vara dumt?
    /LArs

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    Att koppla ihop två med olika C-tal borde vara dumt?
    /LArs
    Nej det spelar ingen roll. Det som händer är att den piggare acken levererar mera energi (mAh) och den tröttare mindre. Dem kommer ändå hålla samma spänning.

    C-talet säger verkligen ingenting om hur bra en ack är. Det är reklam stämplad på acken av tillverkaren och helt värdelös som jämförande enhet. Något att gå efter är inre resistans.

    Kärran i filmen har ackar som är specade 8C, filmen är från 2004. Tvivlar på att du hittar någon film på ett 3D flygplan med bättre pulver även idag 8 år senare med ackar stämplade 130C.

    Superhero

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Att koppla ihop med olika C-tal är inget problem alls men man måste veta vad man gör. Det som kan skada ackar är olika ingångsspänning
    Delta U = differens mellan ingångsspänning
    Ri1 = inre motstånd i paket 1
    Ri2 = inre motstånd i paket 2
    Ri = Ri1 + Ri2
    I= Delta U / Ri
    I max = Kapacitet på acken * C-rating för laddning (för acken med lägst spänning)

    I vid ihopkoppling måste vara mindre än I max

    exempel
    Rhino 1050 40C 3S Ri = 14+14+14=42mOhm, Charge C = 2 vid 12,2V
    Nanotech 2200 45C 3S Ri=3+3+3=9mOhm, Charge C = 10 vid 12,61V

    Koppla ihop blir strömmen 0,41/(51mOhm)=8,0A. Men den fick max vara 2,1A på Rhino, så batteriet skadas.

    mvh //Fredrik
    fredrik

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag har bara billiga Kinesiska LiPo o jag är medveten om att C-uppgiften inte är nån pålitlig uppgift, men i vilket fall så upplevde jag en stor skillnad med ny ack (Turnigy med 45C-märkning) mot mina gamla. Det blåste som bara f.. o jag fick gasa på bra för att få hem planet i ett stycke. Resultatet blev att jag på kortare tid än vad jag brukar fick ner spänningen på acken efter flygten. Blir väl så att ett högt C ger möjligeten att tömma acken fortare än om C är lägre? Om man då hängt på ett ack med lägre C med ett med ett högre C, o sen gasar på som bara den, då måste ju acken med det lägre C hänga med det andra i spänning, o liksom forceras ned i spänning?
    Eller tänker jag fel, bara krånglar till det för mej?
    /Lars

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Eh, hur får jag reda på vad jag har för inre resistans? Finns det nåt bra sätt att "testa" mina gamla, använda ackar?

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    Jag har bara billiga Kinesiska LiPo o jag är medveten om att C-uppgiften inte är nån pålitlig uppgift, men i vilket fall så upplevde jag en stor skillnad med ny ack (Turnigy med 45C-märkning) mot mina gamla. Det blåste som bara f.. o jag fick gasa på bra för att få hem planet i ett stycke. Resultatet blev att jag på kortare tid än vad jag brukar fick ner spänningen på acken efter flygten. Blir väl så att ett högt C ger möjligeten att tömma acken fortare än om C är lägre? Om man då hängt på ett ack med lägre C med ett med ett högre C, o sen gasar på som bara den, då måste ju acken med det lägre C hänga med det andra i spänning, o liksom forceras ned i spänning?
    Eller tänker jag fel, bara krånglar till det för mej?
    /Lars
    Det är rätt i princip, men C-talet är ett höftskott, en reklamsiffra. Det är inre resistansen som spelar roll. Din nya ack har lägre inre resistans än din gamla helt enkelt.

    Ta två likadana nya ackar med 45C på etiketten. Den ena vårdar du ömt och den andra misshandlar du med djupurladdning etc. Nu kommer ju den ena fungera som ny och den andra väldigt dåligt. Trots att det fortfarande står 45C på lappen. Hänger du med?
    Superhero

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Ja, OK
    Och det är så jag upplever mina gamla ackar, kanske inte av misshadel utan normalt bruk, förhoppningsvis, så är det olika med liv i dom. Min allra äldsta är svagare, o mina nyinköpta är det ett jättekul drag i . Är det bara en kort tid? som jag kommer uppleva dessa nya, billiga, Kina Turnigy som fräscha? Hur kan jag utvärdera hur "bra" mina gamla är, eller är det bara köra o va glad att det flyger som gäller?
    /Lars

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Med en iCharger laddare kan man enkelt ta reda på inre motstånd Ri. Meny->övriga funktioner->mät inre motstånd->mät.
    Jag har iCharger 208B, en jättebra laddare. Räcker dock tyvärr bara till 8S paket, och max laddning är 20A.
    fredrik

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    Eh, hur får jag reda på vad jag har för inre resistans? Finns det nåt bra sätt att "testa" mina gamla, använda ackar?
    Antigen finns det inbyggt i laddaren, eller mer exakt, om du har ett kaliberingsmotstånd som är känt kan du koppla in det och mäta både ström och spänning samtidigt. Tyvärr måste motståndet ha lågt värde för att du ska kunna få bra noggrannhet på mätningen. Typiskt kring lasten du ska mäta. Samtidigt måste voltmetern och amperemetern ha väldigt hög noggrannhet. Samtidigt får du inte dra ur för mycket ström ur batteriet.

    Här exempel på Ri ur verkliga livet
    Rhino 1050 40C 11.1V, 160 cykler 15,15,17 mOhm
    Rhino 1050 40C 11.1V, 140 cykler 13,12,14 mOhm
    Turnigy Nanotech 850mAh, 45C 11,1V 10 cykler 10,11,10 mOhm
    Turnigy Nanotech 2250 45C 90 cykler 7,6,7 mOhm
    Turnigy Nanotech 2250 45C 90 cykler 7,7,8 mOhm
    ebay Myster 1500mAh 25C 40 cykler 63,71,72 mOhm <-- sämsta batteriet jag haft
    Turnigy Nanotech 3300mAh 45C 20 cykler 3,2,3 mOhm


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	schematic5.jpg 
Visningar:	231 
Storlek:	24,9 KB 
Id:	33084
    fredrik

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag har en IMAXB6, möjligt att den har sina begränsningar, men hittills har jag tyckt att det funkat bra. Vet inte om den kan mäta inre motstånd.?
    /Lars

  15. #15
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    Jag har en IMAXB6, möjligt att den har sina begränsningar, men hittills har jag tyckt att det funkat bra. Vet inte om den kan mäta inre motstånd.?
    /Lars
    Nej det kan den inte
    fredrik

  16. #16

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Nej just. Tittade just igenom manulen, inget om mäta, registrera inre motstånd. Där ser man, att efterforska lite innan man skaffar grejer är ju inte så dumt.
    /Lars

  17. #17

    Standard

    Att mäta resistans med laddare får man ta med en stor nypa salt, för det blir bara en gissning, det är sedan också viktigt att man håller koll på vid vilken temp man mäter och ifall det är vid laddning/ urladdning. Noterar man inte detta och sedan jämför med ett annat batteri vid tex lägre temp kan resultaten bli helt olika.

    Resistans via laddare kan säga lågt eller högt och ifall det blivit högre över tid, men något exakt svar get det inte.


    C tal på batterier, från HC/ HK så är dessa siffror grymt spetsade (även kapacitet i många fall, och vikt) och helt galet fel ofta, men det finns märken idag som har riktiga "C", men man får se upp lite ifall de menar cellernas C eller om det gäller hela paketet. ThunderPowers 65C paket gäller enbart cellerna som det är byggt på, själva batteriet med kablar, lödningar och kontakter kan aldrig leverera den strömmen.

    Cellerna i ett bra batteri skall jobba som en hel enhet vid användning, inte som individuella celler, så för bästa prestanda och tillförlitlighet blandar jag själv aldrig ålder, typ, storlek, märkning, hur många P eller S det än må vara.

    På större modeller är det nödvändigt att parallella batterierna tex 12s2p, 14s3p osv, antingen har man ett färdigbyggt batteri som är så stort, men mer vanligt är att man kopplar in och får det antal P man vill ha i fartreglaget.

    Det bästa sättet att kolla ett batteriets kondition på är kapaciteten, förutsatt att man har kollat det då det var nytt så kan man köra en referens senare vid XX antal cykler. Det är återigen viktigt att man laddar/ laddar ur batteriet på samma sätt, samma brytspänning och laddström i samma temp.

  18. #18

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag har ju ett antal likadana, köpta vid samma tillfälle. Jag kan ju alltid rangordna dom efter kapacitet, så jag vet vilka som ger bäst chans till en lyckad flygning. Men jag upplever oxå (bara) en skillnad i prestanda i effekt på motorn. Förhoppningsvis ser jag en koppling till kapaciteten.
    /Lars

Liknande ämnen

  1. Parallellkoppla LiPos?
    Av Ålänning i forum Batterier och Laddare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-12-11, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •