Reklam

 
Sidan 42 av 67 FörstaFörsta ... 32373839404142434445464752 ... SistaSista
Resultat 821 till 840 av 1321

Ämne: Saab B-17A i skala 1/5 designad av Jerry Bates

  1. #821

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 671
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Hej!

    Det ser ju riktigt lovande ut. Jag uppskattar verkligen att du beskriver precis hur man ska göra. Det är synnerligen bra om man själv skulle få för sig att gjuta med glasfiber nån gång. Jag ser fram mot en fortsättning.

    Mvh Olov
    Tack Olov!

    I vanlig ordning så finns det säkert fler sätt att utföra det här på.


    Göran

  2. #822
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    356
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg


    Formen är redo för gelcoat. Jag la på tre lager med släppmedel ovanpå fem lager med vax.


    Göran
    Hej Göran,
    snyggt bygge!

    Ett litet tips!
    Min erfarenhet av polylvinylalkohol (släppmedel) är att den ska påläggas "endast" en gång, eftersom man annars bara löser upp förgående lager av släppmedel.

    Hälsningar
    Lasse P

  3. #823
    ivves avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    638
    Jobb
    Rekreationsdocent.
    Klubb
    Roslagens MFK / Östhammars MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ultra Bandit Visa inlägg
    Hej Göran,
    snyggt bygge!

    Ett litet tips!
    Min erfarenhet av polylvinylalkohol (släppmedel) är att den ska påläggas "endast" en gång, eftersom man annars bara löser upp förgående lager av släppmedel.

    Hälsningar
    Lasse P
    Instämmer med Lasse Plutt ! Lasse är en klok man !

    Ha det bra Lasse.

  4. #824

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 671
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ultra Bandit Visa inlägg
    Hej Göran,
    snyggt bygge!

    Ett litet tips!
    Min erfarenhet av polylvinylalkohol (släppmedel) är att den ska påläggas "endast" en gång, eftersom man annars bara löser upp förgående lager av släppmedel.

    Hälsningar
    Lasse P
    Hej Lasse!

    Tack för berömmet!

    Tidigare när jag har provat att lägga på bara ett lager så har jag haft problem med att få gjutningen att släppa från formen. Så det var därför som jag provade med att lägga på flera lager när jag gjöt av pluggen. Att det löser upp underliggande lager råder det ingen tvekan om vilket jag kunde konstatera väldigt snabbt.

    Men likväl så verkar det som om det hjälpte med att lägga på ytterligare lager med släppmedel eftersom formen släppte från pluggen extremt överraskande lätt. Om det berodde på ren tur eller på de extra två lagerna med släppmedel har jag ingen aning om men det blev ett annorlunda resultat. Som den glada amatör jag är när det gäller det här så måste jag fråga dig om du har någon erfarenhet av det?

    Mvh
    Göran

  5. #825

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 671
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Instämmer med Lasse Plutt ! Lasse är en klok man !

    Ha det bra Lasse.

    Jo, jag håller med dig om att Lasse har många kloka idéer!

    Ivve, har du någon idé om vad det var som gjorde att gjutningen på pluggen lossnade så otroligt lätt?


    Göran

  6. #826

    Standard

    Rimligtvis så blir ju lagret med släppmedel tjockare med flera lager helt oavsett om det löses upp eller ej (släppmedlet försvinner ju inte) så det förvånar iaf inte en lekman som mig.

  7. #827
    ivves avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    638
    Jobb
    Rekreationsdocent.
    Klubb
    Roslagens MFK / Östhammars MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Jo, jag håller med dig om att Lasse har många kloka idéer!

    Ivve, har du någon idé om vad det var som gjorde att gjutningen på pluggen lossnade så otroligt lätt?


    Göran
    Eftersom det lyckades så bra Göran så har du säkert rätt. Det kan ju inte bli sämre i alla fall.
    Det viktigaste är ju att du är nöjd med resultatet.
    Lycka till med bygget, tycker det hela ser jättefint ut. Hoppas den flyger till sommaren !

    Själv håller jag på med det sista på min Blackburn Beverly. Vikten ser ut att stanna på 5.5Kg ! Vingbelastning ca 55 gr/kv.dm. Ungefär som en normalstor seglare. Blir en fin termik kärra .Hehe.

  8. #828
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    356
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Hej Lasse!
    Men likväl så verkar det som om det hjälpte med att lägga på ytterligare lager med släppmedel eftersom formen släppte från pluggen extremt överraskande lätt. Om det berodde på ren tur eller på de extra två lagerna med släppmedel har jag ingen aning om men det blev ett annorlunda resultat. Som den glada amatör jag är när det gäller det här så måste jag fråga dig om du har någon erfarenhet av det?

    Mvh
    Göran
    Hej Göran!
    När jag har tillverkat mina pluggar, så har jag alltid försökt målat dessa med 2k färg för att få en så hård och fin yta som möjligt. De gånger jag har målat med enbart 1k färg så har det varit ett helvete att få loss formarna. Nu använder jag i för sig en annan typ av formgelcote än vad du gör.
    I dagsläget använder jag ett formvax från Norpol som fungerar riktigt bra.
    Och beroende på hur pluggen/formen ser ut, så försöker jag in i det längsta undvika släppmedel eftersom man får med alla ojämnheter från släppmedlet in i den nya formen eller gjutningen.
    Men,
    det viktigast är att din form har släppt och att du själv är nöjd.

    Hälsningar
    Lasse
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2014-02-06 klockan 03:18.

  9. #829

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 671
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Eftersom det lyckades så bra Göran så har du säkert rätt. Det kan ju inte bli sämre i alla fall.
    Det viktigaste är ju att du är nöjd med resultatet.
    Lycka till med bygget, tycker det hela ser jättefint ut. Hoppas den flyger till sommaren !

    Själv håller jag på med det sista på min Blackburn Beverly. Vikten ser ut att stanna på 5.5Kg ! Vingbelastning ca 55 gr/kv.dm. Ungefär som en normalstor seglare. Blir en fin termik kärra .Hehe.

    Jag var mest nyfiken på om du eller Lasse hade någon erfarenhet av att lägga flera lager släppmedel och vad som händer när man gör det.

    Tack för berömmet. Jag hoppas också att den skall vara flygklar till sommaren, men det ser mörkt ut just nu eftersom jobbet kommer i vägen hela tiden.

    55gr/kv.dm... Du kommer att få problem med att få ned den kärran om det är termik eller motvind.
    Det skall bli härligt att få se den i sommar. Jag skall försöka bli lite bättre på att komma ut på träffarna i sommar.


    Göran

  10. #830

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 671
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ultra Bandit Visa inlägg
    Hej Göran!
    När jag har tillverkat mina pluggar, så har jag alltid försökt målat dessa med 2k färg för att få en så hård och fin yta som möjligt. De gånger jag har målat med enbart 1k färg så har det varit ett helvete att få loss formarna. Nu använder jag i för sig en annan typ av formgelcote än vad du gör.
    I dagsläget använder jag ett formvax från Norpol som fungerar riktigt bra.
    Och beroende på hur pluggen/formen ser ut, så försöker jag in i det längsta undvika släppmedel eftersom man får med alla ojämnheter från släppmedlet in i den nya formen eller gjutningen.
    Men,
    det viktigast är att din form har släppt och att du själv är nöjd.

    Hälsningar
    Lasse
    Hej Lasse!

    Ok, det var ett bra tips. 2K färg på pluggen och sedan gjuta formen. Lägger du även 2K färg på insidan av formen för att få en hård yta även här? Jag skall tillverka pluggar för hjulkåporna och tänker prova ditt tips på dem.
    Vad använder du för formgelcoat? Jag köpte i princip det första som jag dök på.
    Jag använder också Norpol formvax. Det fungerar suveränt. Lätt att lägga på och lätt att polera upp.

    Med vänlig hälsning
    Göran

  11. #831

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 671
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Första gelcoat lagret.



    Mer spackel så jag får något att slipa bort.



    De sista lagerna med primer på den vänstra vingen.


    Göran

  12. #832
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    356
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Jag var mest nyfiken på om du eller Lasse hade någon erfarenhet av att lägga flera lager släppmedel och vad som händer när man gör det.

    Göran
    Visst!
    Ett tjockt lager släppmedel gör "förmodligen" att din gjutning släpper lättare.
    Men, till priset av en sämre ytfinish på formen.

    /Lasse
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2014-02-09 klockan 10:44.

  13. #833

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 671
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ultra Bandit Visa inlägg
    Visst!
    Ett tjockt lager släppmedel gör "förmodligen" att din gjutning släpper lättare.
    Men, till priset av en sämre ytfinish på formen.

    /Lasse
    Ok, då förstår jag.


    Göran

  14. #834

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 671
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Nu behövs det inga fler lager med primer på höger vinge...hoppas jag.



    Det andra lagret med gelcoat.



    Nu skall jag klura ut ett sätt att få pluggen att ligga still på tejpen medan jag slipar och spacklar och pysslar med den.


    Göran

  15. #835
    ivves avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    638
    Jobb
    Rekreationsdocent.
    Klubb
    Roslagens MFK / Östhammars MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ultra Bandit Visa inlägg
    Visst!
    Ett tjockt lager släppmedel gör "förmodligen" att din gjutning släpper lättare.
    Men, till priset av en sämre ytfinish på formen.

    /Lasse
    I Görans fall har det väl knappast nån större betydelse om slutfinishen blir något sämre eftersom Göran ändå kommer att slipa av ytan innan den skall mattlackas. Däremot om man ska ha samma finish som på dina Violet kärror så blir ju läget ett helt annat !

    När brorsan o jag en gång i tiden göt fullskala smugglerskrov så undvek vi släppmedlet just för att få så fin finish som möjligt.
    Rätta mig gärna om jag har fel.

    Kör hårt o ha de bra Lasse.

    PS. Nu e ju inte jag tillräckligt ung för att veta allt !

  16. #836
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    356
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg

    När brorsan o jag en gång i tiden göt fullskala smugglerskrov så undvek vi släppmedlet just för att få så fin finish som möjligt.
    Rätta mig gärna om jag har fel.

    Kör hårt o ha de bra Lasse.

    PS. Nu e ju inte jag tillräckligt ung för att veta allt !
    Tjaa båt polaren!
    När jag på 80-talet byggde en båt för rundbaneracing, fick jag också lära mig att undvika släppmedel om man ville ha ytfinish.

    Men faktum är, bra ytfinish innebär mindre sprutspackel som i sin tur innebär en mindre totalvikt.

    Ha det bra ivve, vi syns i sommar.

    Hälsningar
    Lasse

  17. #837

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 671
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Så var det äntligen dags för lite motorkåpstillverkningsnöje.
    Jag fyllde ut framkanten med en mix av epoxy, glasfiberflock och filler så glasfiberduken får lättare att forma sig.



    Fyra och ett halvt lager senare.



    Göran

  18. #838

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 927
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg


    Så var det äntligen dags för lite motorkåpstillverkningsnöje.
    Jag fyllde ut framkanten med en mix av epoxy, glasfiberflock och filler så glasfiberduken får lättare att forma sig.



    Fyra och ett halvt lager senare.



    Göran
    Vilken vikt på väven använder du till detta Göran?

  19. #839

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 671
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Snickarjävel´n Visa inlägg
    Vilken vikt på väven använder du till detta Göran?

    Jag använde 163 gr/kvm väv.


    Göran

  20. #840
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 428
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Form-idabelt!!
    Retroholic!

Liknande ämnen

  1. Jerry Bates SBD Dauntless 100"
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 150
    Senaste inlägg: 2013-02-20, 20:24
  2. Saab 37 Viggen, skala 1/8
    Av Sweeper i forum Byggdagboken
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2012-11-11, 01:47
  3. Jerry Bates B-26B Marauder
    Av ChristerL i forum Skalamodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 19:53
  4. Tomten flyger Jerry sjunger
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 21:39
  5. MJD - MFI 15 / Saab supporter 1:8 skala
    Av Glawe i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 16:54

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •