Reklam

 
Sidan 5 av 79 FörstaFörsta 123456789101555 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 1579

Ämne: Saab B-17A i skala 1/5 designad av Jerry Bates

  1. #81
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard Sv: Saab B-17A i skala 1/5 designad av Jerry Bates

    Ställer in mig i ledet om avtagande användning av CA lim.
    Själv får jag, förutom angivna symptomen, någon form av allergisk reaktion som sitter i minst tre dagar...

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #82

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Göran.
    Nu börjar jag riktigt att längta efter att se ditt bygge irl. Ser ju kanonfint ut, och snabbt går det. Vill se den på lussefikat!


    CA-lim, detta eviga gissel för många av oss. Jag får dessvärre också sälla mej till den övriga skaran som får rinnade ögonen och snorande näsa av skiten. Bara att slänga bort det!
    Dessbättre finnas det riktigt bra alternativ som du Göran visar med titebond, eller som jag brukar kalla det, gullim. Fungerar precis lika bra som CA-lim, även om torktiden inte är densamma.


    Vi är ju flera som dessutom också kan lägga till balsaallergi och dit hör jag.
    Nu när min Stearman är färdig så skulle jag önskat att kunna sätta händerna i ett riktigt trevligt ritningsbygge igen, men tyvärr går det inte pga nämnda problem, men kanske lägger jag upp ett riktigt långtidsbygge och försöker iaf. Tror det kommer bli svårt att låta bli. Tills vidare så får jag ge mej in i ARF-träsket. Just nu står en riktigt STOOOOOOOR ARF-kartong på önskelistan. Bara att trycka på knappen egentligen.
    /Lelle

  3. #83
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard Sv: Saab B-17A i skala 1/5 designad av Jerry Bates

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Göran.
    Nu börjar jag riktigt att längta efter att se ditt bygge irl. Ser ju kanonfint ut, och snabbt går det. Vill se den på lussefikat!


    CA-lim, detta eviga gissel för många av oss. Jag får dessvärre också sälla mej till den övriga skaran som får rinnade ögonen och snorande näsa av skiten. Bara att slänga bort det!
    Dessbättre finnas det riktigt bra alternativ som du Göran visar med titebond, eller som jag brukar kalla det, gullim. Fungerar precis lika bra som CA-lim, även om torktiden inte är densamma.


    Vi är ju flera som dessutom också kan lägga till balsaallergi och dit hör jag.
    Nu när min Stearman är färdig så skulle jag önskat att kunna sätta händerna i ett riktigt trevligt ritningsbygge igen, men tyvärr går det inte pga nämnda problem, men kanske lägger jag upp ett riktigt långtidsbygge och försöker iaf. Tror det kommer bli svårt att låta bli. Tills vidare så får jag ge mej in i ARF-träsket. Just nu står en riktigt STOOOOOOOR ARF-kartong på önskelistan. Bara att trycka på knappen egentligen.
    Men Lelle, tryck på knappen

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #84

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Ja för bövelen: Tryck Lelle!

    /Olov

  5. #85

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Göran.
    Nu börjar jag riktigt att längta efter att se ditt bygge irl. Ser ju kanonfint ut, och snabbt går det. Vill se den på lussefikat!


    CA-lim, detta eviga gissel för många av oss. Jag får dessvärre också sälla mej till den övriga skaran som får rinnade ögonen och snorande näsa av skiten. Bara att slänga bort det!
    Dessbättre finnas det riktigt bra alternativ som du Göran visar med titebond, eller som jag brukar kalla det, gullim. Fungerar precis lika bra som CA-lim, även om torktiden inte är densamma.


    Vi är ju flera som dessutom också kan lägga till balsaallergi och dit hör jag.
    Nu när min Stearman är färdig så skulle jag önskat att kunna sätta händerna i ett riktigt trevligt ritningsbygge igen, men tyvärr går det inte pga nämnda problem, men kanske lägger jag upp ett riktigt långtidsbygge och försöker iaf. Tror det kommer bli svårt att låta bli. Tills vidare så får jag ge mej in i ARF-träsket. Just nu står en riktigt STOOOOOOOR ARF-kartong på önskelistan. Bara att trycka på knappen egentligen.

    Tack Lelle!

    Jag får nog plocka med mig den till Lussefikat. Den är nog lättare att ta med än Catalinan med ställen.

    Jag hoppas att du kommer igång med ett ritningsbygge i framtiden. Men fram tills dess så tycker jag att du skall trycka på knappen.



    Göran

  6. #86

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Batterilådan har limmats på plats. Trekants lister har limmats på plats för lite mer styrka. Det kommer att läggas till ytterligare förstärkning i hörnen på insidan.



    Väggarna på batterilådan gick hela vägen bak förbi vingröret. Men eftersom tanken är att jag skall försöka bygga upp inredningen i planet så var de här väggarna ivägen. Så det var bara till att studera foton, ritningar, mäta och fundera. Till slut åkte såget fram och en rejäl bit av väggarna försvann. Istället tillkom det lite mer förstärkningar runt vingrörets genomföring.



    Här bak förvarades akterskyttens kulspruta när den inte användes. Och eftersom det är ett väldigt synligt område så fick jag tillverka ett spant som var tunnare än normalt. Så fram kom 2 mm glasfiberplattan och en bandsågsklinga senare så var de här på plats.



    Sedan var det bara till att börja planka igen. Det tar sin lilla stund att planka med flak. Men det gör inget eftersom behovet av slipning minskar drastiskt...och det har jag inget alla emot.



    Det finns en fördel med att väta flaken med lite fönsterputs innan de limmas på plats...förutom att de blir lättare att böja....fibrerna reser sig och efter slipning så är ytan så len och slät.
    Jag provade ett sätt att få fram vingens kurvatur på baksidan av plankningsflaket. Jag klämde fast flaket där det skulle sitta, pressade flaket hårt mot kanten av vingrotens sprygel, vände på det och där kunde jag se formen klart och tydlig. Så fram kom kniven och efter en kort fajt med den och sandpappert så passade flakbiten perfekt.



    Idag påbörjade jag även bygget av den andra stabben. Den här stabben skall bli sjöflygsversionen.



    Mats kom förbi och visade gubbarna med tillhörande kroppsdelar. Jag kan bara säga....WOW!



    Mats har till och med börjat snida fram naglarna på fingrarna.



    Skorna....



    ....titta lite närmare på sulorna.... Det här är skalabygge....



    Göran

  7. #87
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard Sv: Saab B-17A i skala 1/5 designad av Jerry Bates

    Wow, tror detta kräver ett nytt besök inom kort

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  8. #88

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Wow, tror detta kräver ett nytt besök inom kort

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Du är välkommen i vanlig ordning!

    Göran

  9. #89

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Plankandet fortsätter.





    Det är ganska skönt att modellens kropp är formad som den är för jag kan ju använda hela flak med balsa.



    Plankningen till stabbe nr 2.



    Göran

  10. #90
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Den som har flest nålar när han dör vinner?
    /\/\vh // /\/\r J.

  11. #91

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Den som har flest nålar när han dör vinner?

    Japp! Men jag har långt kvar!



    Göran

  12. #92

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Ovansidan på stabbe nr 2 har plankats. Och plankningen för undersidan är under ihoplimning och en del vikter.



    Så är hela främre delen av kroppen plankad.





    De här hörnförstärkningarna kommer att vara fästpunkterna för guidepinnarna till motor/batteri hyllan.



    Göran

  13. #93

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    75
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Den där motor/batterihyllan verkar intressant. har du nån beskrivning på hur du skall använda den? Ska du kunna ta ur batteri och motor framifrån?
    Mvh
    Johan

  14. #94

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Wow, det här kommer att bli en riktigt läcker kärra!
    Är liksom många andra otroligt imponerad över hur snabbt bygget växer fram - och över kvalitén på allt man ser.
    Riktigt nice med home made piloter också som håller samma grymma nivå som resten av modellen!

    Följer expresståget med stort intresse...
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  15. #95
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Följer expresståget med stort intresse...
    Dito!
    Kommenterar inte alltid, men ÄLSKAR såna här byggtrådar, speciellt med alla fina bilder du tar Göran!
    Det är otroligt lärorikt för oss som precis kommit in i "bygga-själv-svängen"
    Keep up the good work!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  16. #96

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JohanH Visa inlägg
    Den där motor/batterihyllan verkar intressant. har du nån beskrivning på hur du skall använda den? Ska du kunna ta ur batteri och motor framifrån?
    Mvh
    Johan

    Jag kommer att göra på samma sätt som jag gjorde på min Fokker D.XXI som jag byggde i USA.

    Tråden om det bygget hittar du här: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...per-i-USA-2012



    Göran

  17. #97

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Wow, det här kommer att bli en riktigt läcker kärra!
    Är liksom många andra otroligt imponerad över hur snabbt bygget växer fram - och över kvalitén på allt man ser.
    Riktigt nice med home made piloter också som håller samma grymma nivå som resten av modellen!

    Följer expresståget med stort intresse...
    Tack Taygher!

    Det värmer med ditt beröm!


    Göran

  18. #98

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Dito!
    Kommenterar inte alltid, men ÄLSKAR såna här byggtrådar, speciellt med alla fina bilder du tar Göran!
    Det är otroligt lärorikt för oss som precis kommit in i "bygga-själv-svängen"
    Keep up the good work!
    Tack Jocke!

    Jag är bara glad om mina trådar kan leda till tips och råd som leder till att fler ger sig i kast med att bygga själv. Och som alltid så försöker jag svara på frågor så gott jag kan.


    Göran

  19. #99
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det här är nog den enda överljuds-B-17 jag har sett.
    Då syftar jag på bygghastigheten, inte flyghastigheten
    /\/\vh // /\/\r J.

  20. #100

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Det här är nog den enda överljuds-B-17 jag har sett.
    Då syftar jag på bygghastigheten, inte flyghastigheten

    Ja, just nu så är EBK:n tänd....



    Göran

Liknande ämnen

  1. Jerry Bates SBD Dauntless 100"
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 150
    Senaste inlägg: 2013-02-20, 20:24
  2. Jerry Bates B-26B Marauder
    Av ChristerL i forum Skalamodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 19:53
  3. Tomten flyger Jerry sjunger
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 21:39
  4. MJD - MFI 15 / Saab supporter 1:8 skala
    Av Glawe i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 16:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •