Reklam

 
Sidan 64 av 68 FörstaFörsta ... 145459606162636465666768 SistaSista
Resultat 1 261 till 1 280 av 1360

Ämne: Saab B-17A i skala 1/5 designad av Jerry Bates

  1. #1261

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 712
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Nu när Catalinan är så gott som klar så är det dags att återvända till det här projektet!

    Tyvärr har den här damen börjat att visa tendenser att bli en tungviktare på 21 kg, så jag har satt henne på en diet och börjat minska vikten på en hel del ställen.

    Jag har bytt ut Hacker A200-6 motorn mot en A150-10 och sparade in 490 gram. Jeti 300 fartreglaget byttes ut mot ett Jeti 220 och där sparades det in cirka 50 gram. Jag kommer även att gå från en 3-blads propeller till en 2 blads. Hur mycket som sparas in här har jag ingen aning om. På grund av denna ombyggnation så blev jag tvungen att ta bort ljudanläggningen, men där sparade jag in cirka 400 gram.

    Tidigare så hade jag två motor ackar precis bakom motorn och två precis bakom piloten för det fanns inte plats där framme för alla fyra. Men, jag bet i det sura äpplet och flyttade fram ackarna så alla fyra finns där framme. Genom att ta bort det överflödiga trät, kablarna, kondensatorerna och kontakterna så sparade jag in ungefär 700 gram.

    Aluminiumröret som jag tänkte använda vägde 954 gram och det ersätter jag med ett kolfiberrör...som jag hittade efter en del sökande....och det väger 361 gram.....en besparing på nästan 600 gram.

    Efter denna lilla diet-omgång så har damen blivit cirka 2-2,4 kg lättare, men jag är inte klar med henne...än. Det finns mer att göra.

    Tack vare flytten av ackarna så blev jag tvungen att bygga om nosen på damen...en aning och bredda ack-lådan och öka på höjden....så fram kom yxan och släggan.



    Jag flyttade ackarna från detta området.



    Lådan blev 40 mm bredare och 15 mm högre.



    Den nya ack-hållar-lådan.

    Kablarna som syns i främre delen av lådan är de som skall gå till fartreglaget, men jag har inte borrat hålet igenom brandväggen....än.



    De första två ackarna är på plats. De kan inte glida i sidleds och skall få denna...



    ...vägg framför sig så de inte kan glida framåt....



    ...så här och när de här två ackarna är på plats så.....



    ...lägger jag dit nästa batterihylla och ovanpå denna placeras...



    ...de sista två ackarna och då får jag denna....



    ...anordning. Allt detta placeras sedan i....



    ....batterilådan i kroppen där den säkras med två stycken M5 bultar som går rakt igenom brandväggen till andra sidan på batterilådan. Du ser de två hålen i brandväggen.



    Jag tog bort en hel del vikt genom denna förändring, men givetvis förlorade jag en del på grund av denna något större batteriförvaring...men det blev mindre än 260 grams viktökning.

    Arbetet med kabinhuven fortsätter. Vi håller just nu på med justeringarna av mittsektionen och jag har fått 4 stycken från olika dragningar och de blir bara bättre och bättre.


    Göran

  2. #1262

    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlägg
    45
    Jobb
    Automation
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Det var på tiden att få se lite framsteg på B17!
    Visst var det trevligt att kolla på Catalinabygget men det blev en lång "cliffhanger"

  3. #1263

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 712
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Maroz Visa inlägg
    Det var på tiden att få se lite framsteg på B17!
    Visst var det trevligt att kolla på Catalinabygget men det blev en lång "cliffhanger"
    Det är trevligt att vara tillbaka och jobba på det här projektet!


    Göran

  4. #1264

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 712
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Idag snickrade jag till fästplattan för fartreglaget och monterade fast det mot brandväggen så det kan....



    ...följa med hela batterilådan när jag drar ut det när det är dags att byta ackar.



    Baksidan på kontaktplattan. Jag använder Plasti Dip som jag penslar på tjockt. Själva kontakterna kommer att limmas fast med en epoxy/microballong blandning så de sitter stadigt.


    Göran

  5. #1265

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 712
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Det var dags att installera lite kontakter.





    Lätt att komma åt dem när de skall kopplas in och bort.



    Sett framifrån.


    Göran

  6. #1266

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 712
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    De tre sista kontakterna blev fastlödda idag.



    Den nya motorn är på plats.



    Bara för att underlätta så att jag inte kopplar ihop det fel...lite rött för plus och det kommer målas dit lite svart för minus.


    Göran

  7. #1267

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 712
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Nu är det svart och rött så jag bör förhoppningsvis kunna hålla isär kablarna.



    Mottagarkabeln till fartreglaget hittade sin plats i tillvaron.



    Allting inkopplat. Jag skall justera längden på fartreglagets mottagarkabel och fästa upp den lite bättre på insidan av motorkåpan. Jag vill helst inte att den trasslar in sig i motorn.


    Göran

  8. #1268
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 697
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Gäller att tankeverksamheten är rättkopplad där!
    Och snyggt blir det...
    Retroholic!

  9. #1269

    Standard

    Varför satt du inte XT-kontakterna tvärtom för ena fasen? =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #1270

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 712
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Gäller att tankeverksamheten är rättkopplad där!
    Och snyggt blir det...
    Tack Thomas!

    Blir det fel i tankeverksamheten så lär det svida i huden!


    Göran

  11. #1271

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 712
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Varför satt du inte XT-kontakterna tvärtom för ena fasen? =)
    Jag tänkte göra det först, men med tanke på att stiften i XT90 honkontakterna ligger relativt öppet så ville jag inte riskera att det sker en kortslutning om något av metall skulle komma in mellan stiften. Risken finns även med hankontakterna men är avsevärt mindre.

    Vi kan kalla det för självbevarelsedrift, överlevnadsinstinkt.....been there, done that....got the bandage.


    Göran

  12. #1272

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Jag tänkte göra det först, men med tanke på att stiften i XT90 honkontakterna ligger relativt öppet så ville jag inte riskera att det sker en kortslutning om något av metall skulle komma in mellan stiften. Risken finns även med hankontakterna men är avsevärt mindre.

    Vi kan kalla det för självbevarelsedrift, överlevnadsinstinkt.....been there, done that....got the bandage.


    Göran
    Haha, det där känner jag igen nu när du nämner det. ;-) Tänkte inte på det denna gång. Jag tror jag då har bytt till de blå kontakterna med långa skydd för alla kontaktytor, vet ej vad de heter, inte EC.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #1273

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 712
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Haha, det där känner jag igen nu när du nämner det. ;-) Tänkte inte på det denna gång. Jag tror jag då har bytt till de blå kontakterna med långa skydd för alla kontaktytor, vet ej vad de heter, inte EC.
    Det svider så gott i skinnet när man får en kortslutning genom fingrarna.


    Göran

  14. #1274

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 712
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Jobbet med att lätta kärran en aning fortsätter....denna gång genom att jag flyttar fram alla servon från bakkroppen fram till i höjd med tyngdpunkten.
    Men detta skapar givetvis lite problem...varför skall det vara lätt?
    Stötstången och vajrarn till höjdrodret respektive sidorodret är dragna i överkant av bakkroppen och kan inte flyttas ned utan en större ombyggnation av hela bakkroppen. Problemet som uppstod på grund av detta beror på att jag måste ha stötstängerna från tyngdpunktsområdet nere under golvet under spanaren för att de inte skall synas... Så det var bara till att klura ut ett sätt att få stötstångsrörelsen från botten av kärran upp till ovansidan på kärran på ett smidigt sätt....och då om jag på detta....det som syns på bilden är bottenplattan för denna.....



    ....som består av tre rör av rostfritt stål utanpå varandra med hårdlödda armar uppe och nere på respektive rör. Tanken är att på den här mojängen skall stötstängerna från servona anslutas på armarna där nere och däruppe kommer rodernas och ställuckornas stötstänger/vajrar att kopplas fast. På så sätt kan jag överföra rörelserna utan något flex eller glapp överhuvudtaget. Den här konstruktionen väger 104 gram....innan jag snyggar till armarna och det skall jämföras med de 380 gram som jag flyttade fram.



    Under tiden som limmet torkade satte jag igång med att tillverka en slits på ovansidan av nosen som är väldigt uppenbar när man tittar på det här området. Slitsen finns mellan ett antal avtagbara plåtar och resten och flygplanskroppen. Så steg ett blev att skapa slitsen genom att såga bort en del av plankningen.



    Steg två var att snygga till kanterna så mycket som möjligt.



    Steg tre blev att försänka remsor av 0,4 mm plywood som får simulera plåtarnas bakkant.
    Nu skall det bara spacklas lite och slipas.....en del....


    Göran

  15. #1275

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 712
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Fästplattorna har limmats på plats.



    Den övre plywoodbiten är löstagbar så jag kan montera loss hela konstruktionen om behovet skulle uppstå.



    Efter lite slipning så är det redo för glasfiberbehandling.


    Göran

  16. #1276
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 697
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Har man inte jobb, så skaffar man!
    Men fin blir det....
    Retroholic!

  17. #1277

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 712
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Har man inte jobb, så skaffar man!
    Men fin blir det....
    Tack Thomas!

    Det gäller ju att hålla sig sysselsatt.


    Göran

  18. #1278

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 712
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Allting är inkopplat längst upp.



    Men ingenting där nere....ännu...



    Först skall servona monteras längst ned i kroppen.

    Men nu är det dags att börja packa inför den årliga resan till slipandets förlovade land och i år skall vi slutföra det här projektet: http://www.rcscalebuilder.com/forum/...TID=12683&PN=1


    Göran

  19. #1279

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 712
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Servoplattan för höjdroder-, sidroder- och sporrställets dörrars servon.



    Här kommer de att hamna...lite senare...



    Sporrstället monterades på plats...för sista gången...förhoppningsvis...



    Sporrstället försågs med lite stålvajer och kopplades fast.


    Göran

  20. #1280

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 712
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Då är alla stötstängerna inkopplade i den bakre delen av kroppen.



    Samma sak gäller i den främre delen av kroppen. Det skall bara till en mindre justering av sporrställsluckorna och när det är gjort kan jag skruva fast servoarmsskruven på det servot.



    Efter skruven så blir nästa steg att se till så att stötstängerna inte kan röra sig under spanarens golv.


    Göran

Liknande ämnen

  1. Jerry Bates SBD Dauntless 100"
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 150
    Senaste inlägg: 2013-02-20, 19:24
  2. Saab 37 Viggen, skala 1/8
    Av Sweeper i forum Byggdagboken
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2012-11-11, 00:47
  3. Jerry Bates B-26B Marauder
    Av ChristerL i forum Skalamodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 18:53
  4. Tomten flyger Jerry sjunger
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 20:39
  5. MJD - MFI 15 / Saab supporter 1:8 skala
    Av Glawe i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 15:54

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •