Reklam

 
Sidan 69 av 79 FörstaFörsta ... 19596465666768697071727374 ... SistaSista
Resultat 1 361 till 1 380 av 1579

Ämne: Saab B-17A i skala 1/5 designad av Jerry Bates

  1. #1361

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Göran.
    Jag lovade att jag skulle skicka någon bild på hur jag löst öppning och stängning av canopy till corsairen.

    Stambytet som dom lovade att det bara skulle ta 3 veckor blev istället hela sommaren, så det har inte blivit så mycke´ gjort i bygglokalen eller flygning med något storflyg heller, men det finns fortfarande chansen till fina dagar i september.

    Här kommer filmsnutten iaf.
    Har använt 4-Kantsrör och smörjmedel så att det inte ska nypa fast. Motorn som driver canopyn är ett riktigt starkt "bamseservo" på c:a 20-25 kg och där hastigheten är nersatt till ett minimum. På servot sitter en arm som är c:a 75 mm och hela öppningslängden på canopy är c:a 150mm. Tycker hastigheten är hyggligt långsam.

    (Dags för USA-resa snart?)

    https://www.youtube.com/watch?v=wuAf93fhvKc
    /Lelle

  2. #1362

    Wedde63s avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    116
    Jobb
    Design Engineer Scania
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    Hej Lelle,
    Du får väldigt gärna visa mer om din konstruktion, bilder. Jag är precis i startgroparna för vinterns project, Spitfire MKXIVc skala 1/5. Kan du inte göra en egen tråd över din installation, vi ska ju inte kapa Görans otroligt intressanta byggtråd.

    Mvh // Anders

  3. #1363

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Hej Göran.
    Jag lovade att jag skulle skicka någon bild på hur jag löst öppning och stängning av canopy till corsairen.

    Stambytet som dom lovade att det bara skulle ta 3 veckor blev istället hela sommaren, så det har inte blivit så mycke´ gjort i bygglokalen eller flygning med något storflyg heller, men det finns fortfarande chansen till fina dagar i september.

    Här kommer filmsnutten iaf.
    Har använt 4-Kantsrör och smörjmedel så att det inte ska nypa fast. Motorn som driver canopyn är ett riktigt starkt "bamseservo" på c:a 20-25 kg och där hastigheten är nersatt till ett minimum. På servot sitter en arm som är c:a 75 mm och hela öppningslängden på canopy är c:a 150mm. Tycker hastigheten är hyggligt långsam.

    (Dags för USA-resa snart?)

    https://www.youtube.com/watch?v=wuAf93fhvKc
    De där stambytena har en tendens att dra ut på tiden.

    Men det viktiga är att du är i farten igen. Det där blev en väldigt snygg lösning och huven rör sig mycket elegant! Snyggt jobbat Lelle!

    Jo, det blir en resa till USA igen och det är orsaken till att det inte har blivit något byggt på B-17. Jag har klurat och byggt lite delar till det nya projektet som Mike och jag skall bygga tillsammans. Det blir ett liiiite udda projekt.
    Jag misstänker starkt att det blir en byggtråd....någonstans på nätet...


    Göran

  4. #1364

    Standard

    Snyggt byggd [emoji106]

    Skickat från min F5321 via Tapatalk

  5. #1365

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Göran, den byggtråden kommer jag att se fram emot. Trevlig resa om vi inte hörs på luren innan.

    Anders. Jo, jag kan visa hela konstruktionen. Ska försöka att ta en film hur det ser ut. Kanske måste jag montera ut "släden" först annars blir det svårt att se hela arrangemanget. Återkommer.
    Lägger upp det i min byggtråd på corsairen.
    /L
    /Lelle

  6. #1366

    Wedde63s avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    116
    Jobb
    Design Engineer Scania
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    Tusen tack Lelle, ser fram emot filmen. Ingen brådska ....

    //Anders

  7. #1367

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Så var det till slut dags att jobba lite på Saaben efter en tids arbetande på ett sidoprojekt som det kommer att dyka upp en tråd om....inom kort.

    "Tyvärr" blir det bara ett par dagars arbete på Saaben innan det är dags att packa ryggsäcken och dricka lite Red Bull för färden över det stora vattnet till Banana Puddingens förlovade land.






    Golvet och glidskenorna behövde lite färg så det var bara till att plocka fram airbrushen och Model Masters aluminium färg för att få en bra bas att jobba på.


    Göran

  8. #1368

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Jag upptäckte att jag har helt slut på den gröna färgen som behövs för insidan, men det är beställt och bör finnas på plats när jag kommer hem igen från semestern.
    Så istället för att måla började jag jobba med detaljeringen på ovansidan av radiohyllan mellan piloten och spanaren. Eftersom det behövs plocka bort några gram så tog jag bort en del av glasfiberplattan eftersom det är bara lägger på en massa vikt utan att bidra till styrkan.



    Ovanpå glasfiberplattan skall jag limma fast denna lithoplåt. Strax bakom piloten så finns det två stora hål. Så det var bara till att gräva fram hålen.



    Det är här som plåten skall limmas fast.



    Hålens kanter har bockats för att göra dem styvare. Bara för att kunna simulera de här bockningarna så tillverkade jag denna lilla jigg.



    Med hjälp av jiggen under plåten, en plywoodbit ovanpå med ett lite större hål och en 3 mm pianotråd med rundad spets fick jag fram en bockning som duger.



    Det skall bara poleras en aning så kommer det att se bra ut.

    Nu händer det inte mycket här på några veckor eftersom det är dags för den årliga turen till USA för byggande på ett nytt projekt.


    Göran

  9. #1369

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Så är jag tillbaka i Sverige efter tre veckors vistelse i USA.
    I år lyckades jag hålla igen en aning och gick bara upp sisådär lite lagom för mycket....

    Men tillbaka till det här projektet. Efter 24 timmars resande...och sömn därefter....så återvände jag till paradiset för att packa upp lite material som jag skaffade därborta.



    Dessa hittade jag i webbutik som var väldigt snabba med leveransen. Det finns garanterat liknande ställen här i Europa, men när jag ända var i USA så....

    Adressen till deras sida är: https://www.modelmotorcars.com/

    Måtten som är angivna är diametern på nitskallen och avståndet mellan vingarna på vingmuttrarna.



    Den här fick jag av Mike och skall prova i Fokker D.XXI.


    Göran

  10. #1370

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Dags att börja tillverka inredningsdetaljer till kabinen. Eftersom detta är mer eller mindre första gången som jag gör detta så började jag med något enkelt... en liten förvaringslåda som står ovanpå hyllan mellan piloten och observatören.
    Själva lådan tillverkade jag av chemiwood och de andra detaljerna av lithoplåt och styreneplast.



    Lådan är 25x16x16 mm i skala 1/5. Locket till lådan var enkelt att "hamra" fram efter att plåten hade värmts upp till lagom temperatur för att sedan få svalna helt innan formandet påbörjades.



    Jag gillar att jobba med chemiwood och lithoplåt.



    Men givetvis behövde lådan lite mer detaljer, ett snäpplås, gångjärn och stödvinklar för fästet mot hyllan.



    Jag borrade/fräste ur insidan av chemiwooden för att spara lite vikt. Så dess vikt är nu 2,4 gram.



    Det är här den hör hemma.



    Nu skall det bara läggas till lite nitar och sedan är lådan klar för målning.


    Göran

  11. #1371

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Otroligt är bara förnamnet. Helt underbart Göran !!
    /Lelle

  12. #1372

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Otroligt är bara förnamnet. Helt underbart Göran !!

    Tack Lelle!


    Göran

  13. #1373

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    På denna skall pejlningsmätaren sitta monterad tillsammans med dess vev.



    Det krävdes en hel del bockande i rätt ordning innan jag fick till alla kanter.






    Men med en sådan här så är det ganska lätt att få till kanterna på ett snyggt sätt.



    Själva veven.



    Lite färg, några M1 skruvar, lite 0,6 mm styrenepinnar....och en väntan på rätt färg för själva vevhuset.



    Jag tillverkade mätaren med hjälp av lite chemiwood och min kära dremel tillsammans med små slipstift, nålfilar, sandpapper, skalpell, två plåster och några svordomar.


    Göran

  14. #1374

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg










    Men med en sådan här så är det ganska lätt att få till kanterna på ett snyggt sätt.



    Göran

    Vad är det där för manick? Har aldrig sett den förut.
    /Lelle

  15. #1375

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Herrej*vlar!!
    Det blir ju museiskala!
    En sådan pärla vågar man ju inte ta upp i luften.

    B.t.w., var inhandlar du ditt tålamod??
    Skulle behöva ett par hekto....
    Retroholic!

  16. #1376

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Vad är det där för manick? Har aldrig sett den förut.
    Det är en liten plåtbock.





    Göran

  17. #1377

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Herrej*vlar!!
    Det blir ju museiskala!
    En sådan pärla vågar man ju inte ta upp i luften.

    B.t.w., var inhandlar du ditt tålamod??
    Skulle behöva ett par hekto....
    Tack Thomas!

    Efter några veckors semester i USA som gick helt i modellbyggandets tecken så har jag samlat på mig en hel del tålamod och inspiration.


    Göran

  18. #1378
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    826
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    KMFK

    Standard

    Avgrundar ditt tålamod med detaljer! Vart har du köpt det blåa chemiwooden? Verkar ju vara fantastisk när man ska göra instrument till instrumentpanelen.
    //Robert Söderberg
    Futaba - "We put the future of R/C in your hands."


  19. #1379

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Robert_s Visa inlägg
    Avgrundar ditt tålamod med detaljer! Vart har du köpt det blåa chemiwooden? Verkar ju vara fantastisk när man ska göra instrument till instrumentpanelen.
    Tack Robert!

    Det är ett väldigt lättarbetat material.
    Jag köpte en gång i tiden det ifrån Phil Clark på Fighteraces i England. Men jag hittar inte det i hans sortiment längre. Det går säkert att få tag på även har i Sverige, men var har jag ingen aning om.

    http://www.fighteraces.co.uk/


    Göran

  20. #1380

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Lite mer detaljer... Detta är fästplattan för pejlningsmätartavlan.



    Baksidan... skruvarna skall förses med muttrar när allting har målats.



    Och sedan är det dags att korrigera ett stort misstag som jag har gjort. Själva radiohyllan är på tok för lång. Jag måste ta bort i stort sett allt av själva hyllan från den andra stående kolfiberstången till vänster och hela vägen bort till höger och samtidigt behålla tillräckligt med material så att det förblir en stabil konstruktion.



    Som tur var så var det inte så komplicerat att ta bort hyllan och ändå få det hela till att förbli stabilt. Det var hela 145 mm av hyllan som försvann...och det positiva med det är att ytterligare 50 gram försvann.
    Jag har även börjat måla detaljerna...en aning...



    Bakkanten på hyllan behöver lite detaljer.



    Och detaljerna behöver lite detaljer...i form av nitar.


    Göran

Liknande ämnen

  1. Jerry Bates SBD Dauntless 100"
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 150
    Senaste inlägg: 2013-02-20, 20:24
  2. Jerry Bates B-26B Marauder
    Av ChristerL i forum Skalamodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 19:53
  3. Tomten flyger Jerry sjunger
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 21:39
  4. MJD - MFI 15 / Saab supporter 1:8 skala
    Av Glawe i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 16:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •