Reklam

 
Sidan 6 av 79 FörstaFörsta 12345678910111656 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 1579

Ämne: Saab B-17A i skala 1/5 designad av Jerry Bates

  1. #101

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Undersidan på stabbe nr 2 blev plankad idag.



    Eftersom stabbe nr 2 är färdigplankad så kan jag börja limma in mittsektionen. Det kommer att kräva lite mätande, justerande, mätande, justerande osv...i vanlig ordning



    Göran

  2. #102
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Ja, just nu så är EBK:n tänd....



    Göran
    Extra Bygg Koncentration va?
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #103

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Man blir bara såå impad av bygghastigheten! Jag skulle oxå vilja ha 25 timmar om dygnet! Och snyggt blir det....
    Retroholic!

  4. #104

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Extra Bygg Koncentration va?

    Ja, det är precis det som det betyder!



    Göran

  5. #105

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Man blir bara såå impad av bygghastigheten! Jag skulle oxå vilja ha 25 timmar om dygnet! Och snyggt blir det....
    Tack Thomas!

    Det hade inte varit helt fel med 25 timmar på dygnet.


    Göran

  6. #106
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    25 timmar om dygnet, sjudagars arbetsvecka samt att helgerna är tre dagar!!!!
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #107

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Det brukar väl vara så att "mästerbyggarna" eller vad man skall kalla det bygger fort för de har byggt såpass mycket att de kan skrida till verket med det mesta utan att behöva fundera så mycket på varje grej som skall limmas dit, sågas till osv. Och bra verktyg/bygglokal underlättar förstås. Men man kan inte annat än att bli mäkta imponerad av detta bygge och i vilken raketfart det gått hittills.
    Ju fortare Göran blir klar desto fortare kanske vi andra kan bli lyckliga ägare av en sån där Jerry Bates ritning också - håller tummarna att ritningskopior går att beställa senare av honom när alla revideringar och justeringar kommit in baserat på ditt bygge och dokumenterats på ritningen (om det ens behövs).

    /Bo

  8. #108

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    25 timmar om dygnet, sjudagars arbetsvecka samt att helgerna är tre dagar!!!!
    Nu börjar det likna något.


    Göran

  9. #109

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,

    Det brukar väl vara så att "mästerbyggarna" eller vad man skall kalla det bygger fort för de har byggt såpass mycket att de kan skrida till verket med det mesta utan att behöva fundera så mycket på varje grej som skall limmas dit, sågas till osv. Och bra verktyg/bygglokal underlättar förstås. Men man kan inte annat än att bli mäkta imponerad av detta bygge och i vilken raketfart det gått hittills.
    Ju fortare Göran blir klar desto fortare kanske vi andra kan bli lyckliga ägare av en sån där Jerry Bates ritning också - håller tummarna att ritningskopior går att beställa senare av honom när alla revideringar och justeringar kommit in baserat på ditt bygge och dokumenterats på ritningen (om det ens behövs).

    /Bo
    Du slog huvudet på spiken. Erfarenheten underlättar väldigt mycket. Men som tur är så blir man aldrig fullärd i den här underbara hobbyn.

    Jag är i nästan daglig kontakt med Jerry och han följer bygget noga.


    Göran

  10. #110

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Efter en hel del mätande och justerande så kunde jag limma fast stabben. Och bara för att få en blick av hur det kommer att se ut så klämdes fenan på plats.



    Eftersom stabben är på plats så kan jag börja tillverka mekaniken till höjdrodrena.



    Det här skall bli den delen som förbinder höjdroderna med servot via en stötstång. Det blir lite av spindeln i nätet...dock en väldigt fyrkantig spindel...utan ben....och huvud...



    Tyvärr så är det lite glapp mellan fyrkantsröret och höjdroderna. Så det var bara till att blanda ihop lite goja och smeta på. När det har härdat så får jag slipa fram en bra passform.


    Göran

  11. #111

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Efter en del filande och slipande på höjdroder axlarna så hade jag en väldigt bra passform.



    Roderhornet har limmats på plats.



    Jag passade även på och plankade fenan.



    Göran

  12. #112
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    oh Göran akta dig lite med det kolfiber fyrkanströret. De saknar helt tvär gående fibrer som kan hindra röret ifrån att "öppna" sig när du vrider på den. Som det är nu så finns det bara längsgående fibrer och inget som hindrar dem ifrån att dela på sig när du ska dra höjdroder.

    Ja, hoppas att du fattar vad jag menar. Men ta lite kolfiber snöre och linda runt den så är du säker. Jag skulle verkligen inte vilja att du tappar höjd kontrollen under en flygning.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  13. #113
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Som vanligt är det alltid lika stimulerande och berikande att få hälsa på i din verkstad Göran. Känner mig oerhört glad över att få komma dit då och då
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #114

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L Visa inlägg
    oh Göran akta dig lite med det kolfiber fyrkanströret. De saknar helt tvär gående fibrer som kan hindra röret ifrån att "öppna" sig när du vrider på den. Som det är nu så finns det bara längsgående fibrer och inget som hindrar dem ifrån att dela på sig när du ska dra höjdroder.

    Ja, hoppas att du fattar vad jag menar. Men ta lite kolfiber snöre och linda runt den så är du säker. Jag skulle verkligen inte vilja att du tappar höjd kontrollen under en flygning.
    Det är ingen fara på taket Daniel, jag är inte klar med konstruktionen än. Det saknar fortfarande ett par delar och två av dem kommer att låsa fibrerna fullt tillräckligt. Men tack för förslaget.


    Göran

  15. #115

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Som vanligt är det alltid lika stimulerande och berikande att få hälsa på i din verkstad Göran. Känner mig oerhört glad över att få komma dit då och då

    I vanlig ordning så är du lika välkommen. Det är alltid roligt att prata flyg, modellflyg, modellverktyg och modellmaterial. Ibland pratar vi ju till och med om annat...eller vänta nu...gör vi det?



    Göran

  16. #116

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Intressant lösning med 4-kantrör till höjdrodret, det har jag inte sett tidigare. Du får berätta mera på torsdag.
    /Lelle

  17. #117

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Intressant lösning med 4-kantrör till höjdrodret, det har jag inte sett tidigare. Du får berätta mera på torsdag.

    Det är ett sätt att underlätta ihopsättningen av stabben. Jag tror att jag skall hinna få ihop hela konstruktionen tills på torsdag när ni kommer förbi.


    Göran

  18. #118

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Två kullager har limmats fast på ändarna med hjälp av en mix a lamineringsepoxy och microfiber.



    Det här är en del till ett av gångjärnen till sidorodret. Glasfiberplatta med ett mässingsrör av lämplig dimension.



    Göran

  19. #119

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej Göran!

    Jag kan ju inte precis titulera mig som någon rutinerad byggare, men kullager, det har jag då aldrig hört talas om att man kan behöva. Nu börjar jag nog tycka att det är avanserat, om än ett fantastiskt bra byggt.

    Mvh Olov

  20. #120

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Hej Göran!

    Jag kan ju inte precis titulera mig som någon rutinerad byggare, men kullager, det har jag då aldrig hört talas om att man kan behöva. Nu börjar jag nog tycka att det är avanserat, om än ett fantastiskt bra byggt.

    Mvh Olov

    Hej Olov!

    Du är en väldigt duktig och rutinerad byggare. Men det är inte alltid som man kan hänga med i mina förvirrande svängar när jag rusar iväg i bygget och bara lämnar saker och ting hängandes i luften utan att berätta vad jag har för avsikter.

    Varför jag har valt att använda kullager ute i ändarna på kolfiberröret beror på att jag dels vill ha något stabilt som håller ihop kolfiberröret när det vrids omkring och dels för att jag kan förankra den yttre ringen så att det sitter stabilt. Jag kunde ha tillverkat en ring av plast istället för kullagerna, men risken är att plasten hade nötts ned med tiden och skapat ett glapp. Nu slipper jag det.
    Det finns ju faktiskt ytterligare ett skäl till det här valet....jag vill se om det går att göra och om det fungerar.


    Göran

Liknande ämnen

  1. Jerry Bates SBD Dauntless 100"
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 150
    Senaste inlägg: 2013-02-20, 20:24
  2. Jerry Bates B-26B Marauder
    Av ChristerL i forum Skalamodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 19:53
  3. Tomten flyger Jerry sjunger
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 21:39
  4. MJD - MFI 15 / Saab supporter 1:8 skala
    Av Glawe i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 16:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •