Reklam

 
Sidan 66 av 79 FörstaFörsta ... 1656616263646566676869707176 ... SistaSista
Resultat 1 301 till 1 320 av 1579

Ämne: Saab B-17A i skala 1/5 designad av Jerry Bates

  1. #1301

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Efter en del slipning och spackling och slipning....ja ni vet den vanliga proceduren....så limmade jag fast plastarket på höger sida. Det blir en bra grund för kabininredningen!



    Givetvis fick även vänster sida samma behandling.

    Nästa steg blir att få ut lite dokumentation ur datorn om var panellinjerna skall finnas på utsidan av kroppen så jag vet var longerongerna skall sitta på insidan.


    Göran

  2. #1302

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Med hjälp av originalritningarna, en miniräknare, några hjärnceller, en penna, en lång och en kort böjlig linjal....så är det dags att rita panellinjer på utsidan av kroppen.
    Först skall höjden på linjerna fastställas och var de börjar och slutar i längdled.



    Det kommer att bli några stycken.




    Göran

  3. #1303
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Fortsätt gärna med detaljer om hur du gör med linjerna sedan, jag ska försöka mig på att göra det på min mustang jag bygger men det blir första gången jag gör det så behöver alla tips jag kan få
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  4. #1304

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    För att få spantens nitrader på kroppens utsida rätt kan man såga ett stort hål i en spånplatta som man sen sticker in kroppen i. Man kan då lätt följa plattan med en penna så att nitlinjen för spanten blir rätt. Att på fri hand rita en spantlinje av ett plant spant på en konisk kropp är i stort sett omöjligt. Kanske kan man även använda en laserlinje först från en sida och sen från den andra ( kanske två krysslaser, en från varje sida är ett bra knep)

    Hej
    PF

  5. #1305

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    Fortsätt gärna med detaljer om hur du gör med linjerna sedan, jag ska försöka mig på att göra det på min mustang jag bygger men det blir första gången jag gör det så behöver alla tips jag kan få

    Det blir lite bilder på det med när jag kommer så långt i bygget.


    Göran

  6. #1306

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fyhren Visa inlägg
    Hej

    För att få spantens nitrader på kroppens utsida rätt kan man såga ett stort hål i en spånplatta som man sen sticker in kroppen i. Man kan då lätt följa plattan med en penna så att nitlinjen för spanten blir rätt. Att på fri hand rita en spantlinje av ett plant spant på en konisk kropp är i stort sett omöjligt. Kanske kan man även använda en laserlinje först från en sida och sen från den andra ( kanske två krysslaser, en från varje sida är ett bra knep)

    Hej
    PF
    Det låter som ett bra sätt att få fram spantraderna. Själv använder jag en laser till det när jag skall ha fram raka spantstreck.
    Just nu håller jag enbart på med longerongerna.


    Göran

  7. #1307

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    En del av alla linjerna som skall ritas på flygplanskroppen. Detta är tillräckligt för att jag skall kunna bestämma var jag skall placera longerongerna på insidan av kroppen.


    Göran

  8. #1308

    Standard

    Hur är det med färgsnöre från ända till ända? Man tycker ju att hållbarheten i riktiga flyget skulle bli bäst med en sån parabel. Men det är bara önsketänkande. :-P
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #1309

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fyhren Visa inlägg
    Hej

    För att få spantens nitrader på kroppens utsida rätt kan man såga ett stort hål i en spånplatta som man sen sticker in kroppen i. Man kan då lätt följa plattan med en penna så att nitlinjen för spanten blir rätt. Att på fri hand rita en spantlinje av ett plant spant på en konisk kropp är i stort sett omöjligt. Kanske kan man även använda en laserlinje först från en sida och sen från den andra ( kanske två krysslaser, en från varje sida är ett bra knep)

    Hej
    PF
    Ett annat sätt att rita ut spanten på kroppen kan vara detta "verktyg" enligt Dave Platt. Jag har inte själv provat men det ska fungera utmärkt!

    OBS att man måste kompensera för ev. inbyggd motorriktning på motorspantet. Man får palla under kroppen så att den står helt vertikalt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	daveplatt.jpg 
Visningar:	213 
Storlek:	44,1 KB 
Id:	61096

  10. #1310

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Hur är det med färgsnöre från ända till ända? Man tycker ju att hållbarheten i riktiga flyget skulle bli bäst med en sån parabel. Men det är bara önsketänkande. :-P
    Det borde fungera...tror jag.


    Göran

  11. #1311

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Ett annat sätt att rita ut spanten på kroppen kan vara detta "verktyg" enligt Dave Platt. Jag har inte själv provat men det ska fungera utmärkt!

    OBS att man måste kompensera för ev. inbyggd motorriktning på motorspantet. Man får palla under kroppen så att den står helt vertikalt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	daveplatt.jpg 
Visningar:	213 
Storlek:	44,1 KB 
Id:	61096
    Jag har provat den metoden och använder den relativt ofta och tycker att den fungerar klockrent.


    Göran

  12. #1312

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Jag fick gå över till plan B vad det gällde sidorna på insidan i spanarens utrymme. Kontaktlimmet som jag använde var nog för gammalt, eller för svagt, eller något annat, för det plastarken släppte efter ett par dagar. Så jag tog bort allt det där och glasade båda sidorna med 50 grams väv som sedan fick sig ett X antal omgångar med Hagmans sprutspackel med ett X antal slipningar mellan omgångarna.

    Men...nu är det dags att se till så att panellinjerna på utsidan stämmer någorlunda överens med longerongerna på insidan. Det första blev att tillverka en liten jigg så nålen jag använder för att markera med ligger 90 grader mot ytan. Nålen trycker jag rakt igenom kroppen.



    Jiggen tas bort och nålen trycks igenom hela vägen. Detta görs i båda ändarna på linjen...motsvarande längden på longerongen på insidan.



    Därefter var det bara till att ta en lagom lång linjal, pressa den mot nålspetsarna på insidan, dra ett streck....så vet jag var longerongen skall limmas fast.


    Gott nytt år förresten!


    Göran

  13. #1313

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Gott nytt modellflygs år Göran.
    Är mycket imponerand och inspirerad av dina byggen.
    Ha en fin avslappnad helg.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Senast redigerat av mrfxcoupe den 2016-12-31 klockan 19:09.

  14. #1314

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mrfxcoupe Visa inlägg
    Gott nytt modellflygs år Göran.
    Är mycket imponerand och inspirerad av dina byggen.
    Ha en fin avslappnad helg.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Tack och detsamma Peter! Jag önskar dig ett suveränt modellflygår 2017!


    Göran

  15. #1315

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Så har longerongerna hittat hem på insidan av flygplanskroppen.
    Jag använder 4x4 mm L-formad styrene lister.



    Nästa steg blir att rita linjerna för spanten, tillverka och installera dem.


    Göran

  16. #1316

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Med hjälp av krysslasern så satte jag igång och ritade in var alla spanten skall vara.
    Saker och ting sker i långsam takt just nu, men orsaken till det är att jag för ovanlighetens skull är ute i god tid med service och småreparationerna på alla de andra modellerna så det är klart när våren kommer.


    Göran

  17. #1317

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Då är det dags att tillverka en mall för spantet på insidan.

    För att kunna snickra ihop ett spant så behöver jag en mall och då behöver jag veta formen på insidan och därför använder jag utsidan på kroppen. Utsidan och insidan bör ha samma form....
    Så först ett stöd.



    Därefter klämmer jag fast en bit kartong.



    Jag måste ha en passande "penna"...så det är bara till att tillverka en av ett blyertstift och en furulist. Avståndet från höger spets på listen till stiftet är samma mått som från där stödet möter kroppen ut till kanten på kartongen....i det här fallet 42 mm....hmmmm 42....är det detta som är meningen med allt?



    Därefter är det bara till att börja rita genom att hålla "pennan" parallellt med stödet och låta spetsen på furulisten följa kroppskonturen....och vips har jag kroppsformen överförd på kartongen.



    Fram med saxen och efter lite klippning så har jag en mall som passar på utsidan av kroppen. Den passar avsevärt mycket bättre än vad bilden visar i verkligheten.....spelar 42 in här med?



    Men...det är denna mallen som jag använder. Efter lite justeringar så passar den väldigt bra.



    Så då var det bara till att föra över mallens form på två bitar 5 mm plywood som sågades och slipades till rätt form och sedan tillverkades spanten av en bit lithoplåt.



    Spantet passar väldigt bra, men jag skall justera bredden på det en aningens aning eftersom det ser för brett ut....men det är inte så svårt.
    När jag har justerat bredden så skall det monteras dit lite detaljer och borras några hål innan jag limmar det på plats.

    Då var det bara tre till spant som skall snickras ihop till spanarens utrymmen.


    Göran

  18. #1318

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Tips & Tricks!
    Ovärderliga kunskaper... och fint blir det!
    Retroholic!

  19. #1319

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Tips & Tricks!
    Ovärderliga kunskaper... och fint blir det!

    Tack Thomas!

    Jag delar gladeligen med mig av det lilla jag kan.


    Göran

  20. #1320

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Så var det andra spantet klart.
    Nu är det bara två kvar att göra.....hos spanaren. Framme i cockpiten rör det sig om troligtvis samma antal.


    Göran

Liknande ämnen

  1. Jerry Bates SBD Dauntless 100"
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 150
    Senaste inlägg: 2013-02-20, 20:24
  2. Jerry Bates B-26B Marauder
    Av ChristerL i forum Skalamodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 19:53
  3. Tomten flyger Jerry sjunger
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 21:39
  4. MJD - MFI 15 / Saab supporter 1:8 skala
    Av Glawe i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 16:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •