Nu när Catalinan är så gott som klar så är det dags att återvända till det här projektet!

Tyvärr har den här damen börjat att visa tendenser att bli en tungviktare på 21 kg, så jag har satt henne på en diet och börjat minska vikten på en hel del ställen.

Jag har bytt ut Hacker A200-6 motorn mot en A150-10 och sparade in 490 gram. Jeti 300 fartreglaget byttes ut mot ett Jeti 220 och där sparades det in cirka 50 gram. Jag kommer även att gå från en 3-blads propeller till en 2 blads. Hur mycket som sparas in här har jag ingen aning om. På grund av denna ombyggnation så blev jag tvungen att ta bort ljudanläggningen, men där sparade jag in cirka 400 gram.

Tidigare så hade jag två motor ackar precis bakom motorn och två precis bakom piloten för det fanns inte plats där framme för alla fyra. Men, jag bet i det sura äpplet och flyttade fram ackarna så alla fyra finns där framme. Genom att ta bort det överflödiga trät, kablarna, kondensatorerna och kontakterna så sparade jag in ungefär 700 gram.

Aluminiumröret som jag tänkte använda vägde 954 gram och det ersätter jag med ett kolfiberrör...som jag hittade efter en del sökande....och det väger 361 gram.....en besparing på nästan 600 gram.

Efter denna lilla diet-omgång så har damen blivit cirka 2-2,4 kg lättare, men jag är inte klar med henne...än. Det finns mer att göra.

Tack vare flytten av ackarna så blev jag tvungen att bygga om nosen på damen...en aning och bredda ack-lådan och öka på höjden....så fram kom yxan och släggan.



Jag flyttade ackarna från detta området.



Lådan blev 40 mm bredare och 15 mm högre.



Den nya ack-hållar-lådan.

Kablarna som syns i främre delen av lådan är de som skall gå till fartreglaget, men jag har inte borrat hålet igenom brandväggen....än.



De första två ackarna är på plats. De kan inte glida i sidleds och skall få denna...



...vägg framför sig så de inte kan glida framåt....



...så här och när de här två ackarna är på plats så.....



...lägger jag dit nästa batterihylla och ovanpå denna placeras...



...de sista två ackarna och då får jag denna....



...anordning. Allt detta placeras sedan i....



....batterilådan i kroppen där den säkras med två stycken M5 bultar som går rakt igenom brandväggen till andra sidan på batterilådan. Du ser de två hålen i brandväggen.



Jag tog bort en hel del vikt genom denna förändring, men givetvis förlorade jag en del på grund av denna något större batteriförvaring...men det blev mindre än 260 grams viktökning.

Arbetet med kabinhuven fortsätter. Vi håller just nu på med justeringarna av mittsektionen och jag har fått 4 stycken från olika dragningar och de blir bara bättre och bättre.


Göran