Reklam

 
Sidan 1 av 78 1234561151 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 1579

Ämne: Saab B-17A i skala 1/5 designad av Jerry Bates

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard Saab B-17A i skala 1/5 designad av Jerry Bates

    Så var det dags för dröm projektet. En Saab B-17A i skala 1/5. Jag har velat bygga det här flygplanet i en större skala så länge jag kan minnas och nu är det äntligen dags. Jerry Bates har gjort de här ritningarna till mig och nu är det dags att sätta igång med byggandet.



    Jag kommer att använda den flygande B-17A som förebild och modellen kommer att få en spännvidd på 274 cm. Vikten hamnar troligtvis någonstans runt 15 kg. Några kilo mer än det gör inget för vingen på den här kärran lär klara det.
    Vad det gäller motorvalet till kärran så har jag hela tiden velat ha en stjärnmotor i nosen på den. Men tyvärr så verkar det bara finnas metanol motorer som passar och som ser rätt ut. Det finns större stjärnmotorer med rätt antal cylindrar, men de passar tyvärr inte innanför motorkåpan.
    Zenoahs GT-80 boxer motor passar däremot perfekt innanför kåpan, men min erfarenhet av bensinmotorer är lika med noll. Visst, jag kan ju alltid lära mig.
    Men jag har tittat ganska noga på vad som skulle kunna passa när det gäller elmotorer och Magnus på MBS Rc Models håller på att leta och plocka fram förslag. Och han är väldigt duktig på att snoka fram sådana saker. Så han hittar garanterat vad jag behöver.
    Jag kommer även bara för skojs skull bygga två uppsättningar vingar. Den ena kommer att vara med landningställ och den andra kommer att få flottörställ. Jag gillar verkligen sjöflygplan så jag kan bara inte låta bli att passa på. Som tur är så kommer stabben att vara delbar så då är det väldigt enkelt att tillverka två uppsättningar av dem med. Jag vet att B-17A hade inga flottörställ, men skillnaden mellan A och B versionen var i stort sett bara motorn. Och det är ju enkelt att tillverka en motorkåpa till som passar B-versionen.



    Första grejorna på plats på ritningen... Stabben.



    Stabben är som sagt delbar och det kommer att bli en del klurande för att få en enkel delning och
    ihopsättning. Men det mesta är redan löst i teorin och nu skall det bara omsättas i praktiken.



    Eftersom det här är ett prototypbygge så kommer jag att få tillverka allt själv såsom landningsställ, motorkåpor, kabinhuv, sporrställ och en del annat. Men vad gör det? Det är ju modellbygge!
    Här håller jag på med att kolla geometrin för landningsstället. Jag har fått till måtten så att de stämmer och nu kommer jag att börja rita ritningarna i TurboCad för att sedan tillverka ställen. Ritningen är redan klar för sporrstället.



    En massa Lind trä som har limmats ihop...vad kan detta komma att bli?
    Jo, Mats Forsmark i klubben vet nog....


    Göran

  2. #2
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    WOW!!!
    Vilket super projekt att få följa. Jag kommer vara med till slutet, för det här vare sig vill eller får man missa.
    Go Göran, go
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  3. #3

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    WOW!!!
    Vilket super projekt att få följa. Jag kommer vara med till slutet, för det här vare sig vill eller får man missa.
    Go Göran, go
    Det låter verkligen trevligt att du vill följa med hela vägen fram.



    Göran

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Guideröret till vingröret har blivit limmat på plats.



    Plankningarbetet har påbörjats.



    Ovansidan är färdigplankad.



    För att jag skall få en tunn och stark bakkant så har balsan slipats väldigt tunn och sedan har jag lagt på lite 17grams kolfiber "väv" som dränktes in med tunnt CA-lim. Det är tur att man har en gasmask att använda vid sådana här tillfällen.



    Hela bottensidan är plankad. Jag har lämnat ett litet område öppet. Här skall mekaniken för höjdrodet hänga. Men tyvärr hade jag inte allt materialet hemma. Men efter ett snabbt samtal så lär det dyka upp i veckan.



    Framkanterna har limmats på plats. De har hyvlats lite grovt till rätt form.



    Göran

  5. #5
    Dicks avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    323
    Jobb
    Svets och Tillbehör AB
    Klubb
    Ripa, Tre aviatörer, Mrfs

    Standard

    detta blir spännande. lycka till
    Autopartner.se
    Tre aviatörer kivik
    Ripa
    Tunby Airport

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Dick Visa inlägg
    detta blir spännande. lycka till
    Tack Dick!

    Jag kan inte annat än hålla med!


    Göran

  7. #7
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej Göran!
    Kommer bli fin den där!

    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Hej Göran!
    Kommer bli fin den där!

    Hils
    Magnus

    Hej Magnus!

    Tack, det hoppas jag också att den kommer att bli.


    Göran

  9. #9
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Strålande! Hasse i Söderhamn har byggt en i ca samma storlek,fin kärra att ha som förebild!
    Hur mycket utrymme har du i kåpan?
    Moki 150 är några mm mindre än Zenoah 80..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Strålande! Hasse i Söderhamn har byggt en i ca samma storlek,fin kärra att ha som förebild!
    Hur mycket utrymme har du i kåpan?
    Moki 150 är några mm mindre än Zenoah 80..
    Jag har hört talas om Hasses B-17. Men jag tror inte att jag har sett några bilder på den.

    Utrymmet i kåpan är cirka 275-280 mm. Det kan ökas på något om kåpan gjuts något tunnare med inslag av kolfiber för styvheten.

    Göran

  11. #11
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard B-17

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Jag har hört talas om Hasses B-17. Men jag tror inte att jag har sett några bilder på den.

    Utrymmet i kåpan är cirka 275-280 mm. Det kan ökas på något om kåpan gjuts något tunnare med inslag av kolfiber för styvheten.

    Göran
    Hej Göran.

    Hittade en bild på Hasse asks b-17 från ett warbirdmeetig vi hade i Söderhamn för ca. fem år sedan. Inte mycket till bild i.o.f.s. men alltid något.

    Jag minns även att det var en kille med o tävlade på Barkarby för ett antal år sedan, oxå B-17 skala 1/5.
    Flög sagolikt fint. Kommer ej ihåg namnet på killen men han kom norr ifrån. Modellen lär numera hänga på Kalix flygplats enl. välinformerad källa
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	B-17 Söderhamn.jpg 
Visningar:	636 
Storlek:	81,1 KB 
Id:	33229

  12. #12
    zablars avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    107
    Jobb
    Systemutvecklare på Emric
    Klubb
    PMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Modellen lär numera hänga på Kalix flygplats enl. välinformerad källa
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	B-17 Söderhamn.jpg 
Visningar:	636 
Storlek:	81,1 KB 
Id:	33229
    Borde vara Kallax flygplats eller Luleå Airport som den numera kallas. Kalix har ingen flygplats

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Hej Göran.

    Hittade en bild på Hasse asks b-17 från ett warbirdmeetig vi hade i Söderhamn för ca. fem år sedan. Inte mycket till bild i.o.f.s. men alltid något.

    Jag minns även att det var en kille med o tävlade på Barkarby för ett antal år sedan, oxå B-17 skala 1/5.
    Flög sagolikt fint. Kommer ej ihåg namnet på killen men han kom norr ifrån. Modellen lär numera hänga på Kalix flygplats enl. välinformerad källa
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	B-17 Söderhamn.jpg 
Visningar:	636 
Storlek:	81,1 KB 
Id:	33229

    Tack Ivve!

    Den bilden var verkligen trevlig att se! Många fina modeller samlade på samma bild.


    Göran

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Äntligen!!
    En riktig B-17 / S-17, vilken maffig
    modell detta kommer att bli!

    Ja är det nån som skall göra det
    så är det naturligtvis Mästerbyggaren Sweeper...

    MVH Kent

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Det här blir ett verkligt intressant bygge. En kille i modellflygklubben jag är med i byggde för nåt år sen en B17 i skala 1:6 (ca 2 m spännvidd) med fungerande infällbara ställ.
    Men en B17 i skala 1:5 är ju bara såååååå rätt i storlek, inte för stor och kan rimligen fraktas i de flesta personbilar. Rimlig storlek på motor osv som inte gör den superdyr att utrusta.

    Där jag flyger modellflyg ofta var under krigsåren en hel armada med B17 stationerade från F7 flottiljen. Det roliga är att de har gjort kulturreservat av flygfältet, och alla byggnader sen kriget finns kvar och har restaurerats. När de invigde kulturreservatet 2003 fanns den flygande B17 Blå Johan i fullskala på plats och flög. Vid öppningscermonin stod B17 inne i servicehangaren och så fälldes hangardörren ner (fällportar) och ut rullades B17 Blå Johan... det fanns flygare inbjudna som flög B17 på detta fält under kriget. Kjell Nordström gjorde sen en uppvisning och landning med planet och då var nog inte ett ögat torrt bland de äldre gentlemännen skulle jag tro. Fältet heter Krigsflygfält 16 och tillhör statens försvarshistoriska museer.

    Nog har man stått många gånger ute på fältet och modellflugit (vi började flyga på fältet i början på 1970-talet) och undrat hur det såg ut på fältet när det stod flera divisioner B17 här, utspridda i flygplansvärn runt fältet. Att bygga en B17 har varit en dröm men jag inser ju svårigheterna. Men nu när det finns en ritning lämplig att bygga en radiostyrd modell utifrån i skala 1:5 vore man väl dum om man inte försökte sig på ett bygga så småningom, om kopior på din ritning så småningom kanske säljs? Och kanske ritning på ställen också?

    Hur som, detta bygge kommer jag att följa med stort nöje.

    http://www.krigsflygfalt16.se
    (kika under Bilder i menyn till vänster)

    http://www.brattforsheden.se/
    (kika under Historia, sen en bit ner där på sidan
    länken "Flygvapenövningen 1942" och blandade bilder "här")


    /Bo

  16. #16


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 783
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Göran, det här blir läckert!! Toppen att få följa den här tråden. På något sätt blev hösten/vintern plötsligt mindre mörk och dyster.....Lycka till!

    MVH
    Kjell Nilsson

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Tack Kjell!

    Jag har sett fram emot det här bygget så länge att vintern med dess mörker och kyla kommer bara att vara ett mindre störmoment framöver.


    Göran

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,
    Det här blir ett verkligt intressant bygge. En kille i modellflygklubben jag är med i byggde för nåt år sen en B17 i skala 1:6 (ca 2 m spännvidd) med fungerande infällbara ställ.
    Men en B17 i skala 1:5 är ju bara såååååå rätt i storlek, inte för stor och kan rimligen fraktas i de flesta personbilar. Rimlig storlek på motor osv som inte gör den superdyr att utrusta.

    Där jag flyger modellflyg ofta var under krigsåren en hel armada med B17 stationerade från F7 flottiljen. Det roliga är att de har gjort kulturreservat av flygfältet, och alla byggnader sen kriget finns kvar och har restaurerats. När de invigde kulturreservatet 2003 fanns den flygande B17 Blå Johan i fullskala på plats och flög. Vid öppningscermonin stod B17 inne i servicehangaren och så fälldes hangardörren ner (fällportar) och ut rullades B17 Blå Johan... det fanns flygare inbjudna som flög B17 på detta fält under kriget. Kjell Nordström gjorde sen en uppvisning och landning med planet och då var nog inte ett ögat torrt bland de äldre gentlemännen skulle jag tro. Fältet heter Krigsflygfält 16 och tillhör statens försvarshistoriska museer.

    Nog har man stått många gånger ute på fältet och modellflugit (vi började flyga på fältet i början på 1970-talet) och undrat hur det såg ut på fältet när det stod flera divisioner B17 här, utspridda i flygplansvärn runt fältet. Att bygga en B17 har varit en dröm men jag inser ju svårigheterna. Men nu när det finns en ritning lämplig att bygga en radiostyrd modell utifrån i skala 1:5 vore man väl dum om man inte försökte sig på ett bygga så småningom, om kopior på din ritning så småningom kanske säljs? Och kanske ritning på ställen också?

    Hur som, detta bygge kommer jag att följa med stort nöje.

    http://www.krigsflygfalt16.se
    (kika under Bilder i menyn till vänster)

    http://www.brattforsheden.se/
    (kika under Historia, sen en bit ner där på sidan
    länken "Flygvapenövningen 1942" och blandade bilder "här")


    /Bo
    Det var två väldigt intressanta länkar! Det är verkligen inspirerande att se bilder på kärran när det begav sig.

    Jag håller på och diskuterar med Jerry om ritningarna. Så vi får se vad han säger.


    Göran

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av genland Visa inlägg
    Äntligen!!
    En riktig B-17 / S-17, vilken maffig
    modell detta kommer att bli!

    Ja är det nån som skall göra det
    så är det naturligtvis Mästerbyggaren Sweeper...

    MVH Kent
    Jag håller helt och hållet med dig om att detta kommer att bli en maffig modell. Saab B-17 har karaktär så det räcker och blir över både när den är i luften och när den står på marken!


    Göran

  20. #20

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard Stjärnmotorlista

    Hej

    Bifogar en excelsammanställning av förekommande stjärnmotorer med de flesta data så man kan välja ut en passande motor vad gäller såväl effekt som mått. Kan kanske vara behjälplig i motorvalet.

    Hälsar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk
    Bifogade filer Bifogade filer

Liknande ämnen

  1. Jerry Bates SBD Dauntless 100"
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 150
    Senaste inlägg: 2013-02-20, 20:24
  2. Jerry Bates B-26B Marauder
    Av ChristerL i forum Skalamodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 19:53
  3. Tomten flyger Jerry sjunger
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 21:39
  4. MJD - MFI 15 / Saab supporter 1:8 skala
    Av Glawe i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 16:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •