Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
En liten fråga, du målar väl cockpitdetaljerna med Model Masters färger? Grundar du offsetplåten? (Aj det blev två frågor....)

Min cockpitram som är plåt hade först ett lager Hagmans på, det lossnade så klart direkt. Nu ligger det ett lager metallprimer under färgen och det verkar sitta väldigt bra. MEN på motorkåpan har jag detaljer i plåt, ingen primer men MM färgen verkar ändå sitta väldigt bra.

Så vad är din erfarenhet, behövs metallprimer när du målar med MM på offsetplåt?





En kamrat i Södertäljeklubben har en sån. Tror jag ska tigga att få låna den när det är dags!
Så vilken av frågorna vill du ha svar på?

Jag målar allt med Model Masters färger och jag använder både Enamel och Acrylic färgerna.
Enamel sitter mycket bättre än Acrylic, men Acrylic sitter väldigt bra.
Jag använder ingen grundfärg/primer utan jag tvättar av plåten strax innan målningen med T-röd alternativt aceton och det verkar fungera väldigt bra....så pass bra att när det är dags att limma fast delarna så skrapar jag bort färgen för att få plåt mot plåt och det är inte det lättaste att få bort färgen.

Nu är inga av dessa detaljer några som kommer att utsättas för något större slitage när kärran är klar, men än så länge så har jag inte sett några problem med färgens hållfasthet.

Vågen kommer troligtvis att få bekänna färg redan nu i helgen eftersom jag skall väga av Fokkern.


Göran