Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Simulator innan EDF ? även fast man kan flyga propeller innan ?

Antal röster
41. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Simulator

    8 19,51%
  • EDF direkt

    32 78,05%
  • Annat förslag skriv i tråden...

    1 2,44%
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: Ny på EDF, HJÄLP!!!

  1. #1

    Cool Ny på EDF, HJÄLP!!!

    Tja nu har jag flugit lite olika plan ett tag och utvecklat mina flygkunskaper så nu är det nog äntligen snart dags för en EDF kärra men jag har några funderingar har kollat på : http://www.nitrotek.se/f9f-panther-6...an-2-4ghz.html efter att jag hört att den ska vara bra som första edf men samtidigt så vet jag att radion i rtf paket brukar inte vara så jätte bra ;/ men det blir lite dyrt att köpa både radio och flygplan på samma gång, så jag tänkte att den här radion : http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1965 den verkar bra men inte så dyr men jag vet inte något om det märket och jag kan inte så mycket om radios överhuvudtaget, eller Asså jag vet vilka som är bra och kända och så men jag vet inte hur det funkar med mottagare och sånt passar mottagarna till den där radion till alla flygplan även edf ? Tacksam för svar !!// addde

  2. #2
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej!
    Panthern är en kanonkärra.
    Fungerar faktiskt att starta från gräs utan ställ.
    Den är också hur snäll som helst att flyga.

    Mvh
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av addde Visa inlägg
    Tja nu har jag flugit lite olika plan ett tag och utvecklat mina flygkunskaper så nu är det nog äntligen snart dags för en EDF kärra men jag har några funderingar har kollat på : http://www.nitrotek.se/f9f-panther-6...an-2-4ghz.html efter att jag hört att den ska vara bra som första edf men samtidigt så vet jag att radion i rtf paket brukar inte vara så jätte bra ;/ men det blir lite dyrt att köpa både radio och flygplan på samma gång, så jag tänkte att den här radion : http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1965 den verkar bra men inte så dyr men jag vet inte något om det märket och jag kan inte så mycket om radios överhuvudtaget, eller Asså jag vet vilka som är bra och kända och så men jag vet inte hur det funkar med mottagare och sånt passar mottagarna till den där radion till alla flygplan även edf ? Tacksam för svar !!// addde
    96 inlägg och medlem i Ikaros... har du inte en radio redan då? I så fall fungerar den säkert med Panthern :-)
    Superhero

  4. #4

    Standard

    Jo jag hade en radio men den var 35 MHz så jag sålde den tillsammans med min bränsledrivna calmato... Jag tyckte och har upptäckt att 2,4 ghz är säkrare och rekommenderas nog till en edf !! Jag har ju ganska många radios som ligger och skräpar men typ alla är bara från rtf paket och 35 MHz, eftersom den som var bra var den jag sålde :/ ända 2,4 ghz som jag har nu är den som jag har haft till min lilla Micro t-28 trojan från parkzone, men det var ju bara den som följde med i rtf paketet :/ bra att pantern funkar bra då!! Då är det bara radiofrågan som återstår... Eller är det lika bra att bara köpa rtf paketet från nitrotek ? Men någon som vet om nitrotek är ett säkert företag som man kan lita på ? Verkar ha bra modeller iallafall ! Tacksam för svar

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag skulle köpa radio från någon av Spektrum, Futaba och Multiplex. Det finns 4 andra stora märken också JR, Graupner, Hitec, Sanwa. Själv har jag Futaba och Spektrum, föredrar Futaba (sättet att programmera), Hade Hitec på 35MHz-tiden. Segelflygarna föredrar ofta Multiplex, den har gissningsvis bättre program för segel.
    Tycker du sändaren är dyr i Sverige så finns de i England till lägre pris. Spektrum DX6i är en bra sändare som saknar timer (på gasen) och trevägsbrytare, av de funktioner man behöver i början. Den har 10 modellminnen och passar till Horizons PNF-paket. Du kan även använda den till ditt RTF-paket.

    http://alshobbies.com/
    http://www.inwoodmodels.com/
    http://www.fast-lad.co.uk
    fredrik

  6. #6

    Standard

    Jag hade en hitec på 35 MHz jag också det var den jag sålde :/ Ja jag har länge varit sugen på en spektrum dx6i men den är så dyr och jag är fortfarande osäker på om det blir tull och sånt :/ men ska kolla på det...pantern finns ju även på fullkontroll utan radio och sånt Asså pnp : http://fullkontroll.se/?ProdID=352979 så det är därför jag funderar på att köpa radio löst...

  7. #7

    Standard Re: Ny på EDF, HJÄLP!!!

    Från England ska det inte vara tull. Detta är väldigt imho (in my humble opinion) men om du har tänkt växa med radion eller funderar på lite fler funktioner så tänk verkligen över valet av dx6i. Jag har en och funderar på att sälja den eftersom det är för klent med 2 2vägs switchar, inköpt för ca 2 år sen. (fint skick med 3 original mottagare och 4-5 orange om du inte ändrat dig efter det här ;-)).

    Vill man flyga lite större grejer kommer man genast i på flaps etc, och det är helt enkelt i vägen att bara ha tvåvägsswitch i det läget, eller pan/tilt på en kamera, eller kunna styra eagle tree medans man är i luften och ha flaps, eller... Listan blir lång :-).

    Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

  8. #8

    Standard

    Jaha så du tycker inte att dx6i är ett bra val om jag ska ha radion att växa med ? vad finns det för bättre alternativ då ? jag är lite inne på att jag vill ha en spectrum för då kan jag ju köpa sånadär bnf modeller och det verkar smidigt!!! men jag förstår inte det där som alla säger om trevägsbrytare och 2 tvåvägs switchar vad menas med det ? Vad är det för nåt ? Sorry om jag är okunnig men alla måste väl lära sig nångång !! Mvh addde

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En Spektrum DX6i är en enkel "instegsradio" och fungerar givetvis som en sådan men räknar du med att fortsätta med denna roliga hobby skall du nog blicka lite uppåt mot t ex 8-kanalersanläggningar. Det är som sagts många gånger inte bara antalet kanaler som skiljer utan programvaran är betydligt mera utvecklad och även det mekaniska utförandet brukar vara bättre och mera utvecklat.
    Hälsningar
    Roger

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av addde Visa inlägg
    Jaha så du tycker inte att dx6i är ett bra val om jag ska ha radion att växa med ? vad finns det för bättre alternativ då ? jag är lite inne på att jag vill ha en spectrum för då kan jag ju köpa sånadär bnf modeller och det verkar smidigt!!! men jag förstår inte det där som alla säger om trevägsbrytare och 2 tvåvägs switchar vad menas med det ? Vad är det för nåt ? Sorry om jag är okunnig men alla måste väl lära sig nångång !! Mvh addde
    En brytare kan du ha till exempelvis landställ eller klaff. Du kan även ändra flight mode, dvs ett läge för start, ett läge för landning och ett läge för normal flygning. Då kan en enda Switch sköta flera funktioner samtidigt. I startläget har du hjul ute, lite klaff och större roderutslag, i normal läget har du hjul inne, klaff uppe och mindre utslag och i landningläget har du hjulen ute, full klaff och landningsljusen tända. Allt sköts på en switch. Smidigt och enkelt.
    Superhero

  11. #11

    Standard Sv: Ny på EDF, HJÄLP!!!

    Jag hoppas du förstår mig rätt, jag tycker det är en bra radio om man bara är med på begränsningarna :-). I övrigt är det en välfungerande radio och om du inte har några gigantiska planer nu så duger den. Men tänk över så det verkligen är rätt.

    Och om den är för liten så finns dx8 och dx7 om du vill ha spektrum. Har för mig de har bättre kanaler också.

  12. #12

    Standard

    Hej! tack för alla svaren !! Tack Henke2 då förstår jag!! Nu har jag kollat lite mer på radios med lite fler kanaler men jag tror inte att jag kommer ha behov av någon bättre än dx6i radion nu på ett bra tag iallafall, för som det ser ut just nu är det inte ofta som jag är ute på fältet, jag flyger mest här hemma och på lite åkrar och så. Funderar ganska ofta på hur jag ska hinna ta mig ut till fältet eftersom det är en bit dit...

  13. #13

    Standard

    Juste glömde en fråga, Jag har en phoenix simulator här hemma men jag har ingen radio till den... Är det någon som skulle kunna länka en billig radio att bara ha till phoenix ? Sen funderar jag på att jag har ju ungefär en sån här: http://www.art-tech.cn/english/Artic...?ArticleID=346 radio här hemma den är exakt lika dan fast där det står E-FLY B11 på den i länken så står det bara Arttech r/c hobby på min och sen har även min 6 st sånnadär sträck där det står mode 1 2 3 4 6 vet nt vad det är men men... Jag har ju redan anat att den radion inte går att använda till nånting men jag funderar på om den skulle gå att använda till phoenix om man hittar nån kabel ? Om det går snälla länka gärna en kabel också för jag har försökt hitta om min den här radion går att använda men har inte riktigt förstått :/ Fattar heller inte varför jag köpte radion och en såndär mottagare till den, Jag har aldrig använt den !!

  14. #14
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av addde Visa inlägg
    ...jag har ju ungefär en sån här: http://www.art-tech.cn/english/Artic...?ArticleID=346 radio här hemma den är exakt lika dan fast där det står E-FLY B11 på den i länken så står det bara Arttech r/c hobby på min
    2.4Ghz el 27/35/40/72Mhz ? Dvs, kort el lång antenn..?
    Nån av dessa:
    http://www.art-tech.cn/english/Produ...Name=RC-System ?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  15. #15

    Standard

    den är 2,4 ghz och ser likadan ut som den jag länkade förutom texten om dom där grejerna längst ner på radion fast dom är 6 st istället för 4... och det var ingen av dom du länkade men liknande den jag länkade :/ Önskar den funkade till Phoenix simulatorn

  16. #16
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    http://www.phoenix-sim.com/support.asp

    To successfully use Phoenix, you will need the following:
    • IBM-compatible PC computer with 1.0 Ghz Pentium 3/4 or AMD Athlon/64 compatible processor
    ......
    • E-sky ETB41 2.4 ghz (no adaptor required)
    • Other E-sky ("Mini-DIN adaptor" required)
    .........
    • Art-tech 100B (no adaptor required)
    • Art-tech 100C ("Art-tech 100C adaptor" required)


    Please note that the following transmitters are not supported:
    • USB controller devices and joysticks
    • Spektrum DX7 "SE" version (This radio has no training output for R/C simulators)
    • Hobbyzone transmitters and any transmitter included with ParkZone or E-Flite Ultra Micro products
    • All Walkera except 2401, 2601, 2402, 2602 and 2801 (see above)
    • Any other transmitter without a compatible training port
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  17. #17

    Standard

    Tack men själva grejen är ju att jag har ju ingen såndär kabel som man får med när man köper Phoenix för den är borta :/ behövs den i alla lägen eller ? Eller kan man köpa en ny sån eller behövs det någon annan kabel ?

  18. #18
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Phoenix kopieringsskydd är inbyggt i kabeln, så utan den fungerar det inte.
    /\/\vh // /\/\r J.

  19. #19

    Standard

    Nehe okej tack för svaret... Men jag funderar på att köpa en simulator nu och sen vänta till jul osv med att köpa en edf jet eftersom jag faktiskt inte har någon erfarenhet av just jet så då kan jag nog spara många kronor med att köpa en simulator... Men om jag nu kör på den idén vilken simulator ska man då ha ? Jag vet att de flesta tycker att Phoenix och realflight är de bästa men nu har jag ju ingen radio och sånt så vilken är bäst att välja då tycker ni ?

  20. #20

    Standard

    Tacksam för svar !! mvh Addde

Liknande ämnen

  1. hjälp
    Av LAMEandre i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 20:05
  2. Hjälp !
    Av Sigun i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-28, 13:49
  3. hjälp!
    Av Henrik.A i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-17, 09:46
  4. hjälp
    Av Daniel L i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-05, 17:16
  5. hjälp
    Av jocken90 i forum Helikopter
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 16:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •