Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Simulator innan EDF ? även fast man kan flyga propeller innan ?

Antal röster
41. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Simulator

    8 19,51%
  • EDF direkt

    32 78,05%
  • Annat förslag skriv i tråden...

    1 2,44%
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 49 av 49

Ämne: Ny på EDF, HJÄLP!!!

  1. #41
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av addde Visa inlägg
    Sen undrar jag även det här med mottagare, om jag tex har en dx6i hemma och beställer en PNF flygplan från hobbyking hur vet jag vilka mottagare som passar just det flygplanet ?? Om man kollar på där det står Requires alltså vad som behövs så står det ju oftast bara your own TX/RX... Vad menar dom med den RX är väl sändare va ? Men TX är det mottagare eller ? Eller står RX/TX för mode 1 och mode 2 ?
    Tx = Transmitter (kan ha Mode 1 eller Mode 2. Mode 1 = trottelspak till höger, Mode 2 = Trottelspak till vänster.)
    Rx = Receiver
    PNF = Plug aNd Fly = Sätt i din egen mottagare, koppla in de redan monterade servona i din mottagare. Ack tillkommer oftast.
    BNF = Bind aNd Fly = Sitter servon + Spektrum-mottagare monterad, bind din radio till denna. Ack ingår ibland.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  2. #42

    Standard

    Tack för svaret jocke1963 då förstår jag !!

  3. #43

    Standard

    Kommer dock troligtvis bli en dx6i och troligtvis en panther...

  4. #44

    Standard

    Dx6i är en bra radio och du kommer bli helt nöjd med den, Panthern är säkert en bra flygare, jag har själv några Starmaxplan och dom flyger riktigt bra, kanske inte världens starkaste motor/fläkt men det funkar.
    Tänk på att ta ut långa svepande svängar med en EDF, jag har sett många som flyger en EDF första gången som man flyger ett propellerplan med snabba korta svängar, det bäddar för en krasch direkt...särskilt med plan som flyger på marginalen dragkraftsmässigt, tänk på att man inte har någon luftström från propellern över rodren.
    Tänk oxå på att låta motorn svalna av ordentligt mellan flygningarna, fläktpaketet Starmax använder mår mycket bättre av det.
    Sen måste jag rekommendera Multiplex Twister, den vita varianten är billig, bra seg plast i modellen, bra 69mm fläktpaket, stor, lätt, självstabiliserande, högvingad vilket gör att den flyger som den lättaste segeltrainer, samtidigt som det finns kraft i motorn för att förvandla den till en riktigt snabb sak om man trycker på lite, jag flyger min med 3 cell och 2200 mAh och det funkar fint.
    Lycka till, har du väl flugit EDF så finns det ingen återvändo att flyga något annat....

  5. #45
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sopwitharna Visa inlägg
    Dx6i är en bra radio och du kommer bli helt nöjd med den, Panthern är säkert en bra flygare, jag har själv några Starmaxplan och dom flyger riktigt bra, kanske inte världens starkaste motor/fläkt men det funkar.
    Tänk på att ta ut långa svepande svängar med en EDF, jag har sett många som flyger en EDF första gången som man flyger ett propellerplan med snabba korta svängar, det bäddar för en krasch direkt...särskilt med plan som flyger på marginalen dragkraftsmässigt, tänk på att man inte har någon luftström från propellern över rodren.
    Tänk oxå på att låta motorn svalna av ordentligt mellan flygningarna, fläktpaketet Starmax använder mår mycket bättre av det.
    Sen måste jag rekommendera Multiplex Twister, den vita varianten är billig, bra seg plast i modellen, bra 69mm fläktpaket, stor, lätt, självstabiliserande, högvingad vilket gör att den flyger som den lättaste segeltrainer, samtidigt som det finns kraft i motorn för att förvandla den till en riktigt snabb sak om man trycker på lite, jag flyger min med 3 cell och 2200 mAh och det funkar fint.
    Lycka till, har du väl flugit EDF så finns det ingen återvändo att flyga något annat....
    Jag skulle vilja säga tvärt om mot dig, att Panthern har förhållandevis gott om kraft medans Twistern är på marginalen.

    Kanske finns dem i olika versioner? Hobbyking är ju kända för att sälja andrasorteringar, men de säljer ju inte twistern.
    Superhero

  6. #46


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Stämmer bra Henke, har haft två Twister.. och ja de flyger på marginalen i synnerhet på 3s setup och originalrovan.
    Men däremot är dem relativt lättflugna och passar fint som första edf, annars så är UMX Mig15 ganska bra kandidat till första fläktkärra..men den kanske är lite för liten.

  7. #47

    Standard

    Vad menar ni med att hobbyking är kända för andrasorteringar ?

  8. #48
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av addde Visa inlägg
    Vad menar ni med att hobbyking är kända för andrasorteringar ?
    Ibland får man jättebra saker och ibland kass. "transportskador" är vanligt, sen vågar inte jag säga om skadan uppkom innan transporten. Ibland undrar man... Saker fattas i lådorna och prylarna man köper fungerar inte alltid. Jag köpte en klase ackar till mina parkflyers där vissa fungerar än medans andra var kass redan från början och andra gav upp i förtid. bla små 180mAh samt 850mAh ackar som efter 3mån på hyllan är tomma(=kass). Att jämföra med en Thunder power som legat sedan 2003 utan att laddas ur. Nanotech är kanonbra när de väl fungerar, men det gör dem bara ibland.

    Min 64mm EDF kärra går rakt upp medans kompisens knappt höll sig uppe, samma flygplan, samma låda men mitt från HAB i Sverige och det andra från Hobbyking.

    Så kort sammanfattat andrasorteringar de säljer på gott och ont, billigt är det iaf. Lite Biltema över det.
    Superhero

  9. #49

    Standard

    Jaha tack då vet jag !!

Liknande ämnen

  1. hjälp
    Av LAMEandre i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 20:05
  2. Hjälp !
    Av Sigun i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-28, 13:49
  3. hjälp!
    Av Henrik.A i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-17, 09:46
  4. hjälp
    Av Daniel L i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-05, 17:16
  5. hjälp
    Av jocken90 i forum Helikopter
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 16:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •