Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: En kanon dag med termik...

  1. #1
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    348
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard En kanon dag med termik...

    Måste bara berätta om min kanon dag på fältet idag.

    Var ute i det sköna vädret och skulle testa elseglaren som har fått några små justeringar. Det är en Callistic 1900mm spänvidd som drivs av en Hacker motor, vikten hamnar på ca 650g.

    Här i Linköping var det kanonväder för segling idag, ca 3grader och vindstilla. Vill tillägga att det inte blivit alls mycket modellflyg för min del denna säsong men under förra så har jag hittat tillbaka till segelflyget och har precis börjat hitta min första termik. Jaja, så jag skicka upp kärran till ca 300m ett par gånger och visst fanns det lite blåsor men inget som bar. Så höll det på i ca 15 min. Sen steg jag en sista gång tänkte jag, hittade en bra blåsa och hade svårt att se modellen ett tag men grymt var det, och blåsan bar i ca 15min. Överlycklig var jag och hade inga problem med att komma ner för landning. Svänger bort till änden av fältet och vänder mot mig, döm till min förvåning när det ca 15m framför mig står 2 stycken rådjur och äter och tar det lungt. Undrar hur länge dom har stått där, jag har ju trots allt varit här ett tag. I vilket fall som helst måste jag stötta med gasen för att inte landa på stackarna, skrämmer tyvärr in dom i skogen. Kan väl tillägga att landningen inte blev min bästa men upplevelsen är en av dom.

    Mvh.
    Senast redigerat av Elgstrand den 2012-10-28 klockan 18:26.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Härligt att höra!

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Elgstrand Visa inlägg
    Måste bara berätta om min kanon dag på fältet idag. Var ute i det kanon sköna vädret och skulle testa elseglaren som har fått några små justeringar. Det är en Callisto 1900mm spänvidd som drivs av en Hacker motor, vikten hamnar på straxt under 700g. Här i Linköping var det kanonväder för segling idag, ca 3grader och vindstilla. Vill tillägga att det inte blivit alls mycket modellflyg för min del denna säsong men under förra så har jag hittat tillbaka till segelflyget och har precis börjat hitta min första termik Jja så skicka upp kärran till ca 300m ett par gånger och visst fanns det lite blåsor men inget som bar. Så höll det på i ca 15 min. Sen steg jag en sista gång tänkte jag, hittade en bra blåsa och hade svårt att se modellen ett tag men grymt var det, och blåsan bar i ca 15min. Överlycklig var jag och hade inga problem med att komma ner för landning. Svänger bort till änden av fältet och vänder mot mig, dom till min förvåning när det ca 15 m framför mig står 2 stycken rådjur och äter och tar det lungt. Undrar hur länge dom har stått där, jag har ju trots allt stått här ett tag. I vilket fall som helst måste jag stötta med gasen för att inte landa på stackarna, skrämmer tyvärr in dom i skogen. Kan väl tillägga att landningen inte blev min bästa men upplevelsen är en av dom. Mvh.
    Trevligt.

    Va du på malmen och flög? tänkte åkt dit idag men blev kvar hemma.
    mycket spännande vindar där ute ibland, kan tänka mig att det kan funka för segel en del dagar.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #4
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    348
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Trevligt.

    Va du på malmen och flög? tänkte åkt dit idag men blev kvar hemma.
    mycket spännande vindar där ute ibland, kan tänka mig att det kan funka för segel en del dagar.
    Hej!

    Nej, blev inte Malmen idag, brukar vara där och flyga ibland och har hittat en del termik. Känns som man upptar luftrummet med en seglare där ibland, området är ju inte jättestort. Idag blev det en åker istället.

    Mvh.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Oki. blev åker här hemma för min del också. dock bara lite multirotorflyg idag.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Liknande ämnen

  1. Årets första termik.
    Av pilotkalle i forum Segel och Hang
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-29, 13:11
  2. Termik för första gången
    Av Gyld i forum Segel och Hang
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-22, 11:48
  3. Tråkit slut på en kanon helg.
    Av Ejnarsson i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-03-28, 03:20
  4. en kanon dag på ålleberg!
    Av kenneth67 i forum Segel och Hang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-17, 18:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •