Hallå där!

Köpte precis en begagnad spektrum dx7 sändare på ebay och den har väldigt dålig räckvidd. Har testat med ar8000 mottagaren och den gav en räckvidd på runt 10 meter när man håller bind-knappen intryckt(uteffekten sänks) istället för de 30 meter som den minst ska ge enligt instruktionsboken. Flög ändå med den i ett litet EPP-plan och jag kraschade en gång, tyckte bestämt att det berodde på att planet inte lydde spakarna.

Skaffade en begagnad ar6200 mottagare och den gav ännu sämre räckvidd. 5-10 meter med bind-knappen intryckt och 20-30 meter utan..

Jag har båda gångerna haft helt fri sikt mellan sändaren och mottagaren plus satellitmottagaren, hade dom inte instängda i planet. Mottagarna fick 5 volt båda gångerna. Det verkar alltså vara sändaren det är fel på, om inte båda mottagarna skulle vara dåliga, men det tror jag inte. Finns det några vanliga fel på dx7:an? Man kanske skulle testa att byta antennen, den är ju rätt billig. Har sökt mycket på engelska forum och där skickas dom ofta till återförsäljaren då det är fel på dom. Eftersom den är köpt begagnad från England blir ju det lite svårt för mig, troligtvis ingen garanti kvar heller. Finns det någon svensk firma som skulle kunna undersöka den? Skulle ju helst vilja fixa den själv men har ingen aning hur jag ska felsöka, någon som har några tips? Eller ska jag kasta skiten? :O


Mvh Peter