Reklam

 
Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 112

Ämne: L-59 Super Albatros

  1. #21
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Det går sakta framåt!

    Tanken har nu monterats precis mitt i tyngdpunkten, och UAT´en kom från Al´s Hobbies i går. Landingsljusen är på plats och funkar perfekt. Överväger om jag behöver ha sidroder...? Överväger dessutom om jag skal montera LADO nosretract i stället för R/C Lander´n?
    .....och servon har inte kommit än

    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  2. #22
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Du har ju vintern på dig att göra alla valen, alltid bra att fundera lite så att man är vän med tanken innan man gör någonting. Som med jetmotorköpet, det måste ta sin tid
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  3. #23
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Här kommer åtminstone lite bilder: Landingsljus!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	l-59 3-11-12 001.jpg 
Visningar:	159 
Storlek:	231,3 KB 
Id:	33409   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	l-59 3-11-12 002.jpg 
Visningar:	147 
Storlek:	223,1 KB 
Id:	33410  
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  4. #24
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Och här tankinstallation...och UAT. Fin liten grej på 80cc:Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	l-59 3-11-12 004.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	188,1 KB 
Id:	33411 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	l-59 3-11-12 005.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	169,0 KB 
Id:	33412
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  5. #25
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Du har ju vintern på dig att göra alla valen, alltid bra att fundera lite så att man är vän med tanken innan man gör någonting. Som med jetmotorköpet, det måste ta sin tid
    JEPS! Det kan hända mycket under en lång vinter...
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  6. #26

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    727
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    HK ställ sitter monterade vilket verkar funka bra, finns en verson med med mekaniska bromsar men jag har den utan bromsar.

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2017/2019

  7. #27

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    727
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Hej Pete, har använt en kavans 1dl tank som subtank vilket funkar kanon till kollibrin, med timern på 5 min så har jag ca 2 dl kvar på total tankvolym på 7dl inkl kavan subtank.

    MVH K-å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2017/2019

  8. #28
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    96 starter har jag på min mig-15 med Kolibri i sommar. Utan catchtank så har jag nödlandat två gånger, bägge gpa en skruv lossnat som går in i brännkammaren utan att jag märkt det, 2mm hål där är inge bra. :-P (Martin vet redan om detta och justerar monteringssättet givetvis). Marcs catch tank är jättesnygg, men ger bara extra vikt här enl min erfarenhet.

    Att bygga dessa små kärror är lite annorlunda eftersom att 250 sparade gram resulterar i en 10% lättare flygmaskin

    Ang ställen så har du redan min åsikt efter att ECU loggat 96 starter
    Senast redigerat av henke2 den 2012-11-04 klockan 11:21.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  9. #29
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Filtklunk och flexrör från K&S
    +

    PS tänk på att jag bara flikar in mina erfarenheter, det är inte exakt vetenskap och jag dissar inte andras val på något vis.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  10. #30
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Hur är det med en filtklunk? Ger den inte relativ stor gennomflödemotstånd ifm en så liten turbin, som Kolibri´n? Eller visar dina erfarenheter nåt annat? För i så fall skulle jag kunde se bort från UAT´en och spara vikt. Skulle en motorsågsklunk, som jag vanligtvis använder fungera lika bra som filterklunken?
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  11. #31
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av petera38 Visa inlägg
    Hur är det med en filtklunk? Ger den inte relativ stor gennomflödemotstånd ifm en så liten turbin, som Kolibri´n? Eller visar dina erfarenheter nåt annat? För i så fall skulle jag kunde se bort från UAT´en och spara vikt. Skulle en motorsågsklunk, som jag vanligtvis använder fungera lika bra som filterklunken?
    Jag testade lite olika klunkar där en sintrad klunk gav motorstopp på direkten, en "fuel magnet" funkade ungefär halva tanken och filtklunken tömmer tanken till sista droppen. Motorsågsklunk kanske fungerar också.

    Ju mindre turbin desto mindre soppa och desto mindre kritiskt med flödet.



    Sintrad


    Fuelmagnet
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  12. #32
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Tittade på en L59 igår som en kompis bygger med T25 Kolibri. Han hade inte haft lika mycket tur och fått en modell med söndrig klädsel på flera ställen, kroppen var även bananformad, inte jättemycket men på gränsen till vad man kan acceptera. Många ytor som skall vara konvexa var insjunkna dessutom, exempelvis runt fenan.

    Jag noterade även att den fäller nos stället framåt, vilket i sin tur ger ett mekaniskt stopp, så här tror jag RC-lander ställen kan tänkas fungera bättre, värt att testa iaf.

    2st 2100mAh 2S får lätt plats i nosen vid sidan av nos stället, en rektangulär 800cc tank(samma som i min Mig-15 på TP och motorn strax bakom borde ge hyffsat rätt CG utan massa bly.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  13. #33
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Jag är kanske lite okunnig...K&S ????


    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Filtklunk och flexrör från K&S


    +

    PS tänk på att jag bara flikar in mina erfarenheter, det är inte exakt vetenskap och jag dissar inte andras val på något vis.
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  14. #34
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Tittade på en L59 igår som en kompis bygger med T25 Kolibri. Han hade inte haft lika mycket tur och fått en modell med söndrig klädsel på flera ställen, kroppen var även bananformad, inte jättemycket men på gränsen till vad man kan acceptera. Många ytor som skall vara konvexa var insjunkna dessutom, exempelvis runt fenan.

    Jag noterade även att den fäller nos stället framåt, vilket i sin tur ger ett mekaniskt stopp, så här tror jag RC-lander ställen kan tänkas fungera bättre, värt att testa iaf.

    2st 2100mAh 2S får lätt plats i nosen vid sidan av nos stället, en rektangulär 800cc tank(samma som i min Mig-15 på TP och motorn strax bakom borde ge hyffsat rätt CG utan massa bly.
    Jag hade tur med min L-59.. Men har läst på HK sidan, att många har fått sina modeller skadade under frakten.

    Tänkte att låta bli installera insugningsductarna. Sparar 85gr i vikt. Frågan är om inte också sidroder kan slopas? Får se hur nosstälet funkar, när det blir dags.
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  15. #35
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av petera38 Visa inlägg
    Jag är kanske lite okunnig...K&S ????
    K&S är tillverkaren av flexslangen i bilden. Hobbyhandlare, exempelvis HAB fixar om du vill.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  16. #36
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Jag använde en sån flexslang i min Savex Albatros. Köpte den hos HAB. Vad är namnet på tillverkaren som bokstavarna K&S står för?
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  17. #37
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av petera38 Visa inlägg
    Jag använde en sån flexslang i min Savex Albatros. Köpte den hos HAB. Vad är namnet på tillverkaren som bokstavarna K&S står för?
    Ja...

    http://ks.jp.org/ks_e/index.shtml
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  18. #38
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Håller på att skrapa av lack av anläggs-ytorna till insugningarna. Tjockt skick! Innan jag limmar dom på. Passar perfekt.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L-59 9-11-12 001.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	162,8 KB 
Id:	33531   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L-59 9-11-12 002.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	197,5 KB 
Id:	33532  
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  19. #39
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Limmar dem med Locktite Hysol:
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L-59 9-11-12 004.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	173,5 KB 
Id:	33535  
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  20. #40
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Glasfiberducterna tar jag bort och sparar nästan 90 gr. Turbinen är inte så kritisk som en EDF.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L-59 9-11-12 003.jpg 
Visningar:	99 
Storlek:	194,5 KB 
Id:	33537  
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

Liknande ämnen

  1. Svar: 79
    Senaste inlägg: 2013-06-03, 21:45
  2. Review E-flite Albatros D.Va 25e
    Av affas i forum Skalamodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-24, 22:15
  3. Super Tigre 91
    Av CNI i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 10:42
  4. FF9 Super 9C
    Av Baronen L-A i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 18:35
  5. Super Cub
    Av Dacke i forum Allmänt om flyg
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-22, 11:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •