Reklam

 
Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 112

Ämne: L-59 Super Albatros

  1. #81
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Hej Magnus,

    Jag såg att du gett upp dit F-15 projekt, pga problem med utblåsröret? Helt exakt vad var problemet?

    Jag har använt en liten 80cc UAT på L-59´an för att få fram tyngdpunkten. Den ger ca 100 gram mer totalt. När jag finkalibrerar TP, är det med full UAT men tom huvudtank och ställen ute, möjligtvis med modellen på rygg.....

    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  2. #82
    Bauas avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    862
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej Pete!
    Tack för svaret.
    Problemet med röret står i tråden, jag skulle helt enket få börja skära i kroppen för att få grejerna på plats vilket skulle förstöra profilen på kärran. Christers Söderhälls svetsverktyg var för stora för att kunna göra ett passande rör till F15.
    Vad som händer med den kärran få vi se framöver.

    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  3. #83
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Om en motor inte passar kan man ju tänka om ;-)

    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  4. #84
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    YEP! Precist vad jag tänkte.... Ibland måste man vara lite innovativ....

    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  5. #85
    Bauas avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    862
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    He he! Ja ett dubbelmontage hade varit mumma!
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  6. #86
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Då är jag i stort sett klar med Albatrossen. Alla tre LiPo ackar är försedd med krympplast och insatt i hjulbrunnen med kardborre band. Slutvikten hamnade på 3100 gram!
    Finjustering av tyngdpunkten återstår, men det blir inte mycket bly i nosen.
    Ackarna sitter, 2 på vardera sida av hjulbrunnen och 1 i mitten.

    /Pete

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L59 - 9.1.13 004.jpg 
Visningar:	173 
Storlek:	44,1 KB 
Id:	35752Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L59 - 9.1.13 001.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	334,1 KB 
Id:	35753
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  7. #87
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Gjorde en simpel rig för att balansera modellen. 24cm ut från nosen och 5cm in på vingen. Där ska den balansera.
    Bara knapp 40gr blykrävdes, och den var klar! Totalvikt med full UAT: 3.140 gram.

    /Pete
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	l-59  11.01.13 002.jpg 
Visningar:	195 
Storlek:	58,7 KB 
Id:	35827Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	l-59  11.01.13 001.jpg 
Visningar:	213 
Storlek:	277,9 KB 
Id:	35828
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  8. #88
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av petera38 Visa inlägg
    Gjorde en simpel rig för att balansera modellen. 24cm ut från nosen och 5cm in på vingen. Där ska den balansera.
    Bara knapp 40gr blykrävdes, och den var klar! Totalvikt med full UAT: 3.140 gram.

    /Pete
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	l-59  11.01.13 002.jpg 
Visningar:	195 
Storlek:	58,7 KB 
Id:	35827Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	l-59  11.01.13 001.jpg 
Visningar:	213 
Storlek:	277,9 KB 
Id:	35828

    Kool! Det blev lättare än jag gissat! Provflygning i morgon då?
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  9. #89
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Om jag nu bara visste, hur man startar upp den där Kolibri-jävel? Kommer ju utan någonsomhelst instruktion!!!
    Du, Henke, du som är expert på Kolibrier, kunde kanske berätta hur man programmerar ECU´en? Är det samma som t.ex på Wren? De har samma Gaspard ECU och GSU.
    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  10. #90
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av petera38 Visa inlägg
    Om jag nu bara visste, hur man startar upp den där Kolibri-jävel? Kommer ju utan någonsomhelst instruktion!!!
    Du, Henke, du som är expert på Kolibrier, kunde kanske berätta hur man programmerar ECU´en? Är det samma som t.ex på Wren? De har samma Gaspard ECU och GSU.
    /Pete
    Exakt samma ja.

    http://www.lambert-modellturbinen.de/seite7.html

    http://www.kingtechturbines.com/doc/FAD01.pdf

    svensk översättning (kommer göra en ny egen snart) http://tinyurl.com/cjd6as8
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  11. #91
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Tänkte det väl...bra, då borde det inte ställa till med problem...!?

    Finjusterade CG och det visade sig, att det behövdes faktisk bara 20gram bly!!

    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  12. #92
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Nu är ballasten limmat på plats ute i nosen och turbinen är programmerat, då är det bara att avvakta bra väder.....
    Härmed är tråden slut tills vidare, tack för alla kommentarer.

    Dags att påbörja ett nytt projekt.

    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  13. #93

    Standard

    Väntar med spänning på att få se en film på när du spakar den här kärran. Har själv beställt hem exakt samma kärra och väntar på att den snart ska landa i ett paket här hemma.

  14. #94
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Hej,
    Om du har tur, kommer din L-59 oskadad fram. Jättefin modell, som enligt trådarna jag har läst, flyger väldig bra, om än rätt så fort. Vad tänker du att sätta i? Fläkt eller turbin?
    När det blir premiär vet jag faktisk inte, det finns några modeller, som är längre fram i kön!!!!

    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  15. #95

    Standard

    Jag ska sätta i en turbin.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  16. #96
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Med lite planering går det faktisk att sätta den helt bak i, så du släpper utblåsrör. Lycka till med projektet.

    /Pete
    Senast redigerat av petera38 den 2013-06-20 klockan 11:10.
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  17. #97

    Standard

    -Ja jo jag har väl tänkt sätta den på liknande sätt som du har gjort. Modellen är ju som gjord för microturbin.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  18. #98
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Det går faktisk också att stoppa i en Wren 44 gold turbin: http://www.youtube.com/watch?v=jCOXm4PmQVc
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  19. #99
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av petera38 Visa inlägg
    Det går faktisk också att stoppa i en Wren 44 gold turbin: http://www.youtube.com/watch?v=jCOXm4PmQVc
    Jesus... Wren 44 är verkligen en biffig pjäs på nästan 700gram. Snacka om glidtal som en flygel

    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  20. #100
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    De tre attrapp-turbiner du har på din bild: Kolibri, P-20 och Wren 44? Stämmer det?

    Det är en skillnad på ca 405 gram mellan Wren´en och Kolibri ´en. När det rör sig om så små modeller, är det mycket extra vikt!
    Och med en centermonterat Wren tillkommer det dessutom utblåsrör.
    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

Liknande ämnen

  1. Svar: 79
    Senaste inlägg: 2013-06-03, 21:45
  2. Review E-flite Albatros D.Va 25e
    Av affas i forum Skalamodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-24, 22:15
  3. Super Tigre 91
    Av CNI i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 10:42
  4. FF9 Super 9C
    Av Baronen L-A i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 18:35
  5. Super Cub
    Av Dacke i forum Allmänt om flyg
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-22, 11:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •