Jag fick min 9xr igår.
Jag har läst en massa negativa saker den senaste veckan, så jag hade inte så höga förväntningar. Nu är jag positivt överraskad.

Det positiva:
Radion är betydligt bättre byggd än min 9x. Bättre brytare, bättre spakar, mycket, mycket bättre trimmarknappar.
Radion hålls ihop av betydligt fler skruvar än tidigare. Detta tillsammans med det faktum att radion är tunnare än 9x gör den mer kompakt. Den känns "bättre". Ungefär på samma sätt som ett elverktyg känns bättre jämfört med en leksak.
Jag skruvade isär radion för att se hur den var konstruerad och det var också positivt. Snygga mekaniska lösningar och dessutom var alla lödningar på brytarna säkrade med lim. Mycket bra!
De har valt att använda en 3s balanskontakt för strömmatning. Batterilådan är enorm. Man kan använda vilket 3s-batteri som helst upp till storleken för en 2500 mAh. Suveränt.
Jag har provat att köra radion på 2s och det verkar fungera alldeles utmärkt.
Bakgrundsbelysningen och en programmerarport finns monterade från start. Det och den bättre sammansättningen gör att man inte behöver modda radion.
Modulfacket sitter högst upp på radions baksida. Inte mitt på baksidan. Detta gör att antennen hamnar där man vill ha den.
Förkromningen på framsidan verkar vara av bra kvalitet. Ytan känns som metall, inte som plast.

Det negativa:
Radion är gjord för att flyga med tummarna. Då hamnar brytarna precis vid fingerspetsarna. Men jag flyger med pincettgrepp och då hamnar de övre brytarna för långt bort.
Menyknapparna (upp, ned, vänster, höger) känns inte lika distinkta som på 9x.
Smaken är som baken, men jag tycker den är ful. Fat lite cool samtidigt. Men mest ful.
Man kan glömma att montera moddar i lådan. Den är full.
Den inbyggda antennen är jag tveksam till, inte på grund av antennen i sig (den ser väldigt seriös ut), utan på grund av att risken finns att kontakten kan slitas av att man byter modul ofta. Men man behöver ju inte köpa HobbyKings kommande DSM-modul.

Om inte radion har några enorma dolda fel så tror jag att HobbyKing kommer att sälja hur många som helst av de här.