Reklam

 
Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 155

Ämne: Hobbyking ny radioTurnigy 9XR

  1. #41

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Nu tycker iofs jag att det va henke som va dryg från början , men alla uppfattar vi text olika.

    Tycker det vore kul om nån kunde jämföra lite med andra apparater i den prisklassen.
    Jämföra mot en futaba,jr eller spektrum tycker jag är rätt ointressant för dom bör spela i en annan division.

    Räknar inte med att den skall kännas som min futaba i handen.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  2. #42
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Jämförde med de kineser man öppnat skrev jag ju; har sett både sneda o vinda kontaktlister där kontakt saknats sas plus lödningar som ser ut att komma från snuskopp typ.
    Tidigare radios har fö. varit futaba från 6,7,10 över 8an o nu till 14sg - men det är något helt annat om man ska jämföra mot $50radion...
    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Jämföra mot en futaba,jr eller spektrum tycker jag är rätt ointressant för dom bör spela i en annan division.
    Så länge man flyger likadana flygplan med sändaren och den programmässigt förmodligen överträffar många kvalitetsapparater från 5år tillbaka så måste man ju kunna jämföra. Sen har ju förvisso gamla trotjänare som Futaba Guld mfl mestadels handlödningar och fungerar. Dock ser det onödigt illa ut i en produkt som skulle kunnat vara ganska prydlig.

    Så får väl fortfarande hoppas på en uppdaterad layout.

    Hur var det med gamla varianten, gjordes förbättringar i den under livslängden?
    Superhero

  3. #43
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Nu tycker iofs jag att det va henke som va dryg från början , men alla uppfattar vi text olika.
    Vi har ju haft någon dust innan så jag upplever dig också alltid från "fel håll" så att säga. Men försöker läsa två gånger i lugnt tempo innan jag skriver.
    Superhero

  4. #44

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Så länge man flyger likadana flygplan med sändaren
    ---osv
    Du skojar, antar jag... iaf med tanke på hastigheterna du skriver om.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  5. #45

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Vi har ju haft någon dust innan så jag upplever dig också alltid från "fel håll" så att säga. Men försöker läsa två gånger i lugnt tempo innan jag skriver.
    Jupp det har vi och det kommer säkert hända igen.

    Tror säkert att den överträffar en del apparater , men inte t8fg och dx8or och liknande sändare i den prisklassen och ungefär samma ålder.

    Kan dock tänka mig att den slår tillex en dx6a och kan tävla mot en 7a , men högre än så är jag tveksam till.
    Nu vet jag iofs inte hur dom nya dx7orna är kanske är nästan samma som dx8?
    Jr har jag bara haft xg8an och även den är nog svår att tävla mot.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #46
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Du skojar, antar jag... iaf med tanke på hastigheterna du skriver om.
    Jag har inte denna sändaren. Men skulle jag byta från den jag har så måste jag ju jämföra mot den jag har. Har jag en JR PCM9 och vill byta till något motsvarande fast på 2.4ghz, något som klarar 3S li-po osv så är det väl inget konstigt i det. Läser man respektive produktblad så framgår det ju inte att det rör sig om olika ligor, det går man ju själv googla sig till i så fall.
    Superhero

  7. #47

    Standard

    Om man på fullt allvar förväntar sej samma resultat i jämförelse mellan produkter med prisskillnad faktor 10 eller mer så förstår jag ev. besvikelser; brukar inte finnas någon magi i att man får vad man betalar för - ja, om man inte blir lurad på något vis förstås eller råkar fynda rejält.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  8. #48

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Förstår inte varför man ska klaga?
    HK erbjuder en fantastisk radio med många många möjligheter för bara 500kr! Varför jämföra med en radio som Spektrum elr Futaba för flera tusenlappar, självklart är det enkelt för er att va spydiga när ni är fästa vid era märkes sändare!

    Alla, inkl. mig själv vill och kan inte lägga ner tusenlappar på en sändare. Därför är detta en utmärkt sak som hobbyking erbjuder.

    Bara för att va dryg i käften nu, så har jag en moddad Turnigy 9x med FrSky och open9x som lätt tar dom bättre apparaterna på marknaden!

    Vet inte om jag har så mycket att säga till om, är bara 15år, men ta o chilla lite med erat "forumbråk"... Inte så kul när det förekommer otrevligheter, med tanke på att våran skara är så pass liten så måste vi hålla ihop
    Mvh Sebastian

  9. #49

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Anledningen att jag är fäst vid min är för att jag testat olika och tyckte Futaban passade mig bäst. det har inget med vilken som är bäst att göra.

    Om man kikar på bilderna på denna sändare och en som kostar ex antal tusenlappar så ser man skillnad , det handlar inte om funktion .

    Jag vet att min futaba klarar ett fall från en meter ner i golvet gör tillex en turnigy det? mycket skeptisk.
    men det kan fortfarande vara en bra sändare.

    Jag kommer klämma lite och kika lite på Blomsters bara han tillåter och jag tycker det ska bli spännande och se vad dom lyckats skapa för den pengen.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #50

    Standard

    Jag har ingen förståelse heller att man (vissa personer, ni vet nog vem/vilka jag syftar på) ALLTID klagar på det som är billigt. Verkar som det är status grej att man inte ska köpa billiga grejer. Jag tror dessutom att dessa personer aldrig ägt utrustningen de pratar om....Jag har köpt min första sändare förra året och det var Dx6i....senare upptäckte att det fanns Turnigy 9x som var mycket billigare, köpte den....och vad hände sen ? Jo...jag slutade helt enkelt att använda min Dx6i under resten av säsongen !!! Så bra var min 9x radio (visst jag har moddat den men det var bara roligt att göra själv).....och det kan inga inlägg från exempelvis henke ändra på eftersom jag VET vad jag HAR och det jag har räcker för mig just nu.....visst....henke kommer kanske fråga om jag flyger RIKTIGA modellflyplan....jo, för mig är det det.................

  11. #51
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Om man på fullt allvar förväntar sej samma resultat i jämförelse mellan produkter med prisskillnad faktor 10 eller mer så förstår jag ev. besvikelser; brukar inte finnas någon magi i att man får vad man betalar för - ja, om man inte blir lurad på något vis förstås eller råkar fynda rejält.
    Både ja och nej. Det var därför jag undrade vad man jämför mot när man tycker den är bra. Alltså, jämför man mot de vedertagna instegssändarna eller mot sådana man får med i biltemas flygplan. Jag hade hoppats på att sladdarna till spakarna iaf inte gick inne bland rörliga delar. Det handlar liksom om klantig design snarare än att pressa priset. Sen tvivlar jag inte på att dem har städat en del mot den tidigare modellen. Så med lite flyt kommer något som verkligen kan jämföras på alla plan till ett bra pris.
    Superhero

  12. #52


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bil sebbe Visa inlägg
    Bara för att va dryg i käften nu, så har jag en moddad Turnigy 9x med FrSky och open9x som lätt tar dom bättre apparaterna på marknaden!
    Hej Sebbe,
    Det är ju bra jättebra att du är nöjd med din sändare som säkert kan ha trevlig programvara men vi som varit med ett tag har också ofta den erfarenheten att det är den mekaniska biten i sändaren som är den kritiska - inte elektroniken i sig som säkert kan vara av samma kvalitet i den billiga sändaren som i en lite dyrare Futaba, Spektrum, JR eller vad man nu vill jämföra med. Så ditt uttalande, om än skrivet med glimten i ögat, är nog att ta i alldeles för mycket är jag rädd för. Det är mekanisk kvalitet och kvalitet i hopsättningen som tyvärr brukar kosta pengar. Har man en kvalitetsradio så är det inte ovanligt att den kan fungera utan problem i både 10 och 20 år vilket jag tvivlar en aning om beträffande Turnigy-sändarna. Å andra sidan - bara dom fungerar och inte orsakar kvaddar så har man ju råd att byta oftare med en billigare radio...
    Hälsningar
    Roger

  13. #53


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Tycker inte att man skall behöva modda en radio, för att få den att fungera alls. Om den dessutom vänder sig till t.ex instegs piloter så vill man ju ha en radio som fungerar direkt, utan att behöva pilla i den. =) Jag välkomnar dessa billigare radios, för det kanske kan få de mer etablerade märkena att kanske "ge lite mer radio" för pengarna.
    Faktum återstår, vill man ha service mm så bör man kanske välja en radio som säljs i närheten (inom Europa).
    Krånglar din radio, skickar du den då på service i Kina? . =) Visst för 60 dollar så kan man köpa en ny.

    Sen vetskapen att de mer etablerade märkena har en helt annan kvalitets kontroll gör att mitt val står klart, i synnerhet om jag skall köra mina större/dyrare/snabbare kärror. För inomhusflyget så bryr jag mig inte särskilt då jag kör piratmottagare till dem redan.

    Peace out!

  14. #54
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mickmick Visa inlägg
    Jag har ingen förståelse heller att man (vissa personer, ni vet nog vem/vilka jag syftar på) ALLTID klagar på det som är billigt.
    På samma sätt har jag ingen förståelse för varför något dåligt skall hyllas som bra bara för det är billigt. Alltså, om de nu drar kablar mot rörliga delar så är det för mig exakt lika illa om det är i en sändare för 500kr eller i Futabas färgskärmsförsedda sändare för nästan 23000kr. Resultatet blir det det samma, att man riskerar att kvadda. Jag köper gärna något bra för mycket pengar, men jag köper ogärna dåliga saker ens om det är billigt.
    Superhero

  15. #55

    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    41
    Jobb
    Logistik
    Klubb
    TMFK

    Standard

    Alla har tyvärr ej samma ekonomiska förutsättning för att bedriva denna hobby..
    Detta medför att man väljer billigare servon ackar fartreglage radios osv..

    Många ggr är det samma kille och maskin som tillverkat produkten på dyrt vs billigt..
    Många saker säljs under olika namn och olika kvallitetskrav..


    Jag tycker man skall vara ödmjuk och tänka lite innan man förkastar allt billigt..

    jag blir väldigt glad när det kommer nya folk till vår klubb oavsett vad det är för märken på deras pryttlar..
    Det enda jag bryr mig om är säkerheten och försöker vara behjälplig med råd om dom vill ha det..


    Åter till Topic..Jag anser denna radio vara extremt prisvärd och ej bara som "förstaradio"
    Nu har jag ej sett just denna radio,men tror starkt på den!!

    MVH Janne.J

  16. #56

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    På samma sätt har jag ingen förståelse för varför något dåligt skall hyllas som bra bara för det är billigt.
    De som sager att den är bra är de som ANVÄNDER utrustningen.....de som gnäller är oftast de som har DYRA grejer och aldrig ens använt utrustningen de uttalar sig om.....det är det som gör skillnaden. Om utrustningen uppfyler mina behov till en rimlig kostnad då sager jag att den är BRA. Att säga BRA behöver inte vara att jämföra......hade jag sagt BÄTTRE/BÄST/SÄMRE etc skulle innebära att jag jämför mot något annat.....

  17. #57
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mickmick Visa inlägg
    Om utrustningen uppfyler mina behov till en rimlig kostnad då sager jag att den är BRA.
    Håller med dig där!
    Superhero

  18. #58


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Kan inte annat än att hålla med Ken - en nybörjare (speciellt) skall väl inte förutsättas börja med att kontrollera och i värsta fall också modifiera sin sändare innan den fungerar bra både programvarumässigt och mekaniskt - t ex kolla lödningar, kablar och batterihållare. Och detta är definitivt säkerhetsrelaterat.
    Visst har väl vi gamla uvar, som levt under Televerkets tidigare stränga krav på anläggningar, kanske lite mera respekt för detta med kvalitet och tillförlitlighet och det är möjligt att vi idag kanske har för stora krav men hellre har jag det än motsatsen. Sen respekterar jag givetvis att alla inte har ekonomiska förutsättningar att köpa dyrare anläggningar men idag behöver inte en anläggning av välkänt fabrikat kosta mera i absoluta pengar än vad den gjorde när jag själv som studerande ungdom började RC-flyga runt 1970 - alltså för över 40 år sedan. Jag fick då betala ca: 1500 kr för en enkel 5-kanalsanläggning...gissa vad det skulle motsvara idag... En ny bil av de mera populära modellerna kostade då ca: 15.000 kr vill jag minnas... Så nog fick man kämpa för att få ihop pengar till sina drömmars hobby...
    Bara så att ni som är lite yngre får lite mera bakgrund till en del av våra kommentarer.
    Hälsningar
    Roger
    PS: Skall vi vara riktigt krassa så är det säkert inte ens tillåtet att modda radion själv eftersom den förhoppningsvis är godkänd enligt bl a CE-normerna - vad nu det är värt... Det är trots allt en av de mera avgörande komponenterna när det gäller säkerhet.

  19. #59

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
    Tycker inte att man skall behöva modda en radio, för att få den att fungera alls. Om den dessutom vänder sig till t.ex instegs piloter så vill man ju ha en radio som fungerar direkt, utan att behöva pilla i den. =)

    Peace out!
    Jo Ken....att modda innebär för mig att få något att fungera bättre eller göra något åt designen.

    När vi snackar om instegs piloter så är jag en sådan. Dvs började under förra året från NOLL, första radio Dx6i + Phoenix sim...sen fick tips om Turnigy 9x och när jag ändå beställde massor av grejer från HK så passade jag på att beställa 9x radio. Ute på fältet använde jag sedan min 9x till minst 80% av tillfällen. Att modda var lärorikt och roligt för en nybörjare som jag.

    Idag räknar jag Turnigy 9x som min bästa affär under förra året. Aldrig sagt att den är bäst....den fyller mina behov och troligen kommer även att räcka till under nästa år. Dx6i ligger kvar hemma för det mesta oanvänd.

  20. #60
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Efter att ha suttit och känt och klämt på den i en dag, måste jag konstatera att kvalitéten verkar helt ok, speciellt om man beaktar vad den kostar.

    Men menysystemet är det värsta jag har sett... Jag är van vid JR sen 32 år tilbaka och har en PCM 9XII med spektrum modul, tyvärr är modellminnet totalt fullt, så jag tänkte att det här skulle vara en billig lösning, att flytta över allla inomhusplanen till 9XR för att frigöra modellminne i JR-radion.
    Och det fungerar säkert, trots ett trassligt menysystem där man måste hoppa fram och tillbaka, aktivera funktioner på ett ställe, ställa in värden på ett annat ställe och allmänt ologiskt.

    Nu har jag bara flugit lite Blade mQX i vardagsrummet, men så långt fungerade det utmärkt.
    Jag får se hur det känns på inomhusflygningen till helgen...

    Jag köpte OrangeRX DSM2/DSMX modul till min 9RX, och så här långt har den fungerat klockrent, inga bindningsproblem eller liknande som tydligen de första batcharna var drabbade av. Men det är ju ruskigt klantigt av HobbyKing att inte modulen har en antennkontakt som passar i kontakten till 9XR's inbyggda antenn, likaså att inte det speciella batteriet med inbyggd spänningsövervakning och laddningsregulator har släppts ännu.
    /\/\vh // /\/\r J.

Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Hobbyking´s motor!
    Av Pekkala i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2014-06-30, 09:29
  2. Hobbyking f4u corsair
    Av grand14 i forum Nybörjare
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-10-12, 08:35
  3. Hobbyking
    Av bataki i forum Helikopter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-04, 09:25
  4. HobbyKing FPV / UAV
    Av streem i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-10, 11:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •