Reklam

 
Sidan 8 av 8 FörstaFörsta ... 345678
Resultat 141 till 155 av 155

Ämne: Hobbyking ny radioTurnigy 9XR

  1. #141

    Standard

    Hjälp!

    Hej förresten!

    Jag har skaffat min första radioanläggning och det blev en 9XR men funktionen verkar inte vara OK.

    Den funkade till att börja med men nu meddelar den "Alert - throttle not idle" vid uppstart.
    (och givetvis har jag dragit ner reglaget till idle)

    Jag kan gå förbi felet genom att trycka på "any key" men anläggningen fungerar inte vad gäller motorn, denna står bara och piper samt rycker. Rodren fungerar dock som dom ska.

    Finns det någon som vet om det går att reseta det hela eller om det är fel i poten som styr gasen?
    Finns det nåt enkelt sätt att fixa poten på insidan eller är det garantiretur till Hobbyking som gäller?

    Med vänlig hälsning, Hans Lindgren

  2. #142

    Standard

    Du berättar inte om du kalibrerat radion; minns inte hur man gör i orginalprogramvaran men jag håller vä. nedtryckt en stund tills radiomenyn poppar upp och stegar sedan igenom tills kalibreringsmenyn för spakar och vred dyker upp.

    Sen hade jag på just gasen liknande problem, att den ändrade sej. Visade sej vara låsbleck på insidan; det som håller fast potentiometern för gasen - blecket satt inte ordentligt i sin plastskåra så jag droppade lite smältlim på det och sedan har det bara fungerat.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  3. #143
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    9xr har tyvärr ännu sämre spak-pottar än 9x. Dessutom är den mekaniska upphängning inget vidare. Resultatet är att spakarna ger större utslag i hörnen, än de ger i mitten. För alla kanaler förutom just gasen spelar detta ingen roll, men i och med att gasen alltid ger några procent + när den står i bottenläget, så får man den effekt du beskriver.

    Jag har gjort en fix för problemet som gör att kalibreringsvärdena i hörnen ignoreras. Den finns i OpenTX för 9XR. Jag tror att Bertrand nu lagt in stöd i CompanionTX för att välja 9XR som radio nu (jag gjorde fixen för rätt länge sedan, men det gick till att börja med inte att välja 9XR som radio i CompanionTX, man fick välja 9x istället och där finns ingen fix eftersom 9x inte har problemet) .
    Om du laddar OpenTX för 9XR och kalibrerar om så bör problemet försvinna.

    Ett annat alternativ är att kalibrera om men bara röra spakarna i ett kors upp-ned, vänster höger. Detta funkar i alla FW-versioner.
    Tryck inte throttle-spaken hårt nedåt när du kalibrerar, detta ger också för höga värden!

  4. #144

    Standard

    Hej och tack för svaret!

    Kalibrerat har jag gjort (ett par ggr för skojs skull, nybörjare) samt åtskilliga för att försöka lösa problemet men det har inte påverkat nåt.

    Låsblecket lät intressant så jag skall skruva upp lådan inom snart och kolla hur det ser ut (hellre det än skicka eländet till Hong-Kong).

  5. #145

    Standard

    Har nu provat att kalibrera i korsled enl tipset men det hjälpte inte.

    Märker att indikatorn på displayen ibland "låser" sig i nedersta pixelläget på skärmen, i övre delen stannar indikatorn en pixel från maxläge och går endast till max mha fjäderbelastningen i spaken, samma gäller oftast i nederläget. Ingen skillnad även om jag rör spaken fram/åter upp/ner.

    Hur man får in en mjukvarufix i maskineriet har jag inte en susning om, antar att man behöver en programmerare att ansluta till USB?

    Lutar mer åt fel på potten så det blir nog att starta där.

  6. #146
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Det låter lite som om du har mekaniska/elektriska problem med potarna :-(
    Precis som du misstänker så kommer inga kalibreringar eller mjukvarufixar i världen att kunna lösa detta. Det är nog en bra idé att göra som du tänkte, dvs att öppna sändaren och kolla att potarna inte sitter löst. Konstruktionen är tyvärr inte den bästa. Jag fixerade en av mina med lite smältlim.

    Du kan samtidigt passa på att fixera kablarna som går mellan de övre potarna och kontakten på kretskortet. De vickar på ett oroväckande sätt när du rör spaken. Som gjort för att fallera efter ett antal timmars användning. Du ser vilka kablar jag menar om du rör på spakarna och samtidigt tittar i radion.

    Hoppas du får ordning på radion. Efter att ha fixat en del inledande strul har jag fått till min radio och tycker att den funkar hur bra som helst. Det enda irritationsmomentet är att man lätt kommer åt throttle cut när man lägger ifrån sig radion.

  7. #147

    Standard

    Hej!
    Jag hade exakt samma problem. Det visade sig att den var inställd på mode 1 i mjukvaran. Då blandar den ihop throttle med höjdspaken. Som ju ska vara i mitten. Du ändrar det i radioinställningarna som du når genom att trycka vänsterknappen.

  8. #148

    Standard

    YES!!!

    Problemet löst!!!

    Av nån orsak stod sändaren i mode 3 och en snabb ändring till mode 2 löste problemet!!!

    Fattar dock inte hur den hamnat i det läget för där har jag inte varit och ändrat (inte medvetet iaf men jag är som sagt ny på RC-flyg).

    Många tack från en glad nybörjare!!!


    Hans Lindgren

  9. #149

    Standard

    Sådärja, då var problemet olöst igen... (nämn den glädje som varar mer än en stund)

    Ändrade till mode 2 men nu hoppar sändaren över till mode 3 av sig själv.

    Dock så slipper jag "Alertvarningen" vid uppstart.

    Vid nåt tillfälle har den stannat på mode 2 men då jag kopplar in mottagaren i fpl så står motorn bara och piper och rör sig lite fram och åter. Roderrörelserna är dock ok. Precis som tidigare alltså.

    Om jag fattat Turnigymanualen rätt så sparas inställningar i samma ögonblick som man ändrar dom.
    Hur gör man då för att spara?
    Nån som har ytterligare nåt tips?

    HL

  10. #150


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Låter som att den sändaren är mera anpassad till de som har elektronik som hobby än de som har RC-flyg som hobby...
    Känns i alla fall lite tveksam för nybörjare inom RC-flyg som inte är duktiga på elektronik.
    Är det helt enkelt så att den gamla 9X är en kvalitativt betydligt bättre radio och den av dessa som i så fall kan rekommenderas till nybörjare ? Det är ju rätt viktigt att den dels fungerar som avsett men även att den verkligen fungerar rent tekniskt så att den inte blir orsak till olyckor. Detta med sändarpottarna hos 9XR känns ju lite oroväckande - och likaså om den ändrar Mode alldeles av sig själv,,,
    Roger

  11. #151

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HLX9 Visa inlägg
    Sådärja, då var problemet olöst igen... (nämn den glädje som varar mer än en stund)

    Ändrade till mode 2 men nu hoppar sändaren över till mode 3 av sig själv.

    ---
    Nån som har ytterligare nåt tips?

    HL
    Låter som du fått en defekt sändare. Ingen möjlighet att filma och lägga upp vad/hur du gör? Du har fått den nyligen så det inte är nån tidig batch med "stickybuttons" tex? Den ska inte ändra sej själv - varken med orginalprogramvaran eller något annat...De gånger min ändrat har varit när jag bytt firmware i den/uppdaterat och sedan har man som du gjort, fått gå in och ställa in mode och vilken kanalordning man önskar.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  12. #152
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag har aldrig varit med om att värden jag sparat ändrats tillbaka av sig själv. Låter jättekonstigt.

    Vad gäller dina andra problem: genom att trycka på upp och nedknapparna när du står i "huvudmenyn" kan du få fram en meny som visar det utmanade värdet per kanal i realtid. Kolla att när throttle-spaken rörs upp och ned så rörs utvärdet på den kanal du använder för gasen mellan max och min. Du måste få detta att fungera innan det är dags att koppla in mottagaren.

    När du kopplat in mottagaren i planet måste du kalibrera motorkontrollern. På de flesta kontrollers gör man så här:
    0) Ta bort propellern från planet.
    1) Slå på sändaren.
    2) Ställ throttle på max.
    3) Koppla in strömmen till planet. Kontrollern piper nu. Vänta till den tystnar.
    4) Ställ throttle på min.
    5) Om kontrollern piper igen är du hemma; motorkontrollern är kalibrerad.
    6) Koppla bort strömmen till planet och montera propellern.

  13. #153

    Standard

    Då var problemet löst, igen, förhoppningsvis så att det inte blir olöst, igen...

    Gjorde om bindningen mellan sändare/mottagare samt tillsåg att mode 2 verkligen var inställt och då började allt fungera som det skulle inklusive motorstyrningen.

    Har slagit av och på sändaren typ ett antal ggr under gårkvällen och konstaterat att den ibland byter från mode 2 till mode 3 utan att jag avser detta.

    Då markören står i position för byte av mode får jag intrycket att detta kan ske utan att det är menat pga kontaktstudsar i styrkorset alt att nånting händer när jag trycker på exit för att lämna menyn.

    Dock så ändrades mode 2 till mode 3 utan min inblandning under tiden jag igår var på träningen och då kom alertvarningen när jag slog på sändaren.

    Ibland kommer heller inte alerten på skärmen då den bytt till mode 3 men man ser då att markören som visar styrspaksposition på throttle ligger en pixel övre nedersta läget, i mode 2 ligger den längst ner.

    Pust! Det var en del att reda ut.

    Just nu tycks det iaf fungera men det känns förstås inte som ett helt säkert system så det här kommer jag att hålla ögonen på när vädret tillåter flygning nästa gång, failsafen tycks iaf fungera.

    Tackar för assistansen och jag ger rapport om det dyker upp fler skumma fenomen på 9XR:n

    /HL

  14. #154

    Standard

    Nu har jag testat 9XR:n ytterligare och ja, den ändrar mode ibland då den varit avslagen ett längre tag typ nån timme.

    Den går då över i mode 3 (vid ett tillfälle mode 4) vilket kan ses på rullen nedan.
    https://www.dropbox.com/s/5psdjg6j4i...%2033%2023.mov

    Sändaren verkar dock inte byta mode då man bara slår av och på den direkt fram och åter utan det krävs ett längre tag.

    Hur krångligt är det att utreda en garantifråga med Hobbyking på andra sidan jorden tro?
    Åker man på extra tull?
    Lika billigt att köpa ny som att betala frakten?


    HL

  15. #155

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HLX9 Visa inlägg
    Lika billigt att köpa ny som att betala frakten?


    HL
    Troligen, de är ju inte kända för god kundpolicy vid reklamationer - men pröva först livechatten ändå.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Liknande ämnen

  1. Hobbyking´s motor!
    Av Pekkala i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2014-06-30, 09:29
  2. Hobbyking f4u corsair
    Av grand14 i forum Nybörjare
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-10-12, 08:35
  3. Hobbyking
    Av bataki i forum Helikopter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-04, 09:25
  4. HobbyKing FPV / UAV
    Av streem i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-10, 11:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •