Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Fråga om montering av Saito 180 4T (Liggande eller inverterad)

  1. #1

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    658
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard Fråga om montering av Saito 180 4T (Liggande eller inverterad)

    Hej på er, har köpt en SBach från HK och skall börja montera den nu.
    Funderar på motormontaget.
    Min Saito 180 ser ut att passa som handsken under motorkåpan om man sätter den inverterat.
    Jag har kört den motorn sittandes på sidan i förra maskinen och då gick den som en klocka.
    Vad tror ni om inverterat montage? Behövs antagligen ombordglöd då ?
    En annan aspekt är att tanken hamnar ganska högt upp i förhållande till förgasaren.
    Övre tankvägg ca 60-70 mm över nålen.
    Fungerar det ?

    Det känns som att montaget blir lättare med sidställd motor men då måste jag ta upp ett stort fult hål på sidan av kåpan
    och det vore ju inte kul.
    Oavett måste hål tas upp för det finns inget utlopp för luften men det blir väl ett större på undersidan om motorn monteras
    inveterat?
    Vad säger ni med erfarenhet ?

    // Mats W
    Flygsmurfen

  2. #2

    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    40
    Jobb
    Bilmekaniker
    Klubb
    Tullning mf

    Standard

    Hej Mats
    Det är klart att kan ha motorn inverterat, men du måste ha centrum på tanken under centrum på förgasaren.
    Omintet kommer du få broblem med en motor som inte går att ställa in bra.
    Lasse

  3. #3

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    658
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Det innebär ombyggnad i så fall.
    Det sitter ett golv inne i planet ca 65 mm över botten.
    Detta måste fräsas bot helt i så fall....stön.
    Varför bygger man på detta viset?
    En annan spekt är den förbannade (omotiverade) trälådan som sticker ut från motorspantet.
    Golvet på den ligger straxt ovanför nålen på förgasaren.
    Denna måste byggas om totalt i så fall, annas hamnar tanken ca 150 m bakom motorn.
    Det är väl inget vidare ?

    // Mats W
    Flygsmurfen

  4. #4

    Standard

    Hej, Jag råder också att göra de ingrepp som behöves för att få tanken i rätt höjd och nära motorn för det kommer du tacka dig själv flera tusen ggr om i framtiden

  5. #5

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    658
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Jag tror jag skiter i det och lägger motorn på sidan?
    Verkar betyligt enklare.
    Blir lite mer hål i kåpan men både mindre jobb och mindre risk för motorstrul.

    Mvh

    Mats W

  6. #6
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb / Spinn, Söderköping

    Standard

    Det gör inget en Saito är en snygg motor

    Du har rätt allt blir lättare att ha den på sidan.

    Matsa...

  7. #7

    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    40
    Jobb
    Bilmekaniker
    Klubb
    Tullning mf

    Standard

    ja det låter som ett bra beslut.
    Jag satte saito 220 inverterat i en Sukhoi från Sig.
    det funkade inte alls bra,fram med såg & kniv.
    Planet är nog gjort för bensin som de såg ut.
    Ja la motorn på sida och sänkte tanken "mycket" samt flyttade fram den.
    Nu går den som den ska det vill säga förbannat bra.
    Lasse

  8. #8

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    658
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Tack för er support i denna kniviga fråga kompisar.
    Motorn får ligga ned och det skall jag med nu..
    Go natt.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  9. #9

    Standard

    Montera en tettra bubbles tank om du vill ha motorn inverterad, då fungerar det trots att tank(spraybar linje ej är samma

  10. #10

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    658
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hej KenPro, detta har jag ingen kol på??
    Kan du berätta mer?
    Var hittar man en sådan Tettra?

    // Mats W
    Flygsmurfen

  11. #11

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det är väl tveksamt om en Tettra "Bubbletank" skulle ordna allt, även om de är det bästa tankarna som finns (hittills).
    Det är nog bättre att karva bort lite trä och sänka ner tanken ...eller lägga motorn på sidan (bäst).

  12. #12

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    658
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Jo, motorm får ligga (lyckos den :-), men det vore ändå kul att veta inför framtiden.
    I ett frammtida projekt blir det inverterad motor oavsett, då är det bra att veta vilka knep som finns.
    Blir ett scratchbygge så man har lite valmöjlighet.

    Mvh

    Mats W

Liknande ämnen

  1. Saito FG 20 eller FG 34
    Av Lancair i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 21:07
  2. Inverterad 2- eller 4-taktare i Kyosho´s Hien 50?
    Av McLund i forum Metanolmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 11:58
  3. OS 200E eller Saito 180
    Av Wulfman i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 18:25
  4. Nån som har ett utloppsrör till F15 Jetlegend liggande?
    Av K-Å i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 10:33
  5. OS Max 90 som inte går som den ska inverterad.
    Av Pete i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 11:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •