Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Billig 5.8 GHz Rx/Tx

  1. #1

    Standard Billig 5.8 GHz Rx/Tx

    Hej alla!

    Jag tänkte prova på detta med FPV och har lite funderingar om videolänken... Jag tänkte köra på 5.8 GHz och typ 200 mW sändareffekt, lämplig kamera och montera alltihopa på en Easystar.

    Rangevideo har en sändare och mottagare som går på 55 usd tillsammans, det finns en hel del liknande manicker på ebay för ungefär samma pris. Är det ett rimligt pris för dessa saker, eller är detta skräpklassen?

    Alla rekommendationer mottages tacksamt! Jag har liksom ingen aning...

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    29
    Klubb
    Dalslandstokarna

    Standard

    Hur långt bort hade du tänkt dig att flyga?

    Jag är själv inne på att prova på FPV. Tänker förmodligen satsa på 900Mhz då du inte behöver lika stor sändareffekt för att komma upp i lite längre avstånd. Tänkte lägga mig på 5-800mW.

    /DeVille

  3. #3

    Standard

    Lägre frekvenser penetrerar föremål bättre och når längre med samma mW
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #4
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Angående 900Mhz, du är medveten om att det är Streng Verboten i Sverige va? GSM kör på den frekvensen och du riskerar att dels störa ut viktiga samtal och dels bli utstörd själv när du flyger över en sjö... aja baja.

    Jag kör själv en Foxtech 5.8Ghz 500mW som jag gav drygt 1000:- för med frakt och mottagare. Funkar bra, har bara testat upp till 400 meter med det gick fint.

    Hobbyking har både en 200mW och en 600mW för ganska små pengar. Jag har inte testat dem själv. Kika på Hobbyking under FPV-rubriken.

    /Magnus

  5. #5
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Jag skulle köpt från Rangevideo, bra kvalitet och superb frakt. Det kommer alltid utan tull..

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  6. #6
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Jag är också intresserad av ett 5.8 GHz-system. Förnärvarande har jag ett billigt skit från Ebay som knappt fungerar, så all info är intressesant. 2.4 GHz är out of question eftersom vi har 2.4 till radiokontrollerna. 900 är inte ens tänkbart med tanke på störningar från mobiltelefon. Hög uteffekt är heller inget alternativ eftersom det kan störa elektroniken i flyget. Rangevideo's Tx är helt omärkt och öppen. R305 Rx är iaf bra har jag hört, så den är väl helt ok. Planerna är väl att inhandla det från HK, men vi får se. Det blir väl först till våren, så det är ju lite tid ännu att fundera och gräva information.

    Magnusvr: Kör du med originalantenner på 400 m eller har du moddat?

    Lasse
    Senast redigerat av radioactive den 2011-09-22 klockan 12:37.

  7. #7

    Standard

    Tackar för svaren!

    En ytterligare osäkerhet är detta med sändareffekten. De finns ju i ganska många varianter från 10 mW och uppåt, och den utlovade räckvidden (med standardantenner, vilket jag tolkar som 2dBi) varierar mellan tiotals meter till flera kilometer. Jag inser ju att det finns mycket som spelar in, t ex installation, antenner, motorstörningar, terräng etc, men vad är egentligen rimligt att förvänta sig? Jag föreställer mig att man åtminstone behöver ett par hundra meter för att det ska vara meningsfullt att hålla på? Är 200 mW i minsta laget?

    Mitt val av 5.8 GHz är en kombination av att försöka hålla sig på lagliga frekvenser och att jag redan har en 2.4 GHz radio...

  8. #8
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Magnusvr: Kör du med originalantenner på 400 m eller har du moddat?

    Lasse
    Det är med original, men jag har en panelantenn också, hoppas kunna jämföra dem snart.
    Fast nu vill man ju bygga sig CloverLeaf-antenner istället...ska vara mycket bättre på alla vis. (se rcexplorer.se m.fl.)

    Kan tillägga att jag hade en Fatshark 100mW combo också men den fick jag aldrig över ca 50-70 meter. Meningslöst, oavsett om jag hade patch eller panel på mottagaren.

    Det verkar kunna göra stor skillnad att man placerar sändaren långt från ESC har jag märkt.

    /M

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    29
    Klubb
    Dalslandstokarna

    Standard

    Har aldrig sagt att jag ska använda den utrustningen i Sverige.
    Dessutom är jag tveksam till ev utstörning av GSM nätet. De använder frekvenshoppning och GSM trafik sker på frekvensområdena 890-960 MHz och 1710-1880 MHz.

    Att svenska sjöar stör så mycket visste jag inte... Tur att jag inte ska använda min utrustning här. ;-)

    /DeVille
    Senast redigerat av DeVille den 2011-09-22 klockan 13:17.

  10. #10
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Var ska du använda dem då? Va va va?

    Jag menade mest att man kan få störningar när man minst vill ha det, t.ex. över vatten, då modellen antagligen är borta för alltid. Alltså, inte nog med att det är fel och olagligt, det kan drabba dig själv inte minst.

    Gå hellre till 1,2-1,3-utrustning som är väldigt bra, t.ex. Lawmate's grejor. Dessutom lagligt. Rcexplorer.se är bästa beviset. Där finns också bra tips på att förbättra utrustningen med smalare filter, antenner osv. Tror inte de kostar så kopiöst mycket heller.

    /M

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    29
    Klubb
    Dalslandstokarna

    Standard

    I Norge ;-)

    1,2-1,3 är ju ett alternativ.. men om jag inte kör på 900Mhz så blir det antagligen på 433Mhz som också är fritt.
    Men då pratar vi lite andra pengar på grejorna för att få rätt räckvidd för mig.

    Dessutom är i princip allas videosändare olagliga då de sänder med betydligt högre effekt än vad om är tillåtet.

    För Burmans del skulle jag nog satsa på 1,2-1,3Ghz, lägre frekvens ger bättre räckvidd utan att ösa på med massa effekt.
    Dessutom håller man sig ju inom ett av lagens råmärken.

    /DeVille

  12. #12
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    De frekvenserna (1.2-1.3 GHz) ligger inom amatörradiobandet och för att få sända där så måste man väl ha sändarlicens? Så för vanliga dödliga utan licens så är det väl också otillåtet?

    Lasse

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DeVille Visa inlägg

    För Burmans del skulle jag nog satsa på 1,2-1,3Ghz, lägre frekvens ger bättre räckvidd utan att ösa på med massa effekt.
    Dessutom håller man sig ju inom ett av lagens råmärken.
    1.2 GHz verkar generellt sett vara dyrare i inköp...?

    Som jag har uppfattat det så är det ett gäng olika parametrar med i spelet här:

    * Laglighet (eller kanske snarare olaglighetet?)
    * Räckvidd under normala förhållanden (vad nu det är...?)
    * Störningskänslighet
    * Signalkvalitet
    * Strömförbrukning
    * Vikt
    * Pris

    Finns det fler?

    Utifrån dessa, vad är det som talar för respektive emot 1.2 GHz vs 5.8 GHz? (2.4 går bort pga min radio)?

  14. #14

    Standard

    I dagsläget är det bara 2.4 och 5.8 som är tillåtet för folk utan radioamatörlicens

    Nu kommer jag inte ihåg styrkan på 5.8 men på 2.4 är det max 100mW så det är lite problem med regelverk för alla som vill flyga FPV.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  15. #15
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Störkänslighet är intressant, speciellt som ESC kan störa bildöverföringen och viseversa. På ett flygplan går det ju att separera video tx och ESC, men på en quadcopter är det ju naturligt lite trängre. Ni som flyger med 5.8, har ni märkt något av störkänsligheten kontra uteffekt??

    Lasse

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Hej,

    Jag kollade på det där med vad som är laglig sändarstyrka häromdagen för de olika frekvenserna. 5.8ghz har ju ganska begränsad styrka, om jag tolkar det rätt så är 25mW max tillåtna sändarstyrka om du inte har specialtillstånd eller amatörradiolicens eller arbetar med väg/fordondstelemetri (tror inte det här användningsområdet räknas in där) etc. Om du kör amatörradiolicens får du plötsligt sända med 1000W istället....

    I alla fall, fullständig lista över "undantagna frekvenser" och vad som gäller för varje frekvensband finns ju här:

    http://www.pts.se/sv/Dokument/Foresk...-radiosandare/

    Om man vill vara absolut laglig.

  17. #17

    Standard

    när jag pratade med folk inom radioamatörsföreningar skrattade dom åt våra små sändare...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  18. #18

    Standard

    Rangevideo skickar fortare än HK, men det där med kvalitet vet jag inte, det är ju knappast de som gör prylarna.
    Alla 200mW jag har sett har kommit från samma kinesiska tillverkare.
    Nackdelen med Rangevideo är garanterad (nästan) tull/moms.
    Bara en tanke.

    Citat Ursprungligen postat av rfnoise Visa inlägg
    Jag skulle köpt från Rangevideo, bra kvalitet och superb frakt. Det kommer alltid utan tull..

    /Calle

  19. #19
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Jag kör bara 1.3ghz, kollade på 5.8 enheten och håller med om att den såg lite crappig ut. Jag har 300mw och 800mw tx 1,3 och de fungerar superb! Har köpt 3ggr från RV (hp batteri, rx, tx, mm) har alltid sluppit tull o moms i och med att det skickas privat +gift och värde under 50$ Detta är inget som jag ens frågat om..

    Saker från HK får jag nästan alltid tull på oavsett vad som står på paketet..

    Testa bevrc.com tex?

    Mvh,
    Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  20. #20

    Standard

    Vi tar lite från Tullverkets hemsida

    En otroligt lång länk


    Vem deklarerar?
    I de fall Posten eller ett kurirföretag är transportörer ingår även att de tulldeklarerar. Som underlag till tulldeklarationen behövs fakturor och andra handlingar därför är det viktigt att dessa finns bifogade till försändelsen.

    Hur mycket är tullsatsen?
    Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd exempelvis alkoholhaltiga drycker.

    Hur mycket är momsen?

    Momsen är 25 % på alla varor utom för livsmedel som är 12 % och för exempelvis tidningar är den 6 %. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriade från moms.

    Tillkommer det andra avgifter?

    Förutom tull och moms tillkommer det en adminstrationsavgift. Importavgifterna betalar du när du hämtar din försändelse.
    Ta reda på vilka avgifter som tillkommer innan du beställer så att det slutliga priset inte blir en överraskning.





    Tullavgiften är oftast inte alls tull utan moms - däremot deklareras denna siffra nästan alltid som just tull - vilket man kanske borde strida emot...

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Liknande ämnen

  1. Billig GeeBee R2?
    Av sundqvistjohan i forum Metanolmodeller
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2011-06-27, 19:18
  2. Bra billig kamera?
    Av lixxer i forum FPV Kameror
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 21:57
  3. Bra billig kamera?
    Av lixxer i forum FPV Kameror
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 20:08
  4. Billig 2,4 sändare
    Av Jonte i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-08-22, 17:27
  5. Billig Ni*-laddare.
    Av Fot i forum Batterier och Laddare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-27, 09:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •