Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

mne: Rckvidd p Klver/skew planar 1.3ghz?

Reg.datum
    May 2011
    Inlgg
    316
    Jobb
    Mobilkranfrare
    Klubb
    Rdsel RC

Standard Rckvidd p Klver/skew planar 1.3ghz?

Hujj! Har ganska nyligt tillverkat 2st antenner till min fpvrigg. En klverantenn p planet 1280mhz och en skew planar wheel p markstationen.. Kr rangevideos 800mw sndare. antennen p backen sitter monterat direkt p mottagaren dock p markniv. antennen p planet sitter monterat med "kronan" uppt som ett trd. Jag har en rckvidd p max kanske 500m innan det brjar bli fr mycket strningar.. det tycker jag knns som vldigt dligt med tanke p den effekt den levererar. Vad finns det fr nybrjarfel som kan gra att man tappar rckvidden??

Har ett Lowpass filter mellan sndare o antenn ocks kan tillggas.

Ngon som har ngra spontana tankar?

MVH // Matte

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	PICT0091.jpg 
Visningar:	155 
Storlek:	69,7 KB 
Id:	33456
    Man lr sig ntt varje krash...

Standard

Hmm, vilken guide har du fljt? jag gjorde enligt rcexplorer.se och mina fungerar fin fint! har 1km+ utan problem det r bara frsky som strular ibland hehe.

Reg.datum
    May 2011
    Inlgg
    316
    Jobb
    Mobilkranfrare
    Klubb
    Rdsel RC

Standard

jag gick ocks efter rcexplorer. polariseringen r samma p bgge ocks. righthand tror jag jag krde.. jag frvntar mig ju ocks den rckvidden. har du antennen p planet med kronan upp eller ner?? spelar det nn roll?? hur noga r lngderna p varje trd?? jag gick efter guiden och mttade p milimetern men tnkte att i o med ldningen s kanske den blir nn halv milimeter lngre. kan man mta dem p ntt vis itan massa special utrustningar?

Standard

Jag har ocks klver ombord och har mycket lngre rckvidd. Du kanske borde se ver monteringen ocks...jag har antennen p stabben p min Skywalker och framfr fenan p min Bixler1
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Reg.datum
    May 2011
    Inlgg
    316
    Jobb
    Mobilkranfrare
    Klubb
    Rdsel RC

Standard

Har du kabel frn sndaren eller har du monterat sndaren p stabben ocks??? Jag tror min CG skulle bli ganska knpp av sndarn p stabben p EPP-FPV'n eller s fr man frska montera den p bomen kanske. Finns det ntt smart stt att testa grejjerna p fr att kunna felska?

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

Monterade sndaren nstan lngst bak p min bixler2 i helgen, konstaterade att jag va tvungen att ha typ ett halvkilo i nosen fr att f det att funka.
    Har tidigare haft den monterad ungefr i mitten mellan vingarna p en bixler 1 det funkade bra.

( kan ven intyga att bixler2 inte klarar krasher vidare bra. har lite jobb framfr mig )
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Standard

Jag har en antennsladd mellan sndare / antenn - min sndare sitter ver vingen - i vinddraget
    En liten hllare i 3mm Depron stder antennen

fler bilder hr

Reg.datum
    May 2011
    Inlgg
    316
    Jobb
    Mobilkranfrare
    Klubb
    Rdsel RC

Standard

Ska testa flytta antennen och stta kabel mellan sndare o antenn. Men kan det vara s enkelt?? hur mkt gr det om man har nn mm felmtt p antennen tex?? Mtten p trdarna r exakta men tnkte ifall man frskjutit lite i ldningen i mitten eller s... hur hgt upp har ni markantennen??

Standard

min markstation str p ett 3bent Manfrotto stativ -antennen sitter ungefr i gonhjd.
    //UndCon

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb

Standard

Samma hr. dock inte manfrotto, det r p tok fr dyrt fr fpvriggen
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    |FPV4FUN @ Youtube |

Reg.datum
    May 2011
    Inlgg
    316
    Jobb
    Mobilkranfrare
    Klubb
    Rdsel RC

Standard

Min sitter p locket av fpvldan det blir ca 50cm ver marken.. ska fixa en hgre antenn. tror ni signalfrlusten blir fr stor om man monterar tre meter kabel frn mottagare till antenn eller r det bttre att montera bde mottagare och antenn ca 3m upp eller s??

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb

Standard

det finns massor med teorier om vad som r bst, svrt att sga vad som r bst.
    om man letar runt lite p fpvlab.com s finns det folk som gjort rtt serisa forskningar p det.
    |FPV STUFF|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    |FPV4FUN @ Youtube |

Standard

Det r bra med kort kabel mellan antenn och mottagare, d signalen r svagast dr... s kan du montera mottagaren nra antennen s gr det.

Reg.datum
    May 2011
    Inlgg
    316
    Jobb
    Mobilkranfrare
    Klubb
    Rdsel RC

Standard

Ok d ska jag gra ett frsk och montera upp mottagaren en bit. Men det knns p ntt vis som att ngot annat e fel.. Hoppas att jag inte gjorde ntt fel p antennerna iallafall.. Vilken frekvens kr ni p?? Spelar det ngon roll?

Reg.datum
    Jul 2006
    Inlgg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Bjrklinge

Standard

Har du berknat antennens mtt utifrn exakt 1280MHz? Mtten r knsligt... Frmodligen r bda eller ngon av antennerna inte avstmda rtt, omjligt att veta utan att mta dem. Placera mottagaren hgre upp och anvnd s korta antennkablar som mjligt, bde i planet och p marken.
    Frekvensen spelar ingen roll, men tnk p att antennerna r avstmda fr en viss frekvens s byter du frekvens ska du ocks byta antenn fr att f det optimalt.

Som en sidenote, jag kr samma sndare fast med deras inverted v antenn och patch p mottagaren, det funkar utmrkt bde nra och lngt bort. Flyger jag i nromrdet rcker whipantennen p mottagaren. Antar att du har dessa kvar, gr lite experiment med dessa ocks... Har lgpassfilter jag med.

Reg.datum
    May 2011
    Inlgg
    316
    Jobb
    Mobilkranfrare
    Klubb
    Rdsel RC

Standard

Jo jag anvnde rcexplorers guide och mttade med skjutmtt p milimetern varje trd.. enda jag r osker p r sammanldningen i mitten "korset" dr kan det skilja en mm eller s beroende p hur exakt ldningen blev. Men det jag tycker r konstigt att med min gamla antenn.. Wip p marken och Rangevideos V-antenn p planet s hade jag fortfarande ungefr samma rckvidd.. kanske ca 3-400m som mest.. med 800mw sndare s tycker jag det borde va rckvidden nstan utan antenner ver huvud taget. Nu med dessa nya s mrkte jag inga strre skillnader.. dock s har jag aldrig flygit s den klippt helt utan det brjar bli fler strningar efter ca 400m med nya antennerna.. kan det vara s att det r sndaren eller mottagaren som inte r i ordning??

Jag byggde bgge antenner efter 1280mhz.. kanske ska testa en annan frekvens och se hur pass mkt skillnad det blir.. jag tnkte att ifall skillnaden blir knappt mrkbar s borde det vara sndaren i sig som spkar.

Reg.datum
    Jul 2006
    Inlgg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Bjrklinge

Standard

3-400m med original lter vldigt lite...

Min lngsta tripp r knappt 7km, dock med patch, helt utan strningar.

Hur ser din setup ut, kan du posta bilder? Har du dragit t kontakterna p framfrallt sndaren ordentligt? De ska sitta HRT. Dock inte s du drar snder dem med rrtngen..... Kolla ocks att det inte r smuts i dem.

Standard

Ngot r onekligen fel fr jag har flugit lngre bort med en skadad klver. Den enda delen som fungerade som antenn var den lilla avskalade delen p antennkabeln

Reg.datum
    May 2011
    Inlgg
    316
    Jobb
    Mobilkranfrare
    Klubb
    Rdsel RC

Standard

Ska fixa ngra bilder o s under dagen samt skriva ner hela min setup s ska vi se om det dyker upp ngot fel Tnker mig just nu att det inte r omjligt att det kanske helt enkelt r dlig kontakt i ngon av antennanslutningarna

rfnoises avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

Standard

Citat Ursprungligen postat av StarvinMarvin Visa inlgg
    Ska fixa ngra bilder o s under dagen samt skriva ner hela min setup s ska vi se om det dyker upp ngot fel Tnker mig just nu att det inte r omjligt att det kanske helt enkelt r dlig kontakt i ngon av antennanslutningarna
    Tjena,

Ngot man inte tnker p r att mottagarantennen ska sitta en bit frn metall. Tror inte att det ger s stor frlust s att du bara kan ka 500m dock. Jag har fr mig att avstndet till annan metall r ca 15-20cm men man rknar beroende p loben frn den specifika frekvensen fr att f exakt mtt.

Jag krde nrmare 1000m med en snderldd(ltt av och p sma kontakten, ersatt 5mm kretskortsbana till antennen med ldtenn, ltt egna sladdar osv) 300mw RV sndare (hade lite strningar) och hemmagjord klver dr 4 klvern p marken sattes ihop lite fort med ngra mm fel hr och dr.

Du kanske inte har skruva p kontakten p RX eller TX ordentligt? Anvnd liten fast nyckel frsiktigt. Det kanske r kontakt mellan jord och signal i antennen (i basen dr pinnarna mts?) Testa olika frekvenser?

Lycka till,
    Calle
    Det gr alltid att bygga om och bygga bttre!

Liknande mnen

1. Klver/Blubeam till quad..
    Av slaffe i forum FPV Antenner
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2013-01-04, 18:35
  2. Klver antenn?
    Av jesse78 i forum FPV Antenner
    Svar: 23
    Senaste inlgg: 2012-12-20, 12:22
  3. Tips om var jag kan f tag i Klver antenn till 5.8Ghz
    Av Kenneth E i forum FPV Antenner
    Svar: 4