Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Räckvidd på Klöver/skew planar 1.3ghz?

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard Räckvidd på Klöver/skew planar 1.3ghz?

    Hujj! Har ganska nyligt tillverkat 2st antenner till min fpvrigg. En klöverantenn på planet 1280mhz och en skew planar wheel på markstationen.. Kör rangevideos 800mw sändare. antennen på backen sitter monterat direkt på mottagaren dock på marknivå. antennen på planet sitter monterat med "kronan" uppåt som ett träd. Jag har en räckvidd på max kanske 500m innan det börjar bli för mycket störningar.. det tycker jag känns som väldigt dåligt med tanke på den effekt den levererar. Vad finns det för nybörjarfel som kan göra att man tappar räckvidden??

    Har ett Lowpass filter mellan sändare o antenn också kan tilläggas.

    Någon som har några spontana tankar?

    MVH // Matte

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0091.jpg 
Visningar:	185 
Storlek:	69,7 KB 
Id:	33456
    Man lär sig nått varje krash...

  2. #2

    Standard

    Hmm, vilken guide har du följt? jag gjorde enligt rcexplorer.se och mina fungerar fin fint! har 1km+ utan problem det är bara frsky som strular ibland hehe.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    jag gick också efter rcexplorer. polariseringen är samma på bägge också. righthand tror jag jag körde.. jag förväntar mig ju också den räckvidden. har du antennen på planet med kronan upp eller ner?? spelar det nån roll?? hur noga är längderna på varje tråd?? jag gick efter guiden och måttade på milimetern men tänkte att i o med lödningen så kanske den blir nån halv milimeter längre. kan man mäta dem på nått vis itan massa special utrustningar?
    Man lär sig nått varje krash...

  4. #4

    Standard

    Jag har också klöver ombord och har mycket längre räckvidd. Du kanske borde se över monteringen också...jag har antennen på stabben på min Skywalker och framför fenan på min Bixler1
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Har du kabel från sändaren eller har du monterat sändaren på stabben också??? Jag tror min CG skulle bli ganska knäpp av sändarn på stabben på EPP-FPV'n eller så får man försöka montera den på bomen kanske. Finns det nått smart sätt att testa grejjerna på för att kunna felsöka?
    Man lär sig nått varje krash...

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Monterade sändaren nästan längst bak på min bixler2 i helgen, konstaterade att jag va tvungen att ha typ ett halvkilo i nosen för att få det att funka.
    Har tidigare haft den monterad ungefär i mitten mellan vingarna på en bixler 1 det funkade bra.

    ( kan även intyga att bixler2 inte klarar krasher vidare bra. har lite jobb framför mig )
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #7

    Standard

    Jag har en antennsladd mellan sändare / antenn - min sändare sitter över vingen - i vinddraget
    En liten hållare i 3mm Depron stöder antennen

    fler bilder här
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Ska testa flytta antennen och sätta kabel mellan sändare o antenn. Men kan det vara så enkelt?? hur mkt gör det om man har nån mm felmått på antennen tex?? Måtten på trådarna är exakta men tänkte ifall man förskjutit lite i lödningen i mitten eller så... hur högt upp har ni markantennen??
    Man lär sig nått varje krash...

  9. #9

    Standard

    min markstation står på ett 3bent Manfrotto stativ -antennen sitter ungefär i ögonhöjd.
    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Samma här. dock inte manfrotto, det är på tok för dyrt för fpvriggen
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Min sitter på locket av fpvlådan det blir ca 50cm över marken.. ska fixa en högre antenn. tror ni signalförlusten blir för stor om man monterar tre meter kabel från mottagare till antenn eller är det bättre att montera både mottagare och antenn ca 3m upp eller så??
    Man lär sig nått varje krash...

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    det finns massor med teorier om vad som är bäst, svårt att säga vad som är bäst.
    om man letar runt lite på fpvlab.com så finns det folk som gjort rätt seriösa forskningar på det.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  13. #13

    Standard

    Det är bra med kort kabel mellan antenn och mottagare, då signalen är svagast där... så kan du montera mottagaren nära antennen så gör det.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Ok då ska jag göra ett försök och montera upp mottagaren en bit. Men det känns på nått vis som att något annat e fel.. Hoppas att jag inte gjorde nått fel på antennerna iallafall.. Vilken frekvens kör ni på?? Spelar det någon roll?
    Man lär sig nått varje krash...

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Har du beräknat antennens mått utifrån exakt 1280MHz? Måtten är känsligt... Förmodligen är båda eller någon av antennerna inte avstämda rätt, omöjligt att veta utan att mäta dem. Placera mottagaren högre upp och använd så korta antennkablar som möjligt, både i planet och på marken.
    Frekvensen spelar ingen roll, men tänk på att antennerna är avstämda för en viss frekvens så byter du frekvens ska du också byta antenn för att få det optimalt.

    Som en sidenote, jag kör samma sändare fast med deras inverted v antenn och patch på mottagaren, det funkar utmärkt både nära och långt bort. Flyger jag i närområdet räcker whipantennen på mottagaren. Antar att du har dessa kvar, gör lite experiment med dessa också... Har lågpassfilter jag med.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Jo jag använde rcexplorers guide och måttade med skjutmått på milimetern varje tråd.. enda jag är osäker på är sammanlödningen i mitten "korset" där kan det skilja en mm eller så beroende på hur exakt lödningen blev. Men det jag tycker är konstigt att med min gamla antenn.. Wip på marken och Rangevideos V-antenn på planet så hade jag fortfarande ungefär samma räckvidd.. kanske ca 3-400m som mest.. med 800mw sändare så tycker jag det borde va räckvidden nästan utan antenner över huvud taget. Nu med dessa nya så märkte jag inga större skillnader.. dock så har jag aldrig flygit så den klippt helt utan det börjar bli fler störningar efter ca 400m med nya antennerna.. kan det vara så att det är sändaren eller mottagaren som inte är i ordning??

    Jag byggde bägge antenner efter 1280mhz.. kanske ska testa en annan frekvens och se hur pass mkt skillnad det blir.. jag tänkte att ifall skillnaden blir knappt märkbar så borde det vara sändaren i sig som spökar.
    Man lär sig nått varje krash...

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    3-400m med original låter väldigt lite...

    Min längsta tripp är knappt 7km, dock med patch, helt utan störningar.

    Hur ser din setup ut, kan du posta bilder? Har du dragit åt kontakterna på framförallt sändaren ordentligt? De ska sitta HÅRT. Dock inte så du drar sönder dem med rörtången..... Kolla också att det inte är smuts i dem.

  18. #18

    Standard

    Något är onekligen fel för jag har flugit längre bort med en skadad klöver. Den enda delen som fungerade som antenn var den lilla avskalade delen på antennkabeln
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Ska fixa några bilder o så under dagen samt skriva ner hela min setup så ska vi se om det dyker upp något fel Tänker mig just nu att det inte är omöjligt att det kanske helt enkelt är dålig kontakt i någon av antennanslutningarna
    Man lär sig nått varje krash...

  20. #20
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av StarvinMarvin Visa inlägg
    Ska fixa några bilder o så under dagen samt skriva ner hela min setup så ska vi se om det dyker upp något fel Tänker mig just nu att det inte är omöjligt att det kanske helt enkelt är dålig kontakt i någon av antennanslutningarna
    Tjena,

    Något man inte tänker på är att mottagarantennen ska sitta en bit från metall. Tror inte att det ger så stor förlust så att du bara kan åka 500m dock. Jag har för mig att avståndet till annan metall är ca 15-20cm men man räknar beroende på loben från den specifika frekvensen för att få exakt mått.

    Jag körde närmare 1000m med en sönderlödd(lött av och på sma kontakten, ersatt 5mm kretskortsbana till antennen med lödtenn, lött egna sladdar osv) 300mw RV sändare (hade lite störningar) och hemmagjord klöver där 4 klövern på marken sattes ihop lite fort med några mm fel här och där.

    Du kanske inte har skruva på kontakten på RX eller TX ordentligt? Använd liten fast nyckel försiktigt. Det kanske är kontakt mellan jord och signal i antennen (i basen där pinnarna möts?) Testa olika frekvenser?

    Lycka till,
    Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

Liknande ämnen

  1. Klöver/Blubeam till quad..
    Av slaffe i forum FPV Antenner
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-04, 18:35
  2. Klöver antenn?
    Av jesse78 i forum FPV Antenner
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-12-20, 12:22
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 09:59
  4. Mäta upp en klöver annten
    Av Jocke71 i forum FPV Antenner
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-08-01, 22:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •