Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Förföljd av en multirotor

  1. #1

    Standard Förföljd av en multirotor

    Hej.

    Flyger för tillfället uteslutande flygplan och har ytterst begränsad kunskap om multirotors, quads, tricoptrar och allt vad det heter... Men har en fundering som någon kunnig kanske kan hjälpa med.

    I princip: Om jag vill skapa en, låt oss säga quad, som följer mig på bestämd höjd, avstånd och vinkel. Vad behöver jag då i form av tekniska komponenter. Vi kan bortse från flygmaskinen för tillfället, det viktiga är styrsystemet. När det är löst kan man applicera det på vilken maskin som helst i quadfamiljen...

    Jag vill alltså koppla i batteri, trycka på en "take off" knapp så att quaden lyfter till bestämd position i förhållande till mig. När jag rör mig framåt ska den följa med. Den måste kunna "se" hinder och parera för dessa.

    Hur fort kan en quad flyga (i rimlig storlek).

    Finns massa klipp på nätet av flygande robotar som utför fantastiska trick, fångar bollar, flyger genom uppkastade ringar, bygger enklare konstruktioner osv, men inte sett ovan nämnda scenario.

    Tankar?

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Du måste ha två gps:er en i planet som skickar signal till quaden, och en i quaden + en microprocessor som lägger sig i lagom offset från den första och korrigerar fel med hjälp av sin egen gps.

    Att skicka signalen mellan går med mobilnätet eller via en 2,4GHz länk. Det kan t.ex. räcka med bluetooth eller telemetrilänk.

    Tänk på att du får en 3:e radio i ditt system som eventuellt kan störa antingen videolänk eller rc-styrningar. Det är ju inte fel om du kan programmera en microdator, t.ex. airduno, för att köpa tjänsten låter dyrt.
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Spännande, däremot tror jag att det blir rätt dyrt om du vill att den ska kunna parera för hinder. En "budget" lösning som ändå är dyr är ju att du köper dji wokoong med 50 punkters waypoint, då skulle du ju kunna göra en rutt som quaden ska flyga om och om igen och då på olika höjder. Är tanken att du vill t.ex filma planet när du flyger?

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Med ett kort tillex ardupilot så kan du via (tror det är i2c) koppla in sonar dom kostar inte mycket, då kan man undvika hinder.
    Ardupilot har även stöd för rutter, har testat lite men endast med sonar nedåt, men den justerade iallafall höjden när det kom en sten eller växthus under.

    Ardu korten går att göra enormt mycket med , dock inget man får till på några minuter om man aldrig provat.
    Finns diverse videos med quadar och liknande som följer bla. en wakeboardåkare på ytuben
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5

    Standard

    Coolt! hur snabbt reagerar den? går det att åka framåt med en quad och om den är på väg mot ett hus så stiger den över det?
    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Med ett kort tillex ardupilot så kan du via (tror det är i2c) koppla in sonar dom kostar inte mycket, då kan man undvika hinder.
    Ardupilot har även stöd för rutter, har testat lite men endast med sonar nedåt, men den justerade iallafall höjden när det kom en sten eller växthus under.

    Ardu korten går att göra enormt mycket med , dock inget man får till på några minuter om man aldrig provat.
    Finns diverse videos med quadar och liknande som följer bla. en wakeboardåkare på ytuben

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    I mitt fall så pekade sonaren rakt ned så jag va ju tvungen att hålla en höjd över hindret, sen hade jag ställt in tillex 10m och om det då kom ett 1 meter högt hinder så höjde den 1 meter, hur aggresiv den skall vara i ökningen kan man ställa in.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freno Visa inlägg
    Är tanken att du vill t.ex filma planet när du flyger?
    Tanken är nog att den ska kunna följa valfritt objekt. Drömmen hade varit att man helt enkelt applicerar en liten "follow me beacon" i/på vad du vill och quaden följer på bestämt avstånd...

  8. #8

    Standard

    så i teorin skulle man kunna ställa sensorer med 1m på varje sida och gasa rätt igenom en skog? så länge det aldrig är mindre än 1m mellan quaden och hindren?

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Det är helt möjligt. tror det finns sonars som har ned till en cm nogrannhet eller något liknande.
    är man kunnig i atmel programmering så är ardu helt fenomenalt, finns i princip obegränsade möjligheter.

    tekniken att följa efter och att ha en antennatracker på sitt fpvsystem är ju egentligen inte så stor skillnad på.
    Planet skickar en position och vi använder positionen för att styra vad det nu är vi vill styra.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freno Visa inlägg
    så i teorin skulle man kunna ställa sensorer med 1m på varje sida och gasa rätt igenom en skog? så länge det aldrig är mindre än 1m mellan quaden och hindren?
    Som en linjeföljare ungefär då?..

    Det finns "follow me" mode i vissa Multiprojekt.
    En liten sändare som skickar sin position till coptern och sätts till nästa Waypoint hela tiden.
    Borde gå att få till med en Android som skickar positionen via Bluetooth.(Räckvidd ca 10m)
    Sedan en relästation BT till något med bättre räckvidd.

    Finns förberett i MultiWii & Arucopter Bl.a.

    Synd bara att man inte lärtt sig programmera Androiden....

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PatrikE Visa inlägg

    Synd bara att man inte lärtt sig programmera Androiden....
    Bara att sätta igång. java är inte jätte svårt att komma in i.
    dock har jag lite problem som programmerar styrsystem (plc) dagtid, ställer till det nått
    enormt när man försöker sig på java , helt annat tänk.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  12. #12
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Har inte MK en follow me sändare ? , exakt hur den funkar vet jag inte , men sett nån film där coptern följer en båt tror jag hittar inte den just nu
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  13. #13

    Standard Sv: Förföljd av en multirotor

    Citat Ursprungligen postat av Stiffe Visa inlägg
    Har inte MK en follow me sändare ? , exakt hur den funkar vet jag inte , men sett nån film där coptern följer en båt tror jag hittar inte den just nu
    Jo, har inte testat den ännu men det blir nog så snart vädret blir trevligt igen.

    http://www.mikrokopter.de/ucwiki/en/FollowMe

    Det är naturligtvis inte lika coolt som att bygga det själv

    --
    S

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Men grymt mycket smidigare
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  15. #15

    Standard

    Rätt coolt... Där ser man. Allt finns redan ;-).


  16. #16

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Det va en av dom filmerna jag tänkte på rätt coolt
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Zerouav ys-x6 har followme men den kostar ju drygt $1000.

  18. #18

    Standard Re: Förföljd av en multirotor

    Inte riktigt vad du frågade efter, men openpilot Revo projektet kommer att ha stöd för sonarer, gps, remote styrning etc via en speciell telemetri länk etc. Den såldes i en beta omgång alldeles nyss till de som är modiga nog att köpa något som inte är färdigt ännu :-). Samma folk som låg bakom Coptercontrol och Coptercontrol 3d.

    Revo plattformen är tänkt att kunna flyga helt autonomt, ta sig runt hinder etc utan att någon styr den.

    Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

Liknande ämnen

  1. Multirotor med bränslemotor?
    Av ulken i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-08-11, 17:40
  2. multirotor klubb?
    Av Domidomdom i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-29, 22:16
  3. Multirotor GCS/Simulator??
    Av Zenobite i forum FPV Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-15, 16:04
  4. Räddningsfallskärm för multirotor
    Av Stiffe i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-01, 18:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •