Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Dc 3

  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 430
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Man både hör och märker när en motor lägger av! Och då finns det bara en sak att göra...dra av på gasen och landa så snabbt som möjligt.
    Ett vanligt nybörjarfel är att försöka rädda situationen och försöka flyga på en motor, vilket ofta går åt h....
    Man kan säkert flyga med bara EN motor(jag har gjort det några gånger för att testa ) på vilkor att man är högt upp och har gott om tid på att testa vilken motor som lagt av, men i de flesta fall gäller att dyka (hålla uppe farten ) och landa så snabbt som möjligt.

  2. #22

    Standard

    J29:ans problem var att skevrodren var kopplade med klaffen, dvs följde med ned delvis. Skevutslag i låg fart gav då extra mycket skevroderbroms och en störning i girplanet. Med en pilvinge får då ena vingen (den som "möter" luften) massor med lyftkraft medan den andra både vinklas mycket bakåt och skuggas av tunnans relativt feta lekamen och tappar massor av lyftkraft. Inte bra... Lösningen var att använda sidrodret väldigt aktivt för att flyga rent.
    Problemet som modellflygare är att veta om man flyger rent, ett felaktigt duttande på sidrodret ger definitivt en girstörning, och då drar cirkusen i gång på en pilvingad modell!
    Som sagt, höjd är bra för att utvärdera modellens egenskaper. Särskilt kombinationer av sida och höjd i olika farter är viktigt att testa!
    KristianB

  3. #23
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hmmm.du skriver så mycket bättre än vad jag kan Kristian!
    Det där sista är ganska precis vad jag har i skallen men du skev ut det på pränt!
    Och så länge motorerna funkar på mina treor så händer det faktiskt då o då att jag gör svängarna med korsade roder alá cub,går att få till vackra svängar sett nerifrån på det viset tycker jag..

    Det finns säkert mycket från fullskalaflyget som går att föra över på modellflyg men just det där att man inte har nån info när man står därnere förändrar en hel del för mig ialla fall..
    Jaka,Ivve o jag flög ihop med våra treor i norrtälje för ett par år sen,en motor dog för mig när tryckmatningsslangen gick av och jag hörde nada eftersom det var en kärra till uppe,märkte det efter ett tag,hur länge är svårt att säga ens..
    Är nån annan uppe o flyger samtidigt så är det riktigt knepigt faktiskt!
    Tur att ESM trean är en av de som faktiskt går bra att flyga på en motor tillsammans med deras stora B-25..


    I påldalen dog två av fyra motorer på min B17 efter kanske 5 min,men den var liksom trean snäll trots att bägge dog på samma sida,dock var det ner i 240 som gällde,missad inflygning = garanterad fylld sopsäck..
    Första P-38:an klarade jag av ca 5 sek med på en motor,flatspinnen som följde var hysterisk,vådan av att jag trodde farten räckte och dålig erfarenhet,hade bara flugit nåt år då..
    Nästa P-38 några år senare lyckades jag faktiskt flaxa runt med ett par varv o landa med efter motorstopp,mest beroende på att då var jag lite visare,höll farten uppe och att det var vindstilla,det är vansinnigt lätt att tappa farten när man vänder upp mot vinden eller börjar vifta med rodren..

    Det är det där som jag har dragit min lärdom av,jag vet många som är skickligare på att flyga än vad jag är,och de gör kanske inte alls som jag men för mig så funkar det jag skrev tidigare.

    Men jag är hellre inte sämre än att jag gärna prövar en annan approach till problemet om jag tror
    att det ligger inom mina gränser för vad jag klarar av..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •