Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Dc 3

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard Dc 3

    Hej
    Jag har ju diskuterat brorsans DC3a tidigare, o den har hittills inte varit i luften av olika orsaker, feghet o även avsaknad av bra flygplats, nu går vi ju tillomed o väntar på en snöfri sjöis.....
    Min fråga,o den är ju generell för alla lite större modeller. Han, min bror, har satt in ett skevroderlänkage som har en stålpinne som utför en vridning o det gör ju att skevrodren är lite, lite mjuka i kontrollen. Inget glapp o inge fel om det varit en mindre modell, men på större har jag sett att man ofta sätter servot så att länkaget blir mer rakt på, o därmed stadigare.
    Finns risk att den blir mer svårflugen med ett lite svampigt skevroder? Ska jag se till att det konstrueras om innan premiären?

    /Lars
    Senast redigerat av lekman den 2012-12-10 klockan 19:39.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Hitta lite info om din brors DC-3 bygge, kan vara bra att ha som bakgrundsinfo för att kunna ge bra svar:

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...875-Tung-DC-3a

    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...2&replypage=99


    Men som allmänt svar, roder bör vara i stort sett stumma, glappfria och så lite svampiga (böjbara) som möjligt så jag skulle nog fundera både en och två gånger att placera ut servon i vinghalvorna ungefär mitten varje skevroder och på så vis lösa problemet.
    Borde inte vara så svårt att i efterhand skära upp små luckor på undersidan och montera in ett servo i vardera vinghalvan och få fram servosladd (med förlägning) till vingmitten för anslutning till mottagaren. Ni kan ha en kanal för varje skevservo så kan ni göra lite bra differential utslag i sändaren också så det blir lite större utslag uppåt än neråt (för att få mindre "skevroderbroms" verkan neråt). De flesta moderna radio klarar en sånt. Går förstås at använda Y-kabel när man använder två servon men lite enklare fixa detta i sändarens programmering.

    Svårt att ge mer råd då vi ju inte vet hur mycket svamighet det är i skevrodren på Er DC-3. Ni får nog använda lite sunt förnuft - är det bara aningen lite svampighet borde det vara OK ändå, men ju tveksammare man är destå större anledning att göra om med en lösning jag beskrev för att vara på den säkra sidan.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2012-11-09 klockan 08:44.

  3. #3
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Svårt att säga utan att få klämma o känna på det själv men finns det inget mittglapp så stör inte det att de inte är stumma speciellt mycket på långsamma modeller,flutter kommer oftast med lite högre hastigheter.
    Dessutom så är de inte särskilt stora skevroder på den så det ska nog klara sig bra..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Svårt att säga om det är OK eller inte så jag får nog hålla med Bo att det får vara ert eget sunda förnuft som måste avgöra.
    Men att använda konventionella skevroderlänkade via en "torsions-stång" var ju väldigt vanligt förr när bl a servon var dyra och det har ju fungerat på både F3A-kärror liksom på pylonkärror så är det riktigt utfört ser jag i grunden inga större problem. Det är ju trots allt ingen snabb kärra med avancerade flygegenskaper.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Torsionsbiten går inte så långt. Det sitter ett servo per sida, dock inte mittför skevrodren utan in bit in mot kroppen varför det alltså även är en bit torsionsstav. Hade denna varit förstärkt med kolfiberrör så hade jag varit nöjd. Men, rodren är hyfsat stabila ändå så jag är nog benägen att lämna dom som dom är. Det var kommentaren från Bokis jag sökte, att lite fjädring inte gör så mycket sålänge det är glappfritt.. Jag hoppas att jag nångång oxå får tillfälle att berätta om en flygning med den..
    /Lars

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Hej
    DC3an har äntligen fått göra sin premiärtur.Sjöisen hade lagt sej o igår var det bara ca 3 cm nysnö, så igår bar det av. Starten var lite vinglig, jag gav ju höjdroder för att minska risken för att den skulle ställa sej på näsan när jag drog iväg, o den lyfte alldeles för tidigt, steg hastigt o la sej på sidan- Det höll på att bli en såndär 6 - 7 sekunders flygning, men jag lyckades räta upp den, o sen flög den kanon. Helt fantastikt, majestätiskt. Mina farhågor att vingarna skulle vara så assymetriska att den skulle vilja bara rolla var obefogade. Nu ska den få lite utsmyckningar som fönster mm. Nästa gång har jag tänkt mej ha en snöröjd startbana på isen, så kan den rulla lite lättare. Ser fram emot att bli lite van vid den, igår var ju lite av jaktflyg. Tror tex att den kan flyga betydligt långsammare vid landningarna än hur det gick igår, då det var fort ner, med bara nästan kontroll över situationen. Tyvärr har jag ingen kameraman med mej. Brorsan, som stått för byggandet är iprincip lika upptagen av flygningen som jag o ingen som filmar, tyvärr.
    /Lars

  7. #7

    Standard

    Vill också ha en DC-3, men har segat med införskaffandet just pga att de verkar tipstalla så lätt eller vad som nu händer. Va det nåt som kunde fixas med lite washout eller hur gjordes det? Film o bilder! =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Stort grattis att det gick bra och starten blev ju tydligen spännande som den så ofta blir med lite för dålig fart i lättningsögonblicket,gjort det själv med lika spännande resultat,kul att det fixade sig!
    Hoppas du får upp smaken för flermotorkärror för det är lite speciellt!
    Nog har du nån bild på den flygklar eller?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Hej har en DYNAM DC3/C47.Den har skevrodren längst ut på vingarna.Då gjorde jag så att den sista tredjedelen av rodret skar jag ett hack och veck upp och limmade 3mm.Funkar kanon hur snäll som helst på finalen
    Tobbe

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Hej
    tror att vingskränkningen gjort den ganska snäll, eftersom jag redde ut det i starten. Har nån bild på den, men jag o datortekniken är tydligen inte alltid kompatibla. Fattar ingenting när jag försöker infoga bild...
    /Lars
    Senast redigerat av lekman den 2012-12-10 klockan 19:39.

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild.jpg 
Visningar:	258 
Storlek:	89,8 KB 
Id:	34899

    En märklig bild, där den hänger på väggen, sen har bilden blivit upponer, lustigt!
    /Lars
    o varför har den blivt så liten....

  12. #12
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Najs! Tack för bilden!
    Ett bra tips som jag tog till mig av är för att kolla hur sakta den går att flyga,ta upp den på hög höjd,dra av och kolla vad som händer.
    Minsta tendens till att den "sätter sig" på baken o rollar över så vet du när den gör det och kan åtgärda det tills nästa flygning.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    10
    Jobb
    Pilot
    Klubb
    Sigtuna MFK

    Standard

    Ett tips!
    Pilvingad kärra styrs med sidroder i låg fart för att slippa skevinducerad "tip stall" Gäller iofs de flesta plan men en pilvingad svänger iaf med sidroder!
    Kommer ni ihåg hur många som kraschade med J-29 Tunnan i början tills de kom på att styra med sidroder i låg fart, nu hade ju den flaperons som gjorde det ännu värre!

    /Johan

  14. #14
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jocke_B Visa inlägg
    Ett tips!
    Pilvingad kärra styrs med sidroder i låg fart för att slippa skevinducerad "tip stall" Gäller iofs de flesta plan men en pilvingad svänger iaf med sidroder!
    Kommer ni ihåg hur många som kraschade med J-29 Tunnan i början tills de kom på att styra med sidroder i låg fart, nu hade ju den flaperons som gjorde det ännu värre!


    /Johan

    Inget jag skulle rekomendera,då blir det riktigt svårfluget..Tror inte man ska jämföra J-29 med en DC3,det haltar betänkligt..
    Har du flugit en DC3 i modell?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  15. #15

    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    10
    Jobb
    Pilot
    Klubb
    Sigtuna MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Inget jag skulle rekomendera,då blir det riktigt svårfluget..Tror inte man ska jämföra J-29 med en DC3,det haltar betänkligt..
    Har du flugit en DC3 i modell?
    Blir ännu mer svårfluget när vingen stallar, eller hur?
    Med lite sida så ökar den låga vingen sin fart genom luften och återfår sin lyftkraft, man ska ju alltid flyga "rent" med sidroder input vid skevning och vid mycket låg fart nästan bara sidroder, pga. att skevroderbromsen blir ännu större vid högre anfallsvinkel

    /Johan

  16. #16
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Oki,men jag tror nog att jag fortsätter flyga som jag gjort tidigare ändå för det funkar bra för mig...
    Har flugit 4 st olika treor varav ett par av dem mycket och sidrodret är nåt man helst inte petar på om man är i luften och har lite fart..
    Detta av flera anledningar men den största är att det är stort och minsta rörelse på det så slingrar kärrorna rejält följt av en rollrörelse om utslaget blir tillräckligt stort..
    Vid motorbortfall så är det ännu viktigare att inte hålla på o använda det..
    Att vingen stallar är inget problem om vingen är skränkt som på de flesta av våra modeller med några undantag..
    Och jag tror inte att man rakt av kan jämföra tunnans vinge med en dc 3 enbart pga pilvingen,det är mycket annat som spelar in,profil m.m..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  17. #17

    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    10
    Jobb
    Pilot
    Klubb
    Sigtuna MFK

    Standard

    Undrar varför det tom med finns en mixer med skev>sida i radion, jo för att flyga rent! Ju högre anfallsvinkel man flyger med desto större är skevroderbromsen och mer sidroder behövs för att flyga rent! Det ser ju inte bra ut när fina skalakärror viftar med rumpan när "duktiga" piloter svänger med endast skev(har sett detta många gånger vid rc-fält och i videofilmer på nätet), för övrigt så svänger man faktiskt med höjdroder, skeven vinklar bara planet åt sidan!

    Vi borde ju uppmuntra nybörjarna att flyga rätt från början ist, dvs ett skevutslag skall även innefatta sidroderutslag, detta gäller både rc och fullskala!

    Om du är så rädd för ditt sidoroder så kan du ju minska på utslaget!
    Hur gör du vid motorbortfall om du inte använder sidorodret?

  18. #18
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tja,efter att ha flugit några ggr på en motor med modellflygplan så har jag väl kommit till insikten att håller man emot med sidrodret så är det ungefär som att kasta ut ett ankare,det bromsar mer än vad som är bra..
    Ju mer fart man tappar,desto mer sidroder måste man ge..
    Vill du flyga så är det helt OK för mig,men efter att ha provat mig fram och hittat det som passar mig bäst så avstår jag..
    Och stora sidroderutslag vill jag ha i låga farter,det är därför det finns expo i radion men fortfarande,DC 3 beter sig på ett sätt,P-38 på annat,en DH 88 på ett tredje på en motor,det är MYCKET individuellt..

    Det där att mixa skev/sida tycker jag inte ger så mycket ,så fort man kommit in i svängen,bankat kärran,så ser det för skoj ut eftersom man då ger neutrala skev varpå baken blir hängande om man inte använder sidrodret separat...
    Det funkar bättre på de kärror som är självstabiliserande,som återgår till planflykt med neutrala roder men jag har nog ingen sån kvar längre..

    Du undrar hur jag gör när en motor dör: när det händer så drar kärran åt ett håll,FÖLJ MED!
    Försiktigt o gärna i en flack dykning om det finns höjd.
    Det enda som betyder nåt är att jag inte tappar fart,låt den sidan som stannat komma ner s.a.s ,banka kärran och dra försiktigt höjd,d.v.s en normal sväng.
    Ta dig sen fram till tröskeln innan landning,missar man den vid första försöket och känner att man har fart
    ,ta ett varv till i en sväng in emot den döda motorn,känns "lineupen" bra,dra av den motor som går helt, och koncentera mig på landningen utan stora roderrörelser eller annat.
    Har man kommit så långt så vad jag än gör så drar jag inte på igen och börjar fäkta med rodren,det slutar alltid med en smäll.. Jag är inte bättre än så på att flyga,det finns säkert andra som är det.

    Och att jämföra fullskala med modellflyg haltar ibland betänkligt,jag har ingen hastighetsmätare,kärrorna jag flyger har inte tillräckligt pulver för att flyga på en motor alltsom oftast, och jag kan inte flyga "med rumpan",jag har bara synintrycken att gå på..
    Men som sagt,var och en blir salig på sin fason.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  19. #19

    Standard

    Hur vet man vilken motor som dött då?
    Så att man vet vart man ska hålla spakarna?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Första tecknet brukar,om man har lite flax,vara att man hör det..Om inte så är det att den ger sig iväg åt något håll,dör högermotorn så drar den åt höger..
    Men det är en av de saker som kan göra det lite trixigare med modellflyg än riktiga kärror..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •