Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Hur länge ska lipos funka ?

  1. #1
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard Hur länge ska lipos funka ?

    Har nu på relativt kort tid fått byta Lipos till först Quaden och nu verkar även de till Hexan ge upp , provade de nya idag och fick flygtider på 10-11 min med Zippy compact 4 S 5800 jämfört med de gamla runt 5 min flygtid

    Både till quaden och hexan har jag väl laddat nånstans mellan 50-75 ggr , ska de inte hålla längre ?? upp till 500 ggr läste jag nånstans , jag anser inte att jag misshandlat dem och balansladdat med laddare avsedd för detta , det är inte heller billiga lipos utan gravity köpta på Rc flight de som blev dåliga
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har du fått ut upp till 75 cykler med bra prestanda så tror jag nog du kan vara rätt nöjd. Sen skiljer det ju också lite mellan enklare/billigare celler och de som anses vara bättre samt inte minst hur hårt man belastat dom och hur mycket kapacitet man dragit ur dom varje gång. Ca: 80 % är väl vad som anses som en gräns man inte skall överskrida.. Men 500 cykler - nä, det är sagor...
    Hälsningar
    Roger

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag får "bara" cirka 140-160 cykler ur kina-ackar innan de har sjunkit 20% och kasseras, eller får byta användingsområde. Om jag sätter larm i sändaren 20% innan fartreglaget vill strypa så har jag visst skydd. I multikopter har man väl normalt inte fartreglagets strypning?
    fredrik

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Fredrik,
    Du skall nog vara väldigt nöjd om du får ur ca: 150 cykler ur "Kina-celler"...
    Inte ens allas vår elguru Jocke talar längre om såpass många cykler vill jag minnas efter nån annan tråd i ämnet.
    Men det beror ju på så många olika variabler och t ex har jag bättre erfarenheter av små-ackar- typ inomhus-ackar - än av lite större ackar.
    Mina äldsta i drift är f n ett par Kokam-ackar som jag vill minnas är 6 år (möjligen 1 år äldre) men dessa är verkligen ett undantag. Har dock inte räknat antalet cykler. Har dock flera exempel på motsatsen - alltså relativt kort livslängd trots ett mycket anständigt "arbetsklimat" för ackarna...
    Hälsningar
    Roger

  5. #5
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Jag får "bara" cirka 140-160 cykler ur kina-ackar innan de har sjunkit 20% och kasseras, eller får byta användingsområde. Om jag sätter larm i sändaren 20% innan fartreglaget vill strypa så har jag visst skydd. I multikopter har man väl normalt inte fartreglagets strypning?
    Jag har larm när liposen går under inställd spänning och det är dags att landa, om jag inte minns helt fel är första larmet satt till 13.60 belastat och 14.40 obelastat , jag ska anteckna precis hur många laddningar de funkar bra med de nya
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  6. #6

    Standard

    Hej!

    Det här var ingen rolig läsning för ett blåbär i hobbyn!
    Hade inte en aning om att batterierna förbrukas så snabbt...

    Finns det fallgropar man bör undvika och isf. vilka?
    - Ni andra som flyger, hur är det med era batterier, hur många cykler har de klarat?

    Söndagshälsningar /Lasse

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Fallgrop 1 är djupurladdning. Övervaka batteriet, gärna med timer i sändaren så håller de längre. Låt de få kylning, det kanske är främsta orsaken att heliflygares batterier tar stryk. Välj gärna batterier med marginal mot vad du ska förbruka. Om en setup drar 20A, har jag gärna batterier som kan leverera 30-40A, då märker jag mest att flygtiden blir kort, inte att det inte längre orkar lyfta på grund av matta batterier.
    fredrik

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Fallgrop nr 2 är att lagra batterierna fulladdade. De bör lagras runt 40-60% (ca 3.8 V per cell) om jag fattat rätt.
    Fallgrop nr 3 kan nog vara att ladda med mer än 2C. Det verkar i alla fall förkorta livslängden på mina inomhusbatterier rejält. Det står på batterierna att de klarar 5C, men priset för den korta laddtiden tycks vara högt.

  9. #9

    Standard

    Hej igen och Tack för bra och viktig info!

    På radion (DX6i) som nyligen införskaffats är det en timersetup, den ska användas.

    Lite större batterier har jag funderat på, nu blir det att räkna lite. *Hjälp*

    Apropå laddtid visste jag inte att snabbladdning kan/ger kortare livslängd på batterierna.

    Jag har köpt en begagnad laddare till ett överkomligt pris som verkar kunna en massa. Nu har den ett par år på nacken, så det finns nog ännu bättre laddare idag.

    Har inte fått hem laddaren ännu, men tror att laddningen går att ställa o.s.v. Laddaren är denna: http://www.mscomposit.com/electronic...ml#userreviews


    Det jag också tyckte var bra med laddaren är att det även går att ladda med 12 volt från bilen, men om man inte ska snabbladda så vet jag inte... *Hmm*

    Trevlig kväll /Lasse

  10. #10

    Standard

    Tyvärr verkar den laddaren som du länkar till inte kunna balanseringsladda lipos.
    Vilket är att rekommendera.

  11. #11
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av metric Visa inlägg
    Tyvärr verkar den laddaren som du länkar till inte kunna balanseringsladda lipos.
    Vilket är att rekommendera.
    Precis, du kanske bör investera i en sånhär oxå: http://www.mscomposit.com/lipoly-equ...html?preview=1

    Eller sälja den du just köpt och köpa en med inbyggd balansering...?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #12

    Standard

    Hej och Tack för svar!

    Då blev det "fort och fel" när jag köpte laddaren...
    Får fundera på om jag har någon annan användning för laddaren, annars blir det att försöka sälja.

    Trevlig måndag/Lasse

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Räkna behöver du inte göra när du skall ställa in timern.
    börja med en flygning med kort tid på timern och flyg som du brukar göra.
    kolla sedan hur mycket det är kvar och öka timern efter varje flight tills du kommer till den tid
    då du har ca 20% kvar efter en flygning.


    Om du vill spara pengar på batterier genom att ha lång livstid på dom så investera i en bra laddare.
    Tillex. Hyperion, powerlab 6 eller 8 , eller ett något billigare alternativ men fortfarande bra icharger .
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #14

    Standard

    Hej och Tack för svar!

    Mot våren blir det att investera i en rejälare laddare, nu är det plattform på gång och en lite enklare laddare.

    Trevlig kväll /Lasse

  15. #15

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    pensionerad datakonsult

    Standard

    Av vad jag kan se så är kanske det allvarligaste hotet moct LiPos om de förvaras fulladdade! Har ni lagt undan dem fulladade eller oladdade så ger det sämre livslängd på dem. En bra laddare ha ett läge för "storage", och laddar man dem innan man använder dem och återladdar dem till "storage" innan man lägger undan dem ett tag så skall det ge fler laddningscykler.

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Precis, du kanske bör investera i en sånhär oxå: http://www.mscomposit.com/lipoly-equ...html?preview=1

    Eller sälja den du just köpt och köpa en med inbyggd balansering...?
    Hej Jocke1963!

    Vill Tacka dig för tipset
    , jag har skrivit och frågat om min "gammel"laddare och equalizern = Det fungerar enligt uppgift kanon ihop.

    Nu ska jag bara välja batterier så det blir rätt kablage till equalizern också.

    Ladda på

    /Lasse

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bägtjesen Visa inlägg
    Av vad jag kan se så är kanske det allvarligaste hotet moct LiPos om de förvaras fulladdade! Har ni lagt undan dem fulladade eller oladdade så ger det sämre livslängd på dem. En bra laddare ha ett läge för "storage", och laddar man dem innan man använder dem och återladdar dem till "storage" innan man lägger undan dem ett tag så skall det ge fler laddningscykler.
    Hej,
    Njaa - full-laddade är knappast det allvarligaste hotet mot livslängden. Det finns många andra hot som är avsevärt större. Dock är det givetvis bra att förvara ackarna "halvfulla" över t ex vinterhalvåret. Samt givetvis inte helt tomma - det är nog mycket farligare än att förvara dom full-laddade. Flyger man däremot regelbundet så har jag svårt att se något överhängande hot mot livslängden om man t ex laddar när man kommer hem för att vara beredd när den fina flygdagen uppenbarar sig. Detta ämne har diskuterats många gånger i våra fora och skall man försöka sammanfatta sig kort så är det givetvis bra att sköta även detta med förvaringsladdningen men än viktigare är det att inte överbelasta ackarna och inte minst att inte ladda ur dom mera än kanske runt 70--80 % av den totala kapaciteten. Och att vara lite försiktig med effektuttag om ackarna är kalla - inte minst under vintern.
    Hälsningar
    Roger

  18. #18

    Standard

    Det verkar inte vara så lång livslängd på dom. efter bara 30-40 laddningar har flygtiden halverats per laddning i alla fall med min heli (FX037)

Liknande ämnen

  1. Flyga långt och Länge
    Av evilaid i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-02, 11:22
  2. 1,3 ghz system slutade funka i luften!
    Av Defuncta i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-10-28, 12:05
  3. Hur länge skulle man klara det här...?
    Av bem i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 11:42
  4. Får inte min headtracker (DT-3K) att funka
    Av zeno i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 22:42
  5. Kan en Parkmaster funka för en nybörjare?
    Av MLLraptor i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-19, 20:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •