Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Bryggarns Hexa-bygge

  1. #21

    Standard

    Då är vi framme vid balansering av propellrarna. Min metod är enklaste tänkbara, en billig balansaxel genom proppen, sedan hänger jag den nånstans med tillräckligt utrymme så proppen kan snurra, och så får ögat avgöra om det behövs en tejpbit nånstans eller inte.
    De proppar som följde i mitt paket hette Gemfan och gjorde mig inte imponerad på något sätt. Högerpropellrarna fungerade som förväntat alla tre, ingen behövde balanseras och adapterringen passade bra.
    Vänsterpropellrarna var däremot i behov av balansering alla tre, plus att adapterringen passade väldigt illa, hålet i propellern var för stort så ringen glappade. Kommer inte att köpa fler proppar av de märket.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1020457.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	45,6 KB 
Id:	34360   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1020459.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	55,8 KB 
Id:	34361  

  2. #22

    Standard

    Jungfruflygningen!

    Så har jag då plötsligt en maskin som är flygbar. Den är långt ifrån färdig, men nu går den iallafall att flyga. Filmen är från premiären, men visar ack nummer två eftersom jag flög det mesta av ack ett utanför bild:-)
    Eftersom jag bara hade trecelliga ackar hemma fick det bli provflygning med dem, annars är den tänkt för fyrcelliga ackar.
    Det gör att flygtiden bara blev ett par tre minuter, men tillräckligt för att se att den beter sig som förväntat.
    Det var nästan vindstilla vid tillfället, så allt vingel är jag som spakar. Jag har inte ändrat några gains alls utan detta är helt på fabriksinställningarna.
    Det första jag gjorde efter den här provflygningen var att lägga en kurva på gasreglaget i radion för att få den mindre känslig runt hovringsläget 50%, och att offra min sista lediga kanal i mottagaren till att fjärrmanövrera gainsen i Nazan.
    Så nu kan jag inte börja prova GPS:en förrän jag har köpt en större mottagare. Men det är inte det enda som ska köpas. Nu håller jag på att leta efter en passande gimbal, och funderar på hur i allsin dar FPV fungerar, och vad jag behöver köpa till det.


  3. #23

    Standard Bryggarns Hexa-bygge

    Grattis till en lyckad första tur!

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  4. #24
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 209
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Cool

    Härligt, måste varit en skön känsla att se den flyga. Nåja, det är bit på vägen, håll oss uppdaterade.

    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #25

    Standard

    Tack.

    Ja det var skönt att se att den faktiskt flög. Nu har jag äntligen fått hem 4-celliga ackar också, så nu skulle det snart gå att börja provflyga på riktigt vis. Om det nu inte var för att snön vräker ner ute...

    Nå, jag hade ju lite lödningsjobb att göra på mina nya ackar. Att jag inte är någon mästare på lödning har jag ju redan berättat. Jag lyckades överhetta en av Deans-kontakterna så att plasten smälte och kontaktblecket kom snett. Lyckligtvis hade jag ett par i reserv. I andra försöket tog jag till knepet att sätta ihop kontakten jag löder på (honan i det här fallet) med motsatta kontakten (hanen), för att inte råka ut för samma sak en gång till. Man får bara vara väldigt försiktig när man löder på andra kontakten så att man inte kortsluter med lödstativets krokodilklämma, eftersom man ju har öppna kontaktbleck på baksidan av kontakten också när man gör på det viset.

    Skickar med en bild på kåpornas avancerade fästanordning också. Kardborreband fäst med dubbelhäftande tejp på basplattan, och motsvarande kardborreband på kåpan.

    Så var det det här med fortsatta prov. Lyckligtvis har modellflygklubben på orten tid i sporthallen på söndagar. Problemet är bara att deras små inomhus-frigolitflygplan blåser all världens väg om jag kör den här samtidigt:-)
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1020474.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	47,9 KB 
Id:	34592   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1020466.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	57,2 KB 
Id:	34590   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1020470.jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	48,7 KB 
Id:	34591  

  6. #26

    Standard

    När du säkrar upp kontakten för lödning - dvs monterar andra änden precis som på bilden med krokodilklämman - så är det ett bra tips att isolera kontakten med krympslang (på den sidan där krokodilen håller)

    Det är lätt hänt att klämman glider och det börjar gnistra - Jag tryckte på krympslang på krokodilerna också...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #27

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    898
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Bryggarns Hexa-bygge

    Prova att använda extra lödfett när du löder kontakter samt ha rejäl värme i lödkolven. Tennet flyter ut direkt istället för att lägga sig som en kula på blecket på kontakten. Brukar även doppa trådarna i fett innan jag förtennar dem.

  8. #28

    Standard

    Bra knep där SteffeB och UndCon. Jag tackar och memorerar.

    /Magnus

  9. #29

    Standard

    Sedan ett par dagar har jag nu även GPS till Nazan monterad. Har hunnit flyga några provrundor och det verkar fungera som det skall med Position hold, Course lock och Home lock iallafall. Kul att fundera ut i vilka olika situationer man skall köra de olika lägena. Har inte ställt in fail-safe ännu, tvekar på om jag skall ha den på auto-landing eller return to home. Eller inte alls kanske, många här verkar ju ha dåliga erfarenheter av Nazas fail-safe. Jag tänker iallafall testa, bara för att. Sedan tar jag beslutet senare om jag faktiskt ska ha det aktiverat eller koppla bort det igen.

    Jag monterade GPS-antennen på en extra standoff-platta som jag hade köpt till redan från början, så den kom lite högre upp och längre ifrån övrig elektronik. Satte den lite till sidan, så jag får plats med telemetrins gps-antenn också så småningom.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1020499.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	76,4 KB 
Id:	35495   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1020502.jpg 
Visningar:	55 
Storlek:	77,9 KB 
Id:	35496  

  10. #30
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    999
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bryggarn Visa inlägg
    Sedan ett par dagar har jag nu även GPS till Nazan monterad. Har hunnit flyga några provrundor och det verkar fungera som det skall med Position hold, Course lock och Home lock iallafall. Kul att fundera ut i vilka olika situationer man skall köra de olika lägena. Har inte ställt in fail-safe ännu, tvekar på om jag skall ha den på auto-landing eller return to home. Eller inte alls kanske, många här verkar ju ha dåliga erfarenheter av Nazas fail-safe. Jag tänker iallafall testa, bara för att. Sedan tar jag beslutet senare om jag faktiskt ska ha det aktiverat eller koppla bort det igen.



    Jag monterade GPS-antennen på en extra standoff-platta som jag hade köpt till redan från början, så den kom lite högre upp och längre ifrån övrig elektronik. Satte den lite till sidan, så jag får plats med telemetrins gps-antenn också så småningom.
    Låter trevligt , jag kan inte se varför du inte ska använda RTH på failsafen , är den bara rätt inställd så har den alltid funkat för mig iaf när jag provat , att många har dålig erfarenhet är att ta i och orsakerna till bortflygningar är inte fastställda beror på Nazan eller failsafen i den

    Lycka till
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Liknande ämnen

  1. Arducopter HEXA
    Av Vision i forum Hexa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-17, 14:59
  2. Värsting hexa
    Av uffe40 i forum Hexa
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-02-21, 19:00
  3. ATG 700 hexa provflugen
    Av searay i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-19, 23:41
  4. Vulcan multiframe Hexa bygge
    Av akromatic i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-11-10, 17:51
  5. Hexa fummlande.
    Av TommyzT i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 09:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •