Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Vilket lim?

  1. #1

    Standard Vilket lim?

    Funkar det att limma en EPS kärra med CA foam safe?

  2. #2

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Funkar det att limma en EPS kärra med CA foam safe?
    japp
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det beror rätt mycket vad du ska limma vilket lim som är bäst. Jag gillar UHU-Por som huvudlim, men använder PU om det behöver bygga. PU sitter bra men växer väldigt så man ska ta lite lim och sätta i press på något sätt, tejp duger ofta.
    Vissa sämre EPS-sorter tål inte "kontaktlim" men jag har ännu inte hittat nån plast som inte tål UHU-Por. Jag brukar prova på någon okritisk del. Vissa EPS-sorter går bra att limma med vitlim.
    Fördel med foam safe CA/PU/UHU/Vitlim är att de alla är rätt lätta.
    fredrik

  4. #4

    Standard

    Tack för svar! testar med CA foam safe samt kicker och ser om det håller =) det har ju funkat på min bixler hittils

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag skulle rekommendera UHU Por eller vitlim till EPS ("frigolit"). CA känns som ett tveksamt val även om det kanske kan fungera. Testa noga på nån spillbit först - speciellt om du tänker använda kicker. I mina ögon kan EPS vara ett rätt "sugande" material och då är frågan hur bra CA verkligen är...
    Din Bixler är ju byggd av ett helt annat material så det som fungerat på den kärran kanske inte alls fungerar på en EPS-kärra. Förr fungerade det även med epoxi-lim men det är tungt och man skall nog även där testa på en spillbit först. Som Fredrik säger så fungerar säkert PU-lim också men det skummar ju under härdningen och kräver därmed att bitarna sitter bra ihop. Men vitlim har alltid fungerat bra på EPS för mig i alla fall och är ju väldigt lätthanterat.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Standard

    Var köper jag vitlim?

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vitlim (trälim) - det finns nästan överallt där man säljer lim - t ex på Jula, Biltema, Bauhaus, andra byggvaruhus och jag gissar att även ICA Maxi och andra större matvaruaffärer kan ha detta "snickar-lim". Nackdelen är att det tar några timmar på sig för att torka. Senaste åren har jag använt Plastic Padding Express trälim som skall ha lite kortare torktid och det har fungerat bra. Det heter nog numera Pattex Trälim Express - http://www.pattex.se/se/gor-det-sjal...m-express.html
    Men det finns hur många andra varianter som helst som fungerar bra.
    Här hittar du f ö en gammal "vitlims-tråd" - http://www.svensktmodellflyg.se/foru...60&mark=107260
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    Standard

    OKej såg att dom skickat med två olika små flaskor med lim "5 minute epoxy" är det skit eller?

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Epoxy brukar fungera men akta dig för att få limmet på din hud - det är bl a starkt allergent. Ha skyddshandskar på dig - och skall man vara riktigt noga skall det vara handskar av nitril.
    Eftersom det är ett 5-minuters så har det ju rätt kort "arbetstid" - du måste alltså blanda och sen limma omedelbart.
    Gör bara i ordning så mycket som du behöver de närmaste 1--2 minuterna efter tillblandningen.
    Lycka till hälsar
    Roger

  10. #10

    Standard

    Ska jag blanda vätskorna i de två flaskorna med varandra?

  11. #11
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Ja, lika mycket av vardera.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #12

    Standard

    Tack. En anning fråga angående lim, om jag har CA + Kicker, ska jag applicera CA först och sen en skvätt kicker på det?

  13. #13
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Ca på ena delen och kicker på den andra.

    Matsa...

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kör du med Ca + kicker och lägger på kicker direkt på ena ytan så är risken stor att limfogen nyper direkt så att du inte har nån tid på dig att justera. Sen skulle jag nog vara försiktig med CA + kicker på EPS... Man måste inte ha jättebrådis....
    //Roger

  15. #15

    Standard

    Har bestämt mig för att använda epoxy till modellen. CA + kicker tänkte jag använda till ett annat projekt! tack för svaren.

  16. #16
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Blanda då noggrant i cirka 1 minut (jag brukar blanda storleken cirka 1 sockerbits volym av varje flaska) med t.ex. spik på blandplatta, sen applicera (med medföljande "spade" eller liknande) sätt på rätt plats och se till att delarna sitter ihop hårt. Efter 10-30 minuter kan man skära bort överskott av lim med kniv. Epoxi är tungt men starkt, jag använder det nästa bara på kritiska delar som vingsammanfogning, motorbrandvägg, landställ och liknande. Nitrilhandskar finns på välsorterade apotek eller internet.
    fredrik

  17. #17

    Standard

    Tack för tipset, köpte 6 min epoxy idag från greatplanes ska testa den senare. det blir nog bra då jag vill att de ska hålla för hastigheter upp till 200km/h

  18. #18
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Bästa epoxin ur hållbarhet är de som härdar långsamt, 30min är starkare och starkast är 24h (om den finns kvar att köpa). Great planes är bra. Ett tips till om en burk krackelerar och blir ogenomskinlig kan man värma den i hetvatten eller micron och få tillbaks den lättflytande konsistensen av ny epoxi.
    fredrik

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Bästa epoxin ur hållbarhet är de som härdar långsamt, 30min är starkare och starkast är 24h (om den finns kvar att köpa). Great planes är bra. Ett tips till om en burk krackelerar och blir ogenomskinlig kan man värma den i hetvatten eller micron och få tillbaks den lättflytande konsistensen av ny epoxi.
    Japp de sa de i butik dock så fanns ej 30 men det är rekommenderat 5 min till denna modellen, många som hade använt sig av de. det håller nog =) är det värt att lägga en fog i skarvarna efteråt?

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Lim utanpå ger ingen förstärkning - bara extra vikt.
    Roger

Liknande ämnen

  1. Vilket C på accarna?
    Av evilaid i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-07-18, 12:56
  2. Vilket väder
    Av fredrikb i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-02, 17:11
  3. Vilket gyro ska man ha?
    Av flygaren_93 i forum Helikopter
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 16:31
  4. Vilket plan
    Av Subaru i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-20, 17:13
  5. Vilket lim?
    Av Heda i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 21:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •