Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Vilket lim?

  1. #21

    Standard

    Hej, jag är ny här och har en limfråga eller två.

    Nu för tiden har jag mest cellplast plan, brukar använda UHU Por, men undrar om jag kan använda "Loctite Super Attak All Plastics" (detta: http://www.henkel.se/cps/rde/xchg/he...UID=00000120B2 )
    för tex min parkzone UM T-28 för snabba lagningar med aktivator?
    Såg det på Clas Ohlson idag men köpte inte för att det är lite dyrt.
    Var kan jag annars hitta "Foam safe CA"?

    MVH Jimjim

  2. #22

    Standard

    Köpte mitt på hobbex för någon hundring

  3. #23
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    "Loctite Super Attak All Plastics" - detta låter som foamsafe ca. Jag köper min ca på hobbyking.
    fredrik

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Köpte mitt på hobbex för någon hundring
    Hobbex! det finns ju en här i Gbg, större flaskor också antar jag?
    Classe hade 4 gram, plus en aktivator för 65 spänn.
    Tack för tipset!

    MVH Jimjim

  5. #25
    PMMs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    60
    Jobb
    Press-fotograf
    Klubb
    RFK Utvandrarna Kalmar

    Standard

    Ganska tjockt men billigt och bra, 50 gram i flaskan och en stor burk med aktivator, jag har använt detta lim till allt, har för mig fungerat på alla plaster inklusive depron. :-))
    http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemika...perlim-364831/
    Mvh Paul

  6. #26


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag skulle nog ändå limma med UHU Por...
    Roger

  7. #27
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Japp, att köpa ett plan i ett mjukt material och skapa knallhårda limfogar är ganska bakvänt.
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #28
    PMMs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    60
    Jobb
    Press-fotograf
    Klubb
    RFK Utvandrarna Kalmar

    Standard

    Tänkte mest till snabba lagningar på fältet eller i Depron-hallen, annars är ju givetvis mjuka limmer bäst till mjuka material. 🐸
    //Paul

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jimjim06 Visa inlägg
    Hobbex! det finns ju en här i Gbg, större flaskor också antar jag?
    Classe hade 4 gram, plus en aktivator för 65 spänn.
    Tack för tipset!

    MVH Jimjim
    Vet inte, den jag köpte är på 28g great planes! har fungeerat fint, testade även en variant från hobbyking som släppte på ett ställe, antingen för dåligt limmat eller dåligt lim, gissar på det förstnämnda =)

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PMM Visa inlägg
    Ganska tjockt men billigt och bra, 50 gram i flaskan och en stor burk med aktivator, jag har använt detta lim till allt, har för mig fungerat på alla plaster inklusive depron. :-))
    http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemika...perlim-364831/
    Mvh Paul
    Grymt bra tips! Köper ett set i morgon, tackar!

    MVH Jimjim

  11. #31

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    En kompis köpte det där Biltema limmet men han ansåg limskarven inte blev hållbar. Såg själv detta flertal gånger när han limma sitt plan när vi flög innomhus och det han nyss limma höll inte vid flygning och lite golvkänning som inte alls var hård. Han sluta med detta lim och använder nu BSI foam safe tjocka varianten som heter Super Gold+ (har detta lim själv till att lappa och laga med i inomhushallen med depronmodell). Jag säger inte att Biltema limmet generellt är dåligt, förmedlar bara vad kompisens erfarenhet var och det jag såg med egna ögon.
    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2012-12-21 klockan 08:34.

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Åter igen - låt det ta 10 minuter extra (så ofta går väl inte kärran sönder) och använd istället UHU Por så får du en aningen flexibel fog och slipper problemen med CA-lim - de kan "smälta sönder" materialet, det blir spröda fogar, det är som också bem säger inte ens säkert att det biter riktigt och sist men inte minst är det inte speciellt hälsosamt. Det finns många om inte alls tål att använda CA-lim...
    Hälsningar
    Roger

  13. #33

    Standard

    Hobbex i Göteborg (5an) hade slut, köpte på Biltema istället.
    Återkommer med en rapport senare.

    MVH Jimjim

  14. #34

    Standard

    En limfråga till...eller en fråga om limning innan jag går upp i sagda limning ...när ni limmar roderstänger alltså från trådkrok ? till kolfiberstång vad använder ni och hur förfar ni ?

  15. #35


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Antar att du menar att limma ihåg stötstångsänden av pianotråd med stötstången i kolfiber.
    Jag använder universallimmet UHU Por - alltså "kletar på" lite lim, lägger ihop bitarna och sätter krympslag utanpå och värmer den.
    Det går givetvis även med CA-lim men jag undviker gärna det - inte minst ur hälsosynpunkt.
    Roger

  16. #36
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard Sv: Vilket lim?

    Jag använder först flugbindningstråd som jag binder fast tråden vid stången med. Mycket starkare och lättare än krympslang. Sedan droppar jag på tunn CA som sugs upp av tråden och binder allt för gott. Extremt lätt och mycket starkt. För grövre stänger ersätter jag CAn med tunn epoxy.
    Flugbindningstråd är specialgjord för att binda fast saker vid metalltråd och har massor av bra egenskaper. Den töjer sig inte, är UV-beständig, tål CA-lim och vatten. Sist men inte minst finns den i extremt tunna dimensioner. Det är väl värt att köpa en rulle och en trådhållare, även om man inte tänker binda flugor. Hållaren är nödvändig för att hålla jämt tryck när man lindar. Se bara till att hållaren har keramisk topp. De billiga i mässing skär av tråden och är allmänt hopplösa.

  17. #37


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Har dock aldrig varit med om att krympslangen gett med sig i inomhuskärror och det är ju väldigt enkelt och kan lätt göras med stötstängerna på plats i kärran - bara man ser till att inte värma depronen eller EPPn när man värmer fast slangen.
    Annars tror jag säkert att flugbindningstråden är utmärkt och det är ju samma princip som man använde tidigare men då var det oftast s k björntråd som man använde när man satte fast pianotrådstötstångsändar på balsastötstänger.
    Hälsningar
    Roger

  18. #38
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard Sv: Vilket lim?

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Har dock aldrig varit med om att krympslangen gett med sig i inomhuskärror och det är ju väldigt enkelt och kan lätt göras med stötstängerna på plats i kärran - bara man ser till att inte värma depronen eller EPPn när man värmer fast slangen.
    Annars tror jag säkert att flugbindningstråden är utmärkt och det är ju samma princip som man använde tidigare men då var det oftast s k björntråd som man använde när man satte fast pianotrådstötstångsändar på balsastötstänger.
    Hälsningar
    Roger
    Ingen skugga över krympslang. Jag använder den ofta och mycket. Det är väldigt smidigt. Flugbindningsvarianten använder jag när jag vill ha så lätta och tunna skarvar som möjligt. Sedan blir det ju rätt snyggt och det skadar ju aldrig :-)
    Om man vill få en extra stark fog med krympslang så kan man lägga en droppe smältlim mellan stängerna. När man sedan värmer krympslangen så smälter smältlimmet och allt överflöd pressas ut av att slangen krymper. Det finns dessutom krympslang som är belagd med ett tunt lager smältlim på insidan. Men det har jag aldrig fått tag på.

Liknande ämnen

  1. Vilket C på accarna?
    Av evilaid i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-07-18, 12:56
  2. Vilket väder
    Av fredrikb i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-02, 17:11
  3. Vilket gyro ska man ha?
    Av flygaren_93 i forum Helikopter
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 16:31
  4. Vilket plan
    Av Subaru i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-20, 17:13
  5. Vilket lim?
    Av Heda i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 21:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •