Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: OS Elmotorer

  1. #1

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 214
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard OS Elmotorer

    Någon som testat/flugit med OS Elmotorer?

    Har inte sett mycket info eller omdömen om dessa...

    MVH Kent

  2. #2

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 214
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Haha.. tydligen den mest ointressanta fråga som ställts
    på detta forum.

    MVH Kent

  3. #3

    Standard

    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...2&replypage=99
    Hittade en Pittstråd och där skulle det vara OS i fronten...
    /m

  4. #4

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 821
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av genland Visa inlägg
    Någon som testat/flugit med OS Elmotorer?

    Har inte sett mycket info eller omdömen om dessa...

    MVH Kent
    Hej Kent!

    Jag har en kompis som har provat några av OS elmotorerna och han är verkligen nöjd med dem.


    Göran

  5. #5
    gics avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Inlägg
    15
    Jobb
    Jo. än så länge...
    Klubb
    MK III Aviatörer Kivik

    Standard

    Hej!

    Har en OS 5020 Kv 490 i en Sebart Sukhoi 29S, mycket nöjd med denna motor.

    // G
    AutoPartner.se
    aiR/C Pro Sweden

  6. #6

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 214
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Tack allihopa för info!
    Gäller den Piper Arrow som jag håller på att bygga...

    Byggtråden:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...RROW-Top-Flite

    Köpte först en OS bensinare OS 22:a

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	OS-22 Bensin.jpg 
Visningar:	173 
Storlek:	70,1 KB 
Id:	34063

    Men.. den visade sig för stor, gick inte in i kåpan.

    Har beställt denna OS elmotor istället,
    därav min fråga.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	OS_Borstl__s_Mot_4ec79d99549d9.jpg 
Visningar:	175 
Storlek:	47,7 KB 
Id:	34064

    Eftersom jag inte har sysslat så mycket tidigare med el
    så blev man ju glatt överraskad vilket drag det
    tydligen är i så små o fjuttiga motorer...

    MVH Kent

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Se bara till att propellern får plats. Tittar du på effektdata så ser du att du kan välja mindre propeller med fler batterier.
    fredrik

  8. #8
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tjenare Kent,jag köpte 4 st OS 5025/375 till Connien o hade tänkt mig att få den att flyga med 6S 6000,allt enl kalkylatorn.
    Jag är på hal is,typ vak,när det gäller slika doningar så tipset om OS kom från vår betrodda expert "Byrådirren" som testat OS och ansåg att dessa var av mycket god kvalisort.
    Vill du veta hur det funkar så kommer du få vänta tills nästa sommar innan vi kan redovisa något dessvärre,Ivve har kört en i bänk,kan tänkas att han minns något om proppar o amperer..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 214
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Fredrik...Bokis!
    Tack snälla för svar, jag är som alla säkert förstått
    nybörjare vad gäller elmotorer.

    Gläder mig verkligen att ingen än så länge
    meddelat nåt negativt om OS elmotorerna...

    Var tidigare ganska avog till el, gentemot
    metanolmotorer men har tänkt om, (kommer med åldern kanske)?

    Iaf så ser o känns OS 5025/375 motorn riktigt seriös...
    (Inköpt även en OS 5020/490 skall motsvara en 52:a fyrtakt)

    MVH Kent

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    En av flera viktiga saker att vara riktigt noggrann med är propellern. Den är armerad när fartreglaget får ström. Normalt går fartreglagen in i programmeringsläge om man startar med fullgas, och i flygläge om man startar med gasreglaget i tomgång.

    Prova gärna utan propeller för att se om motorn snurrar åt rätt håll, eller med planet ordentligt förankrat i marken. Om motorn snurrar åt fel håll byter du plats på två valfria kablar mellan motor och fartreglage.

    Ska du flyga med så pass stor modell så behöver du en laddare som kan ladda 6S-8S med fart. Jag har iCharger 208B och är mycket nöjd, men det finns andra laddare. Köp dock ingen billighetsladdare, du behöver kunna ladda med 10A för att få rimlig laddtid, gärna mer. ICharger 208B kan ladda med max 350W/20A. Effektbegränsningen ger max 12A vid 8S.

    En elsetup är inte bättre än sin sämsta komponent. Har du nu börjat med OS finmotor kan du lika gärna sätta på ett bra dyrt fartreglage och välja bra batterier.

    Om min setup drar en viss ström använder jag gärna batterier som kan leverera det dubbla för att ha marginal, ungefär som OS föreslår för fartreglaget. På så sätt får man minst antal strul. Jag föreslår att du skaffar något sett att mäta din setup, en kombinerad effekt/spänning/ström-mätare från modellbutiken eller en likströms tångamperemeter. Här två exempel:

    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1798
    http://www.kjell.com/sortiment/el/ve...-ut209a-p48276

    Max ström för batteriet är kapacitet * "C". t.ex. ett 4200mAh märkt 65C ska tåla 273A. Batteri väljer du efter avvägning av planet. Kapacitet på batteriet bestämmer flygtid. Det kan t.ex. vara roligare att flyga kortare tid med lättare setup, för då blir inte planet tungt och lättklippt.

    En tumregel är att motorn väger cirka 10% av färdigt plan, batteriet 20%, fartreglage 5%. Detta stämmer givetvis inte för de allra största och allra lättaste planen.

    och just det. Har du futabaradio ska motornkanalen reverseras.
    fredrik

  11. #11

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 214
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Fredrik tack för ditt mycket informativa svar!

    Jag har idag en laddare Intelli Bipower Special som
    klarar 6 cell max 6A, den är då för klen
    vad jag förstår, eller?

    Jo jag håller med, jag tänker inte spara på de övriga delarna till
    drivlinan (fartreglage, ackar) utan hellre välja kvalitetsgrejer.

    Btw..Jag har JR9 2,4 inte Futaba.

    MVH Kent

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Tja om du får plats med stor propeller kan du ha lägre spänning, så du får börja med att kolla upp max propeller som får plats. Om jag får gissa så tror jag att en 15"-propeller får plats, för min Saito 82 trivs med 14x7 eller 15x5, och det är tillräckligt stor motor för planet. Till 15"-propeller passar 8S-batteri, och i så fall är laddaren för liten sett ur antal celler den kan ladda.

    Att ladda med för svag ström tar bara tid, det förstör på inget vis batteriet.
    6A ström till ett 6000mAh 8C-charge batteri tar cirka 90 minuter (du laddar med 1C, det tar cirka 90 minuter).
    Halvera tiden för 2C-laddning (12A) till cirka 45min
    Halvera tiden igen för 4C-laddning (24A) till cirka 22 min
    Snabbaste laddningen är 8C-laddning (48A), tar cirka 12 minuter.

    Jag kan med min laddare bara klämma i 2C laddningen i ett sånt batteripaket.
    fredrik

  13. #13

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    17
    Jobb
    lagar kretskort
    Klubb
    Hallstahammar

    Standard

    Jag vill verkligen inte göra saker mera komplicerat men ändå poängtera att dyrt inte alltid innebär bäst när det gäller elflyg. Efter ett tag så lär man sig vad som funkar och inte funkar osv.. och man får flyga försiktigt först och hålla lite koll på att plylarna inte blir överhettade. en del fartreglage behöver man ställa ner motsvarande "acceleration"(det kan heta lite olika saker) så att inte strömmen skjuter över vid uppvarvning och får reglaget att slå ifrån..
    OS motorerna är ju rätt snygga och då måste dom ju såklart funka bra också :-P var på väg att köpa en själv på rea för att den var så stilfull men lät bli..
    En del typer av ackar tål inte så bra att ligga fullt laddade, dom flesta av mina sämre ackar har jag alltid fullt laddade men har nån 65/130C ack som inte alls verkar gilla att ligga laddad.. så när jag kommer hem så laddar jag men inte proppfullt, och sen när jag ska ut och flyga så toppar jag upp dom..

Liknande ämnen

  1. KV tal på elmotorer
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-31, 12:33
  2. Tips på elmotorer till shock flyers
    Av Jörgen Johansson i forum Elmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-11-20, 13:12
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 20:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •