Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 76

Ämne: Ny Octoram på Hobbyking

  1. #21
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Cool

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Skit händer ibland, hoppas inget allvarligt hänt.

    Balsa regn
    Det verkar OK. APM:en funkar när man kopplar in den på USB.

    Det var lite tajt att få in sladdarna mellan bommarna i navet, och nu verkar krympplasten på två kontakter ha skavts av utav skruvarna som håller kolfiberplattan som håller APM:en. Alltså har kolfiberplattan varit inkopplad med + och - i varsin ände, med ca 10 cm emellan. Det var alltså kolfiberplattan som rök igår! Den är också helt svälld och spröd runt skruvhålen, och skruvarna från ovansidan är helt svarta.

    Spännande! Galen kraft i Lipo-batterier...

    Nu tror jag att jag bara behöver dra om elen, denna gången får alla sladdar gå UNDER bommarna/navet, istället för in bredvid bommarna. Blir inte lika snyggt, men det är bättre än att göra röksignaler när man flyger.

    /M

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av magnusvr Visa inlägg
    men det är bättre än att göra röksignaler när man flyger.

    /M
    Fast då kanske man hittar den om den rymmer

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  3. #23
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sickan Visa inlägg
    Fast då kanske man hittar den om den rymmer

    --
    S
    Funkar det bra ska jag sälja lösningen till dig. ;o)

    Allt verkar bra, har kopplat in allt, konfat så långt jag kan, ställt in failsafe, kollat motorriktningar, borrat upp propellrar (jäkla 8mm axel på propellerfästena, vet någon en bättre lösning när man har 5mm motoraxel?)

    Allt klart för testflyg imorgon. Nervös? JAPP!!

    /Magnus

  4. #24

    Standard Sv: Ny Octoram på Hobbyking

    Citat Ursprungligen postat av magnusvr Visa inlägg
    Allt klart för testflyg imorgon. Nervös? JAPP!!

    /Magnus
    Lycka till!

    --
    S

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  5. #25
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Mjahapp, bra och dåliga nyheter efter första provlyftet...

    Bra: Den lyfter! Direkt! ett hack (3%) på trotteln så står den och lite lätt studsar på marken, två hack så lyfter den! Normalt sett vill man väl iofs att den ska hovra på 50%, inte 3%. Inte så bra heller när man ska gå ner sen, drar man ner ett hack för att gå ner lite grand, så stänger den motorerna.... lite för mycket lyftkraft känner jag.
    Ska väl gå att PID:a in på något sätt... jag är inte så bra på Expo och det där på radion.

    Dåligt: Den är väldigt nervös och stressad, vilket slutade med att jag hamnade i studsmattan. Upp och ner i gräset. Ett motorfäste och en propp behöver bytas, men det bygger jag snabbt ett nytt i kolfiber. Klantigt av mig att prova i trädgården, skulle såklart haft mer utrymme. Men jag tänkte ju bara se om den hovrade, sedan glömde jag det och provade att flyga lite fram och tillbaka... Har heller inte hunnit vänja mig vid utslagen än, blir inte klok på om den är trögare eller snabbare i kontrollerna än vad jag är van vid.

    Nu börjar det stora äventyret att läsa på om hur PID-tuning fungerar.

    /M

  6. #26

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Har du kalibrerat reglagen ? låter som du har en väldigt kort 0-100 sträcka om den lyfter vid 3%.
    Pid parametrarna har med reglering att göra inte vid vilken % sticka den skall hovra vid.

    Nr1 se till att reglagen är kalibrerade korrekt
    nr2 se till att endpointsen i radion är rätt på trottlekanalen
    nr3 om allt annat är rätt justera trottlekurvan i radion
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #27

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    172
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Bjärred

    Standard

    Magnus,
    grattis för din djärvhet att våga flyga utomhus! Får vi be om en kamera på markstativ redan vid nästa provflygning?
    Akta bara så att inte det bär iväg ut över Öresund!
    Fint solsken nu, men det blåser nog lite för mycket för mig.
    Lars
    (Flygrädd)

  8. #28
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Har du kalibrerat reglagen ? låter som du har en väldigt kort 0-100 sträcka om den lyfter vid 3%.
    Pid parametrarna har med reglering att göra inte vid vilken % sticka den skall hovra vid.

    Nr1 se till att reglagen är kalibrerade korrekt
    nr2 se till att endpointsen i radion är rätt på trottlekanalen
    nr3 om allt annat är rätt justera trottlekurvan i radion
    Jo, jag körde kalibreringen i APM, endpoints såg bra ut. Jag har nog bara sjukt mycket lyftkraft just nu. Galet stora motorer, för stora proppar (12x45) , ingen last.
    däremot var trottelkurvan en bra idé, den ska jag pilla på!

    sen som grädde på moset har min radio börjat strula, den varnar för signal/räckvidd vid bara ett par meter. Även på andra modeller/mottagare. Misstänker att en sladd är av, får öppna den också.
    Tar nog paus med detta idag och samlar lite mod.

    /M

  9. #29
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Just det, ESC'erna är också kalibrerade, men jag kom just att tänka på att det kanske måste göras i rätt ordning, vilket det nog inte är när jag stegar bak i historien...Tack!!
    jag kalibrerade nog esc först, sedan Apm med endpoints...

  10. #30
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Tack Lars, jag är också flyrädd, minst sagt..

  11. #31
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Hej igen!

    Nu skulle jag uppskatta några tips, känns som jag missar något.
    Kalibrerade om alla ESC:er, allt verkade stämma. När jag vid kalibrering kör "rakt igenom" APM så startar motorerna ändå ganska snabbt (utan proppar), så jag tror inte problemet har med APM att göra.

    Jag har en Futaba FF7 med FrSky 2.4-modul.
    Har kollat överallt, men hittar ingen throttle-kurva i inställningarna. Verkar bara finnas för heli-mode?

    Jag byggde ett nytt motorfäste i kolfiber och fixade allt och testade (se film) men den är minst lika galen än. Denna gången fick den också en liten egen flipp och drog snabbt åt sidan, då satte jag snabbt ner den.
    Throttlen är reverserad i radion, såsom jag måste göra på alla modeller jag kör på den radion.

    I videon ser ni att jag startat motorerna med ett "klick" på spaken, vid andra kliicket lyfter den, sedan sticker den lite själv och jag stänger av.

    http://www.youtube.com/watch?v=LZpZm8o907M

    Mvh
    Magnus

  12. #32
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Hej igen!

    Här kommer lite funderingar...
    När jag nu gått igenom dagen i huvudet och fått lite tid att reflektera, är det nog som Kenneth nämnt innan, fel proppar i kombination med för mycket kraft och för lite vikt. Den är helt enkelt för stark.

    Lösning: Mindre/sämre proppar och/eller mer last.
    Jag har ju räknat på maxlast i eCalc-programmet, nu har jag ingen alls last.
    Får se om jag hittar andra proppar i verkstan imorgon, annars blir det nog till att räkna om lite och beställa andra.
    Ska också testa att hänga på 3kg last i mitten och se vad som händer.

    Normalt sett hade man nog kunnat lösa det med throttelkurvan, men min radio verkar sakna sådan i "Acro"-läget.

    /Magnus

  13. #33

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    172
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Bjärred

    Standard

    Magnus,
    så höll min hexa med APM2.0 på tills jag vågade släppa throttle till mittläget. Då gick den upp någon meter där den många gånger (men inte alla!!!) H höll sig tämligen lugn. Med din enorma lyftkraft måste du vara försiktig.
    Innan jag vågade släppa upp den fick en stuntman hålla den över sig med raka armar för att känna vad den ville när den kommit upp från markturbulensen.
    Min sändare fjädrar till spakarnas mittläge. Mittläge betyder håll höjden. Det ska APM klara själv. Den känner ju acc också i höjdled.
    Bra att du har kameran igång.
    Många med mig följer försöken och håller tummarna.
    Lars

  14. #34
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Thumbs up

    Tack Lars och ni andra!
    uppskattar ert deltagande och intresse, det är till stort stöd när grejorna inte vill som jag.
    Jag var just ute och inventerade, med tre olika märke/modeller har jag precis så att det räcker med 10x4.7 SF-proppar. Dessa ska jag borra upp till 8mm och prova imorgon.

    Första gången jag provade, innan jag satte den i studsmattan, flög den faktiskt "stabilt", om man bortser från explosiviteten. Men jag tycker nog att den höll sig plant ganska bra. Kunde man bara få den lugn så...
    Imorgon blir det som sagt nya mindre proppar och något kilos last...håll tummarna!

    /Magnus

  15. #35

    Standard

    Jag följer detta med spänning och hoppas det löser sig
    jag väntar själv hem en apm,var ute och flög tre laddningar med nazan idag utan problem

  16. #36

    Standard Sv: Ny Octoram på Hobbyking

    Citat Ursprungligen postat av magnusvr Visa inlägg
    I videon ser ni att jag startat motorerna med ett "klick" på spaken, vid andra kliicket lyfter den, sedan sticker den lite själv och jag stänger av.
    Det där klicken, hur stora är de? Jag hade ett raster på min Jeti innan men det var jag tvungen att ta bort. Ett klick upp och min Cinestar steg, ett klick tillbaka och den sjönk. Åkte lite som en jojo

    Jag tror i och för sig inte att det är det som är problemet, är också lite tveksam till att motor/prop-kombinationen är hela problemet. Men säkert bidragande, vad flyger du med för ack, skulle du kunna gå ner en cell och testa? Jag skulle gå över allt en gång till vad gäller kalibrering och inställningarna i mission planner. När jag testade APM 2.5 så kunde jag smyga upp det utan problem.

    Hoppas det löser sig!

    --
    S

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  17. #37
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Det var en bra idé, jag kör 4S men kan testa 3S.
    Mina hack är ca 1mm, ganska lagom. De är inte tvingande utan mer som indikatorer på att man rört på spaken.

    Återkommer imorgon!

  18. #38
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Jahapp, satte på 10x4.7-proppar, fortfarande på 4S dock. Lite osäker på min mina 3S-batterier pallar, dessutom har jag ingen adapter för kontakterna färdig.

    Hur som helst, den var lika galen nu. Fick upp den på en knapp meter, men det var som en jojo, upp ner, upp ner, på de två första millimetrarna på spaken.

    Just det, glömde ju vikta ner den!!

    Under dagen ska jag ut och tillverka nytt motorfäste, nummer två gick sönder denna gången.
    Tror jag lika gärna kan starta serieproduktion.

    Ska nog också förbättra ramen lite, motorfästena är en onödigt svag punkt. Kan sätta en skyddsplanka undertill som får ta smällen istället.

    Under morgonen råkade jag beställa en Turnigy 9XR-radio också. Den tar säkert en månad på sig att komma hit, men ska det hålla på såhär är det värt väntan. Jag har fått bekräftat att min Futaba FF7 inte har Throttle Curve-funktion i Acro-läge. Man kan ju klura på varför?

    /M

  19. #39
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Film till andra försöket:

    http://www.youtube.com/watch?v=lzsAv9nTbhM

  20. #40
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Cool

    Helt klart övermotoriserad, ta nu detta tips på allvar innan en olycka inträffar.

    Minska propparna minst 2 tum, du kan kapa de du har för de kan du ändå inte använda till denna setupen annars byt ut dem, jag känner igen fenomenet på övermotoriserade modeller jag haft sedan tidigare.

    Även med tre celler och dessa proppar blir det för mycket, du behöver inte vara orolig om du tror att du tappar kraft. Du får istället kontrollerbar kraft lite högre upp i varvtalsregistret.

    Du kommer att ha kraft tillräckligt för att lyfta en gammal VHS camcorder.

    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Liknande ämnen

  1. Hobbyking´s motor!
    Av Pekkala i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2014-06-30, 09:29
  2. Hobbyking
    Av bataki i forum Helikopter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-04, 09:25
  3. HobbyKing FPV / UAV
    Av streem i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-10, 11:28
  4. FPV från hobbyking
    Av warriorswede i forum FPV Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 11:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •