Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Multiplex Mentor

  1. #1
    LennartAs avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    19
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    TMF, Tullinge Modellflyg

    Standard Multiplex Mentor

    Hej,

    Har tänkt mig att hjälpa en nybörjare att komma igång med modllflygandet.
    Det blev en Multiplex Mentor, den är nu klar i det närmaste, men vid kontroll av tyngdpunkt.
    Den hamnade någorlunda rätt om man placerar batteriet längst in, men det blir då lite
    trångt och svårt att säkra batteriet, så det inte rör sig under flygning.
    Hade väl tänkt mig att försöka få kardborre band runt för att säkra,
    men det är trångt. Någon som har en Mentor och kan tipsa om alternativ?

    Lennart
    Flyger
    Easy Glider PRO, T28 Trojan 140 (el) FMS
    UcanDo 60 (saito 72), FunCub XL
    Extreme Flight MXS 60 storlek, F-27Q Stryker Parkzone.
    Multiplex Profi tx 16
    Multiplex Royal Pro 9, M-Link

  2. #2

    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    44
    Jobb
    Montör
    Klubb
    ingen

    Standard

    Hej. jag har en mentor,jag har bara säkrat batteriet med kardborreband,en del limmad i planet det andra på batteriet.Det har aldrig lossnat vid flygning för mig.

  3. #3

    Standard

    Jag tillverkade en mycket enkel "släde" av tunn aluminium som sitter med kardborre och stöttar uppåt, när man flyger uppochned.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Mentorbatteryskid1024.jpg 
Visningar:	228 
Storlek:	94,7 KB 
Id:	34167
    Vänliga Hälsningar från HurriHeli

  4. #4
    LennartAs avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    19
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    TMF, Tullinge Modellflyg

    Standard

    Hej,
    Det där med släden var en bra idé, jag hade faktiskt haft en tanke åt det hållet.
    För vad som retade mig lite var att batteriet var tvunget att skjutas längst in i
    utrymmet för batteriet. Jag upplevde det som svårt att få dit ett kardborreband
    och att då säkra batteriet, det blev lite trångt så att säga.
    Jag tackar för uppslagen.


    M.V.H.
    Lennart
    Flyger
    Easy Glider PRO, T28 Trojan 140 (el) FMS
    UcanDo 60 (saito 72), FunCub XL
    Extreme Flight MXS 60 storlek, F-27Q Stryker Parkzone.
    Multiplex Profi tx 16
    Multiplex Royal Pro 9, M-Link

  5. #5
    LennartAs avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    19
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    TMF, Tullinge Modellflyg

    Standard

    Hej.
    Undrar vad kommandot är för att ställa in fullt utslag på trottle spaken, så fartreglaget förstår 0-100,
    fartreglaget MULTIcont BL-55 S-BEC speed controlle # 7 2286. Jag tycker inta jag får fart på ekipaget.
    har 3-cell lipo 3300. Tycker att beskrivningen är luddig, otydlig. tacksam för tips.

    m.v.h.
    Lennart
    Flyger
    Easy Glider PRO, T28 Trojan 140 (el) FMS
    UcanDo 60 (saito 72), FunCub XL
    Extreme Flight MXS 60 storlek, F-27Q Stryker Parkzone.
    Multiplex Profi tx 16
    Multiplex Royal Pro 9, M-Link

  6. #6

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    898
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Brukar vara så att man ska slå på radion, ställa trotteln på max. Koppla i batteriet i planet, vänta på ljudsignal sedan dra ner trotteln i botten.

  7. #7

    Standard

    Verkar vara såntdär joxande mellan noll - full o halvgas för att programmera reglaget - har du köpt orginal tillbehörskit så är den väl rek. för 4S? Har du inte mpx radio så kan du prova öka endpoint för trotteln (fullgasläget iom ditt nollgas fungerar) men troligen saknar du kräm pga himaxmotorns kV är ju rätt lågt för 3S.

    Ang. batteriplacering, lite sent tips men planet har ju dubbelt golv så jag gjorde helt enkelt en lucka på lämpligt ställe undertill, kör själv med 3S2200 till 2650.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  8. #8

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har aldrig, vad jag kommer ihåg i alla fall, behövt kalibrera något fartreglage men därmed inte sagt att det inte behövs.
    De flesta är väl av allt att döma självkalibrerande verkar det som. I alla fall alla som jag köpt vilket är rätt många...
    Roger

  9. #9
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 636
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LennartA Visa inlägg
    Hej... Jag tycker inta jag får fart på ekipaget. har 3-cell lipo 3300. ..
    Har du rätt propeller för 3-cells batteri? Drar kombinationen vettigt med ström? Med 3 celler kommer du bara upp i dryga 500 W vilket ju inte är så där överdrivet till en Mentor. En OS46LA ska ju ge dryga hästkraften vilket definitivt inte är övermotoriserat på en motsvarande modell.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #10
    LennartAs avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    19
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    TMF, Tullinge Modellflyg

    Standard

    Hej,

    Tack för alla svar, vad som inhandlades var ett färdigt powerset multiplex anpassat för denna mentor, det större med propp 14x7, sen inhandlades 3-cells lipo på 3300 enl rekommendation, den flyger bra men på i princip full trottle, men jag saknar lite reservkraft, och har c:a 50-55 % kvar i batteriet efter 9-10 minuters flygning, har fått rådet att gå upp till 15x8 propp, och prova 4-cell, från Autopartner där allt har inhandlats. Jag får väl testa med dessa lipo som vi har först och mäta upp så jag vet vad som händer även med den större propp. Vad jag känner är att behöva veta lite mer om förhållanden mellan motor, fartreglage, propp och antal lipo, vilka bas regler som gäller för att få bäst resultat och hamna någorlunda rätt från början.

    tack så länge
    Lennart
    Flyger
    Easy Glider PRO, T28 Trojan 140 (el) FMS
    UcanDo 60 (saito 72), FunCub XL
    Extreme Flight MXS 60 storlek, F-27Q Stryker Parkzone.
    Multiplex Profi tx 16
    Multiplex Royal Pro 9, M-Link

  11. #11

    Standard

    Iom "orginalmotorn" har såpass lågt kV så tror jag det är lämpligare gå upp i spänning i stället för att öka propp; med för stor pitch så får du ju proppstall som man antagligen vill undvika då den ska flygas som nybörjar/dubbelkommando. Rek är ju 4S med den 14x7 som hör till orginalet.
    Själv kör jag med likvärdig men kV900+ någonting och med 12x6/3S har den knappt 1:1 i drag men drar å andra sidan under 40A.
    Lite data har du ju på multiplex:
    http://www.multiplex-rc.de/en/produc...wshopitems_pi1[action]=show&tx_lwshopitems_pi1[controller]=Product&cHash=ca3cd0973e346d0c783d3cf5bca21579
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Liknande ämnen

  1. Bogsering med FunCub och Mentor
    Av Joacim i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 22:27
  2. Mentor sökes: Quad för foto/video
    Av Lassepappa i forum FPV Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-03, 09:19
  3. Emmy bygger Mentor
    Av EmmY i forum Byggdagboken
    Svar: 84
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 22:41
  4. Test av Multiplex Mentor Trainer
    Av affas i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 22:27
  5. Nylagad Mentor testad uppåner
    Av Robin i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-21, 11:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •