Jag har länge funderat på att bygga en edf-viggen. Fördelen med just viggen är att den är lågvingad vilket gör att man kan bygga en enkel lådkonstruktion och ändå få den hyffsat skalenlig.
För något år sedan gjorde jag en liten prototyp i 3mm depron. Jag skrev då ut en toppvy på en A4-sida och skar ut delarna efter den. Den modellen friflög så bra att jag förra året byggde en variant för inomhusflygning.
http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...8-Micro-viggen

Jag har letat ritningar till en viggen i parkjet-utförande men det verkar inte finnas några så nu var det dags att ta saken i egna händer. Jag var bara tvungen att skaffa mig något cad-program och lära mig rita
Och när jag lyckats rita skall jag bara lyckas med konststycket att förvandla den tredimensionella bilden till ritningar i rätt skala som går att skriva ut i en vanlig A4-skrivare...
Nu har jag kommit en bit på vägen och det börjar bli dags att skära ut en prototyp efter de första ritningarna.
Jag har ritat i google sketchup. Ritningarna behöver lite handpåläggning innan de är klara men jag tänkte börja med att visa lite bilder.
Modellen är konstruerad för att vara enkel att skära ut och bygga. En hel del slipande krävs dock för att få den någorlunda skalenlig. Bygger man denna i 100% skala så kommer den att ha 60cm vingspann och vara ca 85cm lång. En 60-64mm edf samt en 4s 1800mAh lipo och en flygvikt runt 5-600g kan jag tänka mig fungerar bra. Fördelen med en sådan här ritning är att man ganska enkelt kan ändra skalan och på så sätt anpassa den efter önskad drivlina.
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	viggen5small.jpg 
Visningar:	506 
Storlek:	19,3 KB 
Id:	34176
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	viggen4small.jpg 
Visningar:	536 
Storlek:	20,3 KB 
Id:	34177
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	viggen3small.jpg 
Visningar:	589 
Storlek:	21,0 KB 
Id:	34178
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	viggen1small.jpg 
Visningar:	503 
Storlek:	19,5 KB 
Id:	34179
Bifogad fil 34180