Reklam

Resultat 1 till 13 av 13

mne: Bsta strmkllan till mottaagre

Standard Bsta strmkllan till mottaagre

Hej!

Har kpt en 2.4 ghz system och upptckt att mottagaren r vldigt knslig fr spnningen i strmfrsrjningen... S vilken r bsta strmkllan till mottagren?

Kr med nimh nu, men tycker det r bkigt att ladda ut nimh innan de laddas p nytt och att de ska laddas s lngsamt, det hela tar lng tid om man ska gra det med sndare/mottagare/ombordgld/tndbatterier.

Helst vill jag kunna ladda mina batterier efter flygning utan att tmma dem frst, och sen ha dem laddade tills det r dags nsta gng, vilket blir max en gng i veckan. Finns det sna batterier?

Alla typer verkar ha sina drawbacks:
    - nimh, mste tmmas innan omladdning pga minneseffekt, och sen lngsamladdas
    - nicd, liten kapacitet, minneseffekt
    - lipo, mste frvaras tmda, tl snabbladdning men mste laddas i laddpse om de exploderar, s man mste montera ur dem ur planet
    - life, hur r det med dem?

Sen undrar jag vilken ubec/sbec ska jag vlja? Vad r skillnaden?
    Vilken kapacitet ska man ha p lipo till mottagaren? runt 2000mAh eller?

Vad anvnder ni sjlva och vad kan ni rekommendera?

Mvh Anders

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Min sikt r att du inte mste ladda ur NiMh innan varje laddning - jag gr det i princip aldrig till mina sndarackar men drmed inte sagt att det r rtt melodi..
    Om du istllet cyklar acken ett par gnger under ret i en riktig s k computer-laddare s fr du rtt OK koll p acken - i kombination med ackvarnare.
    NiCd r vl knappast aktuellt lngre s den typen kan vi nog lmna drhn.
    LiPo - skall absolut INTE frvaras tmda men vid lngtidsfrvaring skall de grna vara ungefr halvladdade. Flyger du regelbundet s kan du ladda nr du kommer hem s r dom klara infr nsta flygtillflle. Du skall ha en bra laddare med balanseringsladdning och stller du in den noga s mste du ju inte ha acken i en skerhetspse under laddning. Dremot skall du ha uppsikt ver den. Men att ta ut dem ur planet r klart att rekommendera.
    Jag antar att du talar om en frbrnningsmotor-krra eller ?
    Kapacitet ? Ja, det beror ju p mnga saker inte minst krrans storlek s det kan du nog bedma vl s bra sjlv.
    Du skall ha en switchad BEC sen beror kapaciteten (hur mnga A belastning den tl) ter p hur stor krran r och vilken typ av krra. T ex s drar ju servona i en strre 3D-krra vsentligt mycket mera strm n i en termikseglare.
    Men de brukar vl leverera 3--6A och det torde rcka i de allra flesta fall ven om det finns mera krvande applikationer.
    Men enklast att hantera r nog NiMh-ackar men de skall ha tillrckligt lgt inre motstnd fr att kunna leverera tillrckligt med strm - fast det kan ju vara svrt att bedma om dom r tillrckligt men du kan skert f tips p bra mrken/modeller. Sen lngsamladda p natten innan man skall flyga eller snabbladda alldeles innan flygningen. Men det finns nog vldigt mnga sikter om vad som r "bst"...
    Sjlv flyger jag bara elkrror och d r det nn form av BEC som matar radioutrustningen - endera en som r inbyggd i fartreglaget eller en separat SBEC/UBEC som jag i s fall driver frn drivacken eftersom jag inte flyger speciellt stora och dyrbara krror.. Det har hittills under alla elflyg-r (och det r mnga) fungerat till 100 %.
    Hlsningar
    Roger

Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Inlgg
    243
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

Standard

Hej.

NiMh har aldrig varit behftade med minneseffekt. De behver absolut inte laddas ur innan de laddas igen.

NiCd hade minneseffekt enligt en del, sjlv s hller jag inte med om det. Jag anvnde NiCd i mnga r och har aldrig upplevt minneseffekt trots att jag ofta och enbart toppladdade mina sndarackar.

LiPo skall inte frvaras urladdade, dock halvt laddade, och de gr snabbt att ladda upp.

Vilket 2,4-system anvnder du? Knner inte till ngot system som skulle vara knsligt p inspnningen till mottagaren.

Sjlv s anvnder jag UBEC och lipo till alla mina flygplan.

// Fredrik W

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Vlj rtt stort LiPo mottagarbatteri s r det inget problem. Jag provkrde med mycket kaffepaus ett LiPo i sommras. Det drog i stort stt lika mycket strm med och utan flygning. Jag tog 3:51h p mig p fltet med mycket snack och 3*15 min flygning, och det gick t 1100mAh.

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	1024px-Magic_Extra_300L_2012-07-20.jpg 
Visningar:	45 
Storlek:	69,0 KB 
Id:	34233
    fredrik

jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

Standard

Citat Ursprungligen postat av cykelbud Visa inlgg
    .......Kr med nimh nu, men tycker det r bkigt att ladda ut nimh innan de laddas p nytt och att de ska laddas s lngsamt, det hela tar lng tid om man ska gra det med sndare/mottagare/ombordgld/tndbatterier.

Helst vill jag kunna ladda mina batterier efter flygning utan att tmma dem frst, och sen ha dem laddade tills det r dags nsta gng, vilket blir max en gng i veckan. Finns det sna batterier?
    .........
    Jag kr ox som Roger mest el, s det blir antingen BEC via fartreglage, eller via UBEC med separat LiPo-ack.

Dessa funkar bttre n "gamla tidens" NiMh:
    http://www.gprecyko.com/
    http://www.eneloop.info/eneloop/whats-eneloop.html

Hade GP Recyko i min frra radio, en Spektrum DX6i,
    behvde sllan ladda den innan flygning, trots att det kunde g mnader mellan flygningarna.
    Vir prudens non contra ventum mingit

Standard

Jag har en hitec optima 6 mottagare, har skrivit en annan trd om strningsproblrm som kom frn dligt acc.
    Jag kpte 4nya sanyo enelope p kjell.com, men de verkar ocks g ner i spnning vid belastning enligt min accvarnare, en sn dr enklel med dioder p rad. Men ingar strningar d iallafall.
    Man ska kanske g ver till 6 volt, 5celler. Men jag lste i en annan nylogen skapad trd med nn som brnde sina hitec hs-81 med 5 celler, suck...

Fr mog lter det som att nimh r enklast nd, vilka mrken kan leverera bra strm under belastning?

/Anders

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Numera anvnder man ju ytterst sllan NiMh som drivackar till motorerna men vill du ha ackar som tl belastning s leta efter sna som man kan ha som drivackar. Dessa br dock laddas nra inp flygningen fr dom har ofta lite hgre sjlvurladdning.
    /Roger

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Numera anvnder man ju ytterst sllan NiMh som drivackar till motorerna men vill du ha ackar som tl belastning s leta efter sna som man kan ha som drivackar. Dessa br dock laddas nra inp flygningen fr dom har ofta lite hgre sjlvurladdning.
    /Roger
    Nej d jag vill inte ha dem som drivackar, jag kr metanol. Det r bara servona och mottagare som jag ska driva men som jag har haft problem med att spnningen sjunker nr man rr servona och min mottagare fick fnatt nr spnningen blev fr lg. det var aldrig ngra problem med min gamla 35 mhzare.
    S jag vgar inte anvnda den nya radion innan jag fixat ett ack dr inte spnningen sjunker bara fr att man belastar det.

Hur funkar life batterier? r de presis som lipo vad gller laddning?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Jag sa inte att du skulle ha dom som drivackar - jag sa att vill du ha ackar som tl hg belastning frn tv ex mnga servon s kan du hlla utkik efter ackar som lmpar sig som drivackar. Mnga NiMh-ackar har alldeles fr hgt inre motstnd och klarar d inte av att leverera nr belastningen blir hg men ackar gjorda fr motordrift klarar detta oerhrt mycket bttre.,
    //Roger

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Jag sa inte att du skulle ha dom som drivackar - jag sa att vill du ha ackar som tl hg belastning frn tv ex mnga servon s kan du hlla utkik efter ackar som lmpar sig som drivackar. Mnga NiMh-ackar har alldeles fr hgt inre motstnd och klarar d inte av att leverera nr belastningen blir hg men ackar gjorda fr motordrift klarar detta oerhrt mycket bttre.,
    //Roger
    Ah jag fattar! Lter bra, sg ett mottagarack p hab som kan ge 30A kontinuerligt, lter mycket men ett snt ska jag nog satsa p istf lipo lter det som.
    Tack fr alla bra svar
    /Anders

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Har sjlv mer och mer gtt ver till Life accar. Kr med 850mAh sdana i mina Q-500 krror.

jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

Standard

Citat Ursprungligen postat av cykelbud Visa inlgg
    Hur funkar life batterier? r de presis som lipo vad gller laddning?
    Har inga LiFe-ackar, men vad jag lst ska de inte vara lika "farliga" som LiPo-ackar vid laddning/frvaring/kortslutning...
    Vir prudens non contra ventum mingit

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

LiFe r bara lite mer sttskra n LiPo. Jag har ftt ett LiFe att brinna vid (min sons vrsta) krash men nnu inte ftt LiPo att brinna. Det var Uppnerflygning med trainer som inte gick att hlla uppner och det inte fanns tid att bunta eller inte kunde hlla horisontellt med sm utslag p hjdroder. 200 m lodrt ner i ett trd i rtt hg fart. Batteriet trffade en stenbumling och tog fyr.
    fredrik

Liknande mnen

1. bsta fpv flygplanet
    Av kamelkungen i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 26
    Senaste inlgg: 2012-02-17, 12:26
  2. Bsta 2.4G modul till futaba 9C ??
    Av kamelkungen i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2011-09-14, 12:04
  3. Bsta OSD?
    Av kamelkungen i forum FPV OSD
    Svar: 15
    Senaste inlgg: 2011-06-13, 09:03
  4. Bsta len
    Av chrisvs i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 9
    Senaste inlgg: 2008-11-14, 08:03

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen